Twitter campagne blog

Twitter Advertising: 7 redenen om nú te starten

closeDeze post is 3 jaar, 7 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Adverteren op Twitter is sinds 2013 mogelijk in Nederland. In korte tijd is het marketingplatform van Twitter enorm gegroeid en verschijnen er steeds meer Nederlandse campagnes op Twitter. De mogelijkheden van Twitter adverteren zijn inmiddels verder uitgebreid en worden steeds geavanceerder. Tijd voor een update van de nieuwe opties en de kansen die Twitter Advertising nu en in de toekomst te bieden heeft.

Twitter: adverteren in het ‘nu’

Twitter beschrijft het leven als een reeks ‘nu’-momenten. Het leven biedt daarom een reeks marketing momenten. Twitter adverteren is een uitermate geschikt medium voor real-time campagnes, aangezien het altijd actueel is en door gebruikers op het moment zelf gebruikt wordt. Dit wordt geïllustreerd door het feit dat maar liefst 76% van de gebruikers Twitter op een mobiel apparaat gebruikt.

Enerzijds zijn er de live momenten;  onverwachte gebeurtenissen waar real-time op in te haken is en geplande evenementen zoals sportwedstrijden en televisie uitzendingen waar een campagne omheen gebouwd kan worden (hierover later meer). Anderzijds zijn er de alledaagse momenten; dagelijkse routines zoals het opstaan, de eetmomenten, het slapen gaan en wekelijkse routines zoals het weekend. Maar ook maandelijkse routines zoals de uitbetaling van het salaris en jaarlijkse routines zoals de feestdagen. Allemaal geschikte momenten om een campagne op te bouwen.

Een goed voorbeeld van een jaarlijkse routine is de Oscaruitreiking waarbij een nieuw Twitter record werd gevestigd. De selfietweet van Ellen DeGeneres werd 2,7 miljoen keer geretweet en werd 1,4 miljoen keer gefavorit.  Samsung was sponsor van de Oscars en zag mede dankzij deze Tweet (gemaakt met een Samsung Note 3) dat de sponsorwaarde ruimschoots de investering overtrof. Dit voorbeeld toont de waarde van Twitter bij live momenten aan, of het nu gepland is of niet.

Mobiel bereik Twitter uitgebreid

Er zijn ongeveer 3,9 miljoen maandelijkse Twitter gebruikers actief in Nederland. Zoals eerder aangegeven gebruikt ruim driekwart Twitter op een mobiel apparaat. Twitter speelt hier op in en heeft de advertentiemogelijkheden op mobiel inmiddels verbeterd. Het is nu namelijk mogelijk om naast Uitgelichte Tweets (Promoted Tweets) ook Uitgelichte Accounts (Promoted Accounts) onder de aandacht te brengen in de mobiele tijdlijn. Eerder was het promoten van accounts alleen mogelijk op Desktop. Het bereik van Uitgelichte Accounts is dankzij deze aanpassing enorm gestegen.

Twitter campagne combineren met TV

Een nieuwe functionaliteit die internationaal wordt uitgerold en waar ook in Nederland de eerste tests mee zijn gedaan, is het targeten van gesprekken rond televisieprogramma’s. Dit maakt het mogelijk om de campagne te richten op Twitter gebruikers die praten over een specifiek programma, tijdens of na de uitzending.

Recent onderzoek van de Hogeschool Utrecht laat zien dat veel mensen tijdens tv-reclames naar een ‘tweede scherm’ grijpen. Hierdoor worden de tv-reclames ‘gemist’, waardoor het voor adverteerders interessant is om ook op het tweede scherm aanwezig te zijn, bijvoorbeeld op Twitter.

Een goed voorbeeld hiervan is de Twitter campagne van Samsung tijdens de Olympische Spelen. Met  ‘Versterkte Tweets’ krijg je de mogelijkheid om Tweets van een ander te sponsoren en bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. Samsung maakte veelvuldig gebruik van het sponsoren van Tweets van @NOSSport, wat de campagne een bovengemiddelde interactieratio opleverde van ongeveer 7% (het gemiddelde ligt tussen de 2 en 3%).

Twitter TV campagne

Leads genereren via Twitter

Prestaties buiten de Twitter-omgeving kunnen tegenwoordig ook inzichtelijk worden gemaakt. Was het eerst alleen mogelijk om resultaten binnen Twitter te meten, nu is het mogelijk om bepaald gedrag buiten Twitter te registreren. Met conversietags kunnen conversies op externe websites worden bijgehouden. In de rapportages worden de conversies gekoppeld aan de betreffende Twitter campagnes, waardoor inzichtelijk gemaakt kan worden welke campagnes of Tweets tot meer verkopen of leads hebben geleid. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om direct respons campagnes te voeren op Twitter en de resultaten meetbaar en inzichtelijk te maken.

Tevens is het mogelijk om binnen de Twitter-omgeving leads te genereren. Door middel van een Twitter Lead Generation Card kunnen gebruikers een Tweet uitklappen. De aanbieding wordt direct weergegeven in de tijdlijn en gebruikers hoeven enkel op de knop te drukken om hun gegevens te verzenden. Op deze manier is het mogelijk op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier leads te genereren via Twitter.

Retargeting via Twitter

De uitgebreide targeting mogelijkheden op Twitter zijn verder uitgebreid met ‘aangepaste doelgroepen’. Het was al mogelijk om gebruikers te targeten op relevante zoekwoorden, interesses, locatie, geslacht, type apparaat en platform. Tevens was het mogelijk een campagne te richten op gebruikers die lijken op je volgers. Inmiddels zijn de aangepaste doelgroepen aan de targetingopties toegevoegd.

Met aangepaste doelgroepen is het mogelijk om website bezoekers op Twitter opnieuw te benaderen. Met Retargeting via Twitter zou je specifieke websitebezoekers door middel van een Uitgelichte Tweet bijvoorbeeld een unieke aanbieding kunnen doen. Naast het retargeten van websitebezoekers is het ook mogelijk om bestaande klanten opnieuw te benaderen door een doelgroep te maken op basis van e-mailadressen. Bovendien kan er een doelgroep gemaakt worden op basis van Twitter-ID of gebruikersnamen. De nieuwe opties maken het mogelijk om nog gerichter via Twitter je doelgroepen te bereiken.

Twitter campagnekosten dalen

Uit de jaarcijfers van 2013 blijkt dat de advertentiekosten op Twitter aan het dalen zijn. Quartz onderzocht dat de kosten per interactie (het afrekenmodel van Twitter) in de laatste drie maanden met 18% gedaald zijn.

De daling is te verklaren doordat het aanbod (aantal gebruikers en intensiteit van het gebruik) sneller stijgt dan de vraag (aantal adverteerders). De gemiddelde advertentieratio is sinds begin 2012 zelfs met 81% gedaald. De recente daling van de kosten per interactie en het groeiende bereik maken van Twitter een zeer interessant medium voor adverteerders. Het is een ideaal moment om te starten met adverteren op Twitter.

Overigens is het in de Verenigde Staten al mogelijk om te adverteren op Twitter vanaf $ 50 per dag. In Nederland is het voorlopig alleen weggelegd voor de grotere adverteerders met een minimum campagnebudget van € 10.000. De verwachting is dat deze toetredingsdrempel binnenkort ook in Nederland zal verdwijnen.

Twitter campagne kostendaling

Resultaat met Twitter

Er zijn inmiddels de nodige cases bekend van succesvolle Twitter advertising campagnes. PauwR heeft onder andere een award winnende campagne voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gedraaid in opdracht van Bex* Communicatie. In de ‘Weet je wat jij waard bent’ campagne gericht op jongeren speelde Twitter een belangrijke rol in het bereiken en interacteren met de doelgroep.

Binnenkort vindt het eerste officiële Twitter Event van Nederland plaats, waarbij de nieuwste ontwikkelingen worden toegelicht en succesvolle cases worden gepresenteerd. PauwR is hier uiteraard bij aanwezig en zal interessante nieuwtjes delen op de PauwR blog.

Samenvattend genoeg redenen om nog liever vandaag dan morgen te starten met een krachtige  Twitter campagne. Heeft u interesse of wilt u weten wat een Twitter campagne voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op. Onze Twitter Advertising specialisten helpen u graag verder!

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *