Dynamic-Retargeting

Nieuw: Google Dynamic Retargeting voor niet-webshops

closeDeze post is 3 jaar, 9 maanden en 21 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Reisbureaus, verzekeringsmaatschappijen, vacaturesites, financiële diensten, Business-to-Business en vele andere bedrijven opgelet: Dynamic Retargeting via Google breidt uit! Welke kansen brengt dit met zich mee? Vacaturesites kunnen de door de bezoeker bekeken vacatures in banners gebruiken inclusief de functie-eisen. Reissites kunnen foto’s van de door de bezoeker bekeken vakanties met eventuele kortingscode laten zien. En verzekeringsmaatschappijen kunnen potentiële klanten banners tonen met verzekeringen die vaak worden afgesloten samen met de verzekering die zij zelf recentelijk hebben afgesloten. En zo zijn er nog veel meer toepassingen.

Bezoekers retargeten via Google met banners met daarin de pagina’s, producten of diensten die ze bekeken hebben is vooralsnog alleen weggelegd voor webshops met een Merchant Center en een bijbehorende Google Shopping Feed. Voor andere bedrijven, zonder Google Shopping Feed, is het nu nog onmogelijk om Dynamic Retargeting in te zetten via het Google Display Netwerk (GDN). Hiervoor moeten zij op dit moment nog uitwijken naar een ander platform, zoals dat van Criteo of AdLantic. Binnenkort is het ook via Google mogelijk om dynamisch te retargeten voor bedrijven die niet direct online producten verkopen.

Dynamic-Retargeting-Fietsvakantiewinkel

Een Dynamic banner op basis van een Google Shopping Feed

Hoe werkt het Dynamic Retargeting?

Dynamic Retargeting voor bedrijven zonder Google Shopping Feed werkt op basis van een speciale XML-feed. Deze feed mag verschillende attributen bevatten, alleen de headline en bestemmings-URL zijn verplicht. Door een speciale Retargeting-tag koppelt Google de producten/diensten/e.d. aan de XML-feed. Vervolgens worden de dynamische banners opgebouwd op basis van deze feed, waarbij de banners gevuld kunnen worden met titels, prijzen, omschrijvingen en afbeeldingen.

De voordelen van Dynamic Retargeting

Voor bedrijven die enkel gebruik maken van Corporate Retargeting met algemene banners is dit dé kans om Dynamic Retargeting in te zetten met dynamisch opgebouwde banners. Het grote voordeel hiervan is dat de banners relevanter zijn en daarnaast ook direct linken naar hetgeen de bezoeker interesseert. Dit zal de doorklikratio (CTR) van de banners en het conversiepercentage van de bezoekers via Retargeting ten goede komen.

Onderstaande advertenties tonen het verschil tussen Corporate en Dynamic Retargeting, waarbij het duidelijk is dat de Dynamic Banner zich richt op het gedrag dat de bezoeker vertoond heeft op de website.

Static-vs-Dynamic-Retargeting

Er zijn ook bedrijven die op dit moment gebruik maken van een soort ‘handmatige’ Dynamic Retargeting. Door doelgroepen op te bouwen op product- of dienstniveau kunnen zij relevante banners laten zien van de pagina’s die de bezoeker bezocht heeft. Dit heeft echter verschillende nadelen:

  • Er zijn meerdere bannersets nodig
  • Sommige doelgroepen zijn niet groot genoeg om te targeten
  • Mensen die verschillende pagina’s bekijken, vallen in meerdere doelgroepen

Door de nieuwe mogelijkheden van Google Dynamic Retargeting worden al deze nadelen getackeld. Er is namelijk slechts één bannerset nodig, waarbij een keuze gemaakt kan worden uit meer dan 20 sjablonen. Er worden automatisch vier doelgroepen opgebouwd, waarbij het niet uitmaakt welke pagina’s los bekeken worden: Websitebezoekers, producten bekeken, winkelmandje verlaten en eerdere kopers. Hierdoor worden de doelgroepen al snel groot genoeg om te targeten. En aangezien de doelgroepen dus niet per product- of dienstniveau zijn opgebouwd, worden mensen met verschillende content benaderd ondanks dat ze in één doelgroep vallen.

De mogelijkheden voor uw website

Zoals eerder in deze blog aangegeven, biedt deze uitbreiding van Google Dynamic Retargeting nieuwe mogelijkheden voor veel bedrijven. Hiermee krijgen zij net zoveel mogelijkheden als webshops die een Google Merchant Center en Google Shopping Feed hebben. En kunnen zij hun diensten en producten dynamisch invullen op basis van het gedrag van de websitebezoekers. Naast de genoemde voorbeelden geldt dit ook voor bedrijven met een online assortiment, maar zonder webshop. Denk hierbij aan meubelzaken, badkamerspecialisten en bedrijven die actief zijn in de B2B markt. Zodra de nieuwe functie online gaat is het voor hen mogelijk om via Google Dynamic Retargeting in te zetten. Als het niet om e-commerce websites gaat, kunnen deze banners call-to-actions bevatten als ‘Vraag de brochure aan!’, ‘Gratis offerte” of ‘Bezoek onze winkel’. Is dat wat voor u?

Binnenkort zal deze nieuwe mogelijkheid van Google Dynamic Retargeting als bèta worden uitgerold door Google. PauwR zal als één van de eerste bureaus in Nederland met deze bèta gaan testen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel naar 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl voor een vrijblijvend voorstel.

Rating: 4.6. From 6 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *