Facebook-VS-LinkedIn

Zes verschillen tussen Facebook en LinkedIn Advertising

closeDeze post is 3 jaar, 11 maanden en 13 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Page Post Ads, EdgeRank, Sponsored Updates, Premium Ads, Self-Service Platform; zomaar wat termen die worden gebruikt binnen Facebook en LinkedIn. Beide social media platformen bieden de mogelijkheid om te adverteren. Dit is ook meteen de enige overeenkomst, want het adverteren op beide platformen verschilt enorm. Om het te verduidelijken zetten we in deze blog de belangrijkste verschillen tussen Facebook en LinkedIn Advertising op een rijtje.

Facebook EdgeRank

Bedrijven die actief zijn op Facebook zijn ongetwijfeld bekend met EdgeRank; het algoritme waarmee Facebook bepaalt hoeveel procent van je fans een paginabericht te zien krijgt. Inmiddels is dit percentage gedaald naar een gemiddelde van 13%. Om een groot gedeelte van je fans te bereiken moet je dus Page Post Ads inzetten gericht op je eigen fans.

Facebook-Edgerank

LinkedIn maakt (nog) geen gebruik van een dergelijk algoritme, waardoor de updates van bedrijven dus bij iedereen in de News Feed geplaatst worden. Aangezien steeds meer mensen bedrijven gaan followen op LinkedIn is de kans natuurlijk aanwezig dat LinkedIn op den duur ook met een dergelijk algoritme gaat werken.

Dark Updates

Op Facebook is het al een geruime tijd mogelijk om verborgen paginaberichten aan te maken en deze vervolgens als Page Post Ad in te zetten. Dit voortkomt een wildgroei van paginaberichten op de Timeline van een bedrijf, omdat ze voor één bepaalde actie bijvoorbeeld verschillende afbeeldingen inzetten gericht op mannen en vrouwen. Hierdoor blijft de Timeline ‘schoon’ en kunnen de diverse doelgroepen toch anders benaderd worden. LinkedIn heeft deze optie nog niet, waardoor de afweging gemaakt moet worden tussen een bedrijfspagina met veel dezelfde soort updates of één update gericht op meerdere doelgroepen. Om dit probleem op te lossen zal LinkedIn eind Q1 2014 Dark Updates introduceren.

Conversiemeting

Één van de belangrijkste ontwikkelingen voor adverteerders op Facebook was de introductie van de conversiepixel. Deze pixel maakt het mogelijk om conversies en weergaveconversies te meten die gegenereerd zijn binnen Facebook-campagnes. Hierdoor is het effect van Facebook-campagnes gedeeltelijk inzichtelijk, wat uiteraard van grote waarde is voor adverteerders. Bij LinkedIn Ads is helaas nog geen conversiemeting mogelijk. Uiteraard kunnen de externe links getagt worden zodat het gedrag van de bezoekers in Google Analytics te analyseren is, maar hierdoor wordt maar een klein gedeelte van het effect in beeld gebracht. LinkedIn geeft aan dat een soort van conversiepixel op het programma staat om te introduceren.

Facebook-conversiepixel

Retargeting

Retargeting is het herbenaderen van bezoekers van je website of app door middel van tekstadvertenties en/of banners. Naast deze twee advertentievormen kan ook geretarget worden via Facebook en LinkedIn. Zo kunnen mensen die op een website of app zijn geweest via deze twee social media platformen bereikt worden. Het grote verschil tussen Facebook en LinkedIn is dat niet Facebook zelf maar externe partijen Facebook Retargeting aanbieden, terwijl dit binnen LinkedIn alleen mogelijk is via LinkedIn zelf. Facebook heeft overigens recentelijk aangekondigd dat het retargeten binnenkort ook uitgerold wordt binnen Facebook zelf.

Tools

Advertentieplatformen hebben standaard een online interface om vanuit te werken en te analyseren. Echter, zodra er echt professionele campagnes opgezet en beheerd moeten worden, dan is dit onmogelijk zonder een goede tool. Google AdWords heeft bijvoorbeeld een prima tool voor AdWords-professionals: De AdWords Editor. Ook Facebook heeft een eigen tool, namelijk de Power Editor. Daarnaast zijn er diverse externe tools die je zowel voor AdWords als voor Facebook kunt gebruiken. LinkedIn heeft nog geen eigen tool en nog geen externe tool om LinkedIn Ads op te zetten en te managen. Hier komt binnenkort verandering in, want SHIFT zal als eerste tool LinkedIn Ads ondersteunen.

Shift-logo

De rol van bureaus

Een groot verschil tussen Facebook en LinkedIn Advertising is de rol van de online marketing en mediabureaus. Binnen Facebook Advertising heeft de adverteerder namelijk de mogelijkheid om bijna alle advertentievormen in te zetten. Enkel de Premium Ads, die bijvoorbeeld op de log-out pagina van Facebook vertoond worden, moeten via Facebook zelf ingekocht worden volgens een ‘tariefkaart’ en met een minimum spend. Bij LinkedIn Advertising zijn er ook Premium Ads. Echter, een groot gedeelte van de advertentievormen valt onder de Premium Ads. De advertenties die hier niet onder vallen, de tekstadvertenties en Sponsored Updates, kunnen rechtstreeks door de adverteerder ingezet worden. Voor de overige advertentievormen, zoals banners, enquêtes en video’s, is direct contact met Marketing Solutions van LinkedIn nodig. Bij Facebook Advertising hebben de bureaus dus meer in eigen hand, terwijl er bij serieuze LinkedIn campagnes al gauw direct contact met LinkedIn nodig is om de campagne samen op te zetten.

PauwR is gespecialiseerd in social media advertising. Onze experts zijn dagelijks bezig om creatieve en effectieve campagnes uit te voeren voor diverse organisaties. Graag denken we ook met u mee. Heeft u interesse in een Facebook of LinkedIn campagne? Neem dan contact op met een van onze specialisten via 013 – 582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.2. From 6 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *