Facebook bereikscampagne

Bereikscampagne op Facebook

closeDeze post is 3 jaar, 9 maanden en 19 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Veel merken en bedrijven op Facebook hebben een groot deel van hun tijd en geld geïnvesteerd in het behalen van fans voor de Facebookpagina van het merk. Als je eenmaal fans hebt, is het echter niet zo, dat je hen gratis van updates en content kunt voorzien op hun newsfeed. Een opgebouwde fanbase is slechts voor een deel ‘owned media’ die je ‘gratis’ jouw content kunt voorschotelen. Het organisch bereik heeft Facebook al meerdere malen teruggeschroefd tot momenteel zo’n 5 tot 15%. Dit bereik is mede afhankelijk van het aantal fans van je Facebookpagina en de betrokkenheid van die fans. Daarnaast is de concurrentie op organische en virale vertoningen sterk toegenomen, waardoor het nog lastiger is om organisch vertoond te worden. Hierdoor is het belang van Facebook Advertising nog groter.

Bereik van Facebook Advertising

Om je content te verspreiden onder een groter deel van je fanbase, zul je meer moeten investeren in Facebook advertenties. Het zou zonde en onverstandig zijn als je een fanbase hebt (mensen die eerder interactie met je merk hebben gehad op Facebook) en deze niet of nauwelijks bereikt. Je Facebook posts zijn dus vooral ‘paid media’. Om ervoor te zorgen dat meer gebruikers dan alleen je fans in contact komen met jouw updates, kun je Facebook Advertising inzetten. De focus komt daarbij steeds meer te liggen op bereik in plaats van het behalen van nieuwe fans.

Een bereikscampagne op Facebook kun je op verschillende manieren insteken. Zo kun je je ‘Marketplace Ads’ of ‘Page Post Ads’ targeten op een aantal specifieke doelgroepen, zoals jongeren, modeliefhebbers of mannen en vrouwen van 20 tot 49 jaar (vaak omschreven als ‘boodschappers’). Doel van de campagne is om de doelgroep met jouw boodschap in contact te brengen. Deze boodschap kan bestaan uit een afbeelding, een video of een link naar de website of Facebook app. Dit soort campagnes leent zich uitstekend om crossmediale ondersteuning te geven aan bijvoorbeeld een TV-campagne door een still uit de TV-commercial te gebruiken als advertentie voor de herkenbaarheid, in combinatie met een link naar de website voor de conversie.

Owned, earned en paid media

 

Facebook als alternatief voor radio, TV en print

Het bereik van Facebook in Nederland is enorm met 8,9 miljoen accounts in Nederland. Met de uitgebreide targetingopties binnen Facebook Advertising, kun je gericht specifieke doelgroepen bereiken. Door het hoge aantal Facebookgebruikers is het ook goed mogelijk bredere doelgroepen te targeten, waarmee je vergelijkbaar bereik kan behalen als bijvoorbeeld TV reclames tijdens Boer zoekt vrouw (4 miljoen kijkers) of The Voice (2,7 miljoen kijkers). Adverteren op Facebook kan uitstekend worden ingezet in combinatie met TV, radio en/of print of zelfs als alternatief hiervoor.

Om je bereiksdoelstellingen op Facebook te behalen, dien je een zo groot mogelijk deel van je doelgroep te bereiken. Hiervoor biedt het op de juiste manier inzetten van Facebook Advertising de oplossing.

Meer weten over een effectieve Facebook campagne? Neem contact op met een van onze Facebook advertising specialisten!

Rating: 4.0. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *