AdWords-logo

Nieuw: Direct zoeken vanuit een AdWords advertentie

closeDeze post is 4 jaar, 18 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Wat is er handiger dan een bezoeker die je webshop bezoekt, een product zoekt met de interne zoekmachine en deze vervolgens bestelt? Juist, een bezoeker die direct bij het juiste product op de website komt en het zoeken overslaat! Een nieuwe extensie binnen Google AdWords maakt dit mogelijk. Met deze extensie wordt namelijk een zoekveld toegevoegd aan de advertentie. Dit zoekveld is gekoppeld aan de interne zoekmachine. Door een zoekterm in te geven gaat de bezoeker rechtstreeks naar de zoekresultaten binnen de webshop.

Win-win-win situatie

De gebruiker

Het grootste voordeel voor de gebruiker is dat een stap overgeslagen wordt bij het zoekproces. In het onderstaande voorbeeld is een persoon op zoek naar een fietskaart. Het zoekveld biedt de mogelijkheid om direct op zoek te gaan naar het soort fietskaart, zoals een fietskaart voor Nederland, de Ardennen, of wellicht al een heel specifieke route. Na een enter of een klik op de knop ‘Zoek kaart’ komt de gebruiker direct bij het overzicht met de fietskaarten die worden opgeroepen door de ingegeven zoekterm.

AdWords-Extensie-zoekveld

De adverteerder

Ook voor de adverteerder heeft de nieuwe extensie een aantal voordelen. Aan de ene kant is het voor de adverteerder een groot voordeel dat de bezoeker sneller het product vindt waar hij naar zoekt. Maar de nieuwe extensie zal ook een positieve invloed hebben op de CTR (doorklikratio) van de advertentie. De advertentie valt namelijk beter op tussen de concurrenten die (nog) geen gebruik maken van deze nieuwe extensie. Een hogere CTR betekent ook een hogere kwaliteitsscore en daarmee een lagere CPC (kosten-per-klik).

Naast de hogere CTR is er nog een voordeel voor de adverteerder. Google kondigde onlangs aan dat extensies invloed krijgen op de advertentiepositie. Wanneer adverteerders dezelfde positie zouden krijgen volgens de reguliere formule (kwaliteitscore x bieding) worden de extensies doorslaggevend. Goed ingestelde AdWords extensies dragen dus ook bij aan de gemiddelde positie.

Er ligt ook een gevaar op de loer. Een bezoeker die een spelfout maakt of een product ingeeft dat niet aangeboden wordt binnen de shop, kan zomaar naar een pagina worden gestuurd zonder zoekresultaten. Daarnaast is de pagina met zoekresultaten wellicht minder geschikt dan de volledig geoptimaliseerde landingspagina waar de reguliere advertentie naartoe linkt.

Google

Met deze nieuwe extensie biedt Google de adverteerders een voordeel ten opzichte van de organische zoekresultaten. Om een zoekveld in een zoekresultaat te krijgen, zal een webshop namelijk een AdWords advertentie in moeten zetten. Daarnaast vallen de AdWords-advertenties nog beter op tegenover de organische zoekresultaten, wat ervoor zal zorgen dat meer mensen op een advertentie klikken in plaats van op een organisch resultaat.

De nieuwe extensie inzetten?

De nieuwe extensie is op dit moment nog in bèta, waardoor alleen bureaus met een eigen Google accountmanager, zoals PauwR, gebruik kunnen maken van deze nieuwe functie. Het is even afwachten wanneer, maar op den duur zal de extensie waarschijnlijk geheel uitgerold worden voor alle adverteerders. Tot die tijd kan iedereen gebruik maken van de vele andere extensies die beschikbaar zijn.

Rating: 3.4. From 8 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *