Analytics-Leeftijdscategorie

Nieuwe Analytics inzichten vertalen naar een hogere ROI

closeDeze post is 4 jaar, 6 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Is de landingspagina van mijn AdWords-advertentie geschikt voor ouderen? Klikken vooral de mannen of de vrouwen op het logo in mijn nieuwsbrief? Welke interesses hebben de mensen die een verzekering afsluiten op mijn website? Voor deze vragen was tot voor kort een uitgebreid onderzoek nodig. Met de meest recente toevoeging aan de Google Analytics rapporten niet meer!

De feiten

Google-Analytics-Demografie-Interesses

Sinds enkele dagen zijn er twee nieuwe onderdelen toegevoegd aan Google Analytics, namelijk Demografie en Interesses. Binnen deze onderdelen bevinden zich een aantal rapporten, waaronder:

  • Leeftijd: De websitebezoekers onderverdeeld in zes leeftijdscategorieën
  • Geslacht: De verdeling tussen de mannelijke en vrouwelijke websitebezoekers
  • Affiniteitscategorieën: Overzicht van de interesses van de websitebezoekers

Om deze statistieken inzichtelijk te maken dient de Analyticscode uitgerust te zijn met de zogenaamde ‘Display-toevoeging’. Deze aangepaste Analyticscode is gemakkelijk op te halen vanuit de instellingen van het Analytics-account. Adverteerders die gebruik maken van Retargeting via Analytics hebben deze code al in gebruik.

Let wel, Analytics kan niet van alle bezoekers inzichtelijk maken welk geslacht, leeftijd en interesses zij hebben. Dit gebeurt ongeveer voor 30 tot 50 % van de bezoekers.

Voordelen nieuwe Analytics inzichten

Gratis doelgroeponderzoek

Door de nieuwe rapporten binnen Google Analytics zijn statistieken inzichtelijk waar eerst een onderzoek voor opgezet moest worden. Het geslacht, de leeftijd en interesses van de websitebezoekers moesten voorheen door (online) enquêtes achterhaald worden. Aangezien hier vaak geen budget voor gereserveerd is, accepteren eigenaars en marketeers het feit dat het niet inzichtelijk is. Nu deze statistieken wel inzichtelijk zijn, is het aan hen om hier gebruik van te gaan maken. Bijvoorbeeld door pagina’s aan te passen op basis van uitstap percentage gesegmenteerd op leeftijd of op één van de vele andere manieren.

Google-Analytics-Leeftijd

Kostenbesparing tijdens aanlooptijd nieuwe campagnes

Een nieuwe campagne vereist een periode van testen voordat deze optimaal ingezet kan worden. Dit geldt voor reguliere Display-campagnes, maar net zo goed voor Facebook Ads. Tijdens de start van de campagne wordt er breed ingezet, waarna bijgestuurd wordt op basis van resultaten per doelgroep. Deze stap kan voor een groot gedeelte overgeslagen worden door de nieuwe inzichten. Binnen Analytics is bijvoorbeeld al inzichtelijk welke leeftijdcategorie het hoogste conversiepercentage heeft. Als een marketeer besluit een Facebook-campagne in te gaan zetten voor dit bedrijf, dan kan hij/zij gaan testen met deze doelgroep. Leeftijdscategorieën met een laag conversiepercentage kunnen achterwegen gelaten worden bij het opzetten van de campagne. Uiteraard is het verstandig deze doelgroepen niet volledig uit te sluiten van de test, maar deze in een later stadium alsnog te testen met een gereduceerd budget.

Specifiekere campagne-optimalisatie

Naast het voordeel bij het opzetten van een campagne, zorgen uitgebreidere statistieken ook voor uitgebreidere optimalisatie-mogelijkheden. Op dit moment is het mogelijk om binnen de nieuwe rapporten te segmenteren en een secundaire dimensie toe te voegen. Hierdoor kun je onder andere bekijken wat de verhouding en het gedrag tussen mannen en vrouwen is op een bepaalde landingspagina. Onderstaande tabel toont de statistieken van een AdWords Sitelink. Gezien het hoge bouncepercentage bij de vrouwen zou je kunnen overwegen om de pagina aan te passen zodat deze ook beter aansluit bij de vrouwelijke bezoeker. Of wellicht beslissen een andere Sitelink in te stellen welke zowel voor mannen als vrouwen geschikt is.

Analytics-man-vrouw

In de toekomst wordt het ook mogelijk om de nieuwe statistieken als secundaire dimensie toe te voegen aan andere rapporten. Hierdoor zijn nog meer combinaties van dimensies mogelijk om nog specifiekere statistieken te genereren.

Mogelijke strategieën

Offline marketingstrategie bepalen met behulp van Analytics

Als een webshop besluit om haar marketing uit te breiden met een offline campagne, kan Google Analytics mede bepalen op welke doelgroep gefocust moet worden. Met behulp van onderstaande tabel en de kosten voor een offline campagne per leeftijdscategorie kan berekend worden welke categorie in potentie de hoogste ROI kan opleveren. De mensen tussen de 35 en 44 jaar hebben de hoogste waarde per bezoek en hier zou de focus dus op gericht kunnen worden. Echter, wellicht is het duurder om deze mensen te bereiken dan mensen van 65+. Hierdoor kan de ROI van de 65+’ers in potentie hoger zijn dan deze van de doelgroep met de hoogste waarde per bezoek. Als zowel deze statistieken uit Analytics als de kosten per doelgroep voor een offline campagne bekeken worden, kan een weloverwogen keuze gemaakt worden.

Commerce-statistieken-per-leeftijd

 

Nieuwsbrief optimaliseren voor mannen en vrouwen

Een nieuwsbrief is, mits zorgvuldig opgesteld, een waardevol medium om (potentiële) klanten op de hoogte te brengen van ontwikkelen en naar de website te leiden. Er zijn diverse tools om nieuwsbrieven te versturen, waarin diverse statistieken inzichtelijk zijn. Echter, de nieuwe inzichten in Analytics kunnen je ook perfect helpen bij het optimaliseren van je nieuwsbrief. Door de statistieken van het verkeer via de nieuwsbrief per geslacht te bekijken, is het mogelijk om de verschillen tussen mannen en vrouwen te analyseren. Als er grote verschillen zitten in de kwaliteit van de bezoekers, zou de nieuwsbrief geoptimaliseerd kunnen worden voor mannen of vrouwen. Als de verschillen blijven bestaan zou zelfs nagedacht kunnen worden over een aparte nieuwsbrief voor mannen of vrouwen.

Display-campagne opzetten op basis van interesses

Display-campagnes via het Google Display Netwerk kunnen ingezet worden op basis van interesses. Deze interesses komen overeen met het nieuwe rapport ‘Affiniteitscategorieën’ binnen Analytics. Door dit rapport te analyseren, bijvoorbeeld op basis van conversiepercentage, heb je een beeld van de interesses van de best-presterende bezoekers. Onderstaande tabel bevat een dergelijk overzicht.

Analytics-interesses

Op basis van deze gegevens zou een Display-campagne gericht kunnen worden op de bezoekers met een conversiepercentage boven het gemiddelde. Andere mogelijkheden zijn het uitsluiten van slecht-presenterende interesses binnen anders getargete Display-campagnes. Ook zouden de interesses gekoppeld kunnen worden aan Retargeting-doelgroepen. Kortom, met de nieuwe inzichten binnen Analytics kun je de ROI van Display-campagnes optimaliseren.

De experts van PauwR gebruiken Google Analytics voor diverse klanten en maken daarbij ook gebruik van de nieuwe rapporten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met een van onze specialisten via 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.2. From 7 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *