Meer downloads voor je mobiele iOS of Android app?

closeDeze post is 4 jaar, 5 maanden en 23 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Het plaatsen van je mobiele app in iTunes of de Google Play Store is niet het einde van het traject om via een app je doelgroep te bereiken en je doelstellingen te behalen. Ook met het plaatsen in je nieuwsbrief, sociale media en het verspreiden van wat persberichten ben je er nog niet. Een actieve doelgroepbenadering is een absolute must. We hebben een aantal krachtige mogelijkheden en tips op een rijtje gezet om een mobiele applicatie doelgericht onder de aandacht te brengen bij het juiste publiek.

Promoot de app via searchmarketing

Naar verwachting heeft 74% van de Nederlanders in 2015 een smartphone. Momenteel doet ruim 71% van de Nederlandse smartphone gebruikers al onderzoek naar producten en diensten voorafgaand aan de aanschaf/gebruik. De mobiele applicatie is een belangrijke sleutel tijdens het beslissingsproces mits deze ook goed vindbaar is. Richt de mobiele search campagne daarom enkel op relevante zoekopdrachten en gebruik de volgende functies:

Mobile-app-extension-AdWords

Google App extension    
Met de Google app extensie zet je de tekstadvertenties in de mobiele campagne extra kracht bij. Dit is een extra regel onderaan de tekstadvertentie met een download link naar de mobiele app-store. Advertenties met de mobile app extensie zorgen tevens voor een hoger doorklikratio, wat weer een gunstig effect heeft op de prijs die je voor de klik betaalt.

Google app download advertentie
Google App download adDe Google app download ad is een opvallende tekstadvertentie + logo die bovenin de mobiele zoekresultaten verschijnt. De advertenties worden alleen weergegeven op apparaten waarop de app geïnstalleerd kan worden. Richt daarom een aparte advertentie op Android en iOS. Net als bij een Google AdWords campagne gericht op desktopcomputers en tablets betaal je bij een mobiele campagne voor het resultaat: kosten per klik naar de mobiele applicatie in iTunes of Google Play Store.

Houd er rekening mee dat deze functie alleen geldig is bij geoptimaliseerde campagnes. Vanaf 22 juli 2013 worden alle verouderde Google AdWords campagnes automatisch omgezet in de AdWords interface.

 

Meer app downloads via Facebook mobiel

Met ruim 7,5 miljoen Nederlandse gebruikers (waarvan ruim de helft mobiel) en de zeer uitgebreide targetingmogelijkheden is Facebook een zeer geschikt medium voor een effectieve mobiele campagne. Naast het promoten van een Facebook applicatie is het nu ook mogelijk om een mobiele applicatie in de iTunes of Google Play Store te promoten.

Mobile App Instal Ads

De Facebook app install ad is een speciale advertentie voor mobiele downloads. Deze advertentie (zie afbeelding) verschijnt in het mobiele nieuwsoverzicht van de vooraf geselecteerde doelgroep en heeft een directe doorverwijzing naar de betreffende app-store.

Naast de ‘standaard’ segmentatie (demografie, geografie, interesses, opleiding/werk, vrienden van fans, relatie, etc.) kun je op een unieke manier, via Custom Audiences, de eigen leads/klanten vanuit een CRM systeem via Facebook bereiken. Test tijdens de campagnelooptijd verschillende doelgroepen voor een optimaal resultaat.

Facebook mobile install addDe afbeelding in de advertenties speelt een grote rol bij het succes van de campagne, nu deze bijna het gehele mobiele venster in beslag neemt. Gebruik in de campagne daarom ook verschillende creatives.

Splits tegelijkertijd de campagne op per platform (iOS of Android) of zelfs apart voor de WiFi gebruikers.  Test ook met diverse biedstrategieën zoals kosten per klik (CPC), kosten per duizend vertoningen (CPM) of geoptimaliseerde CPM.

Om de ROI te bepalen van de mobiele Facebook campagne is de registratie en koppeling van de mobiele applicatie met Facebook een vereiste. Meer informatie voor developers: Mobile App Instal Ads Tutorial.

 

Adverteer op Twitter voor je app

Ook Twitter biedt in Nederland met ruim 3,3 miljoen (mobiele) gebruikers een uitstekende mogelijkheid om de mobiele applicatie onder de aandacht te brengen.

Promoted Tweet ANWB

Via een Promoted Tweet verspreid je een zakelijke tweet onder een specifieke doelgroep. Bereik naast de huidige Twitter volgers ook de look-a-likes van jouw volgers of selecteer gebruikers op basis van geslacht, regio en/of interesses.  Zorg ook hier voor een directe link naar de Google Play Store of zoals in het voorbeeld van ANWB naar iTunes. Het afrekenmodel voor een Promoted Tweet is op basis van Cost-per-Engagement (CPE), zoals kliks, retweets, shares en nieuwe followers.

Mobiele display campagne voor je app

Naast de mobile search en social campagne is een mobiele display campagne een uiterst doeltreffende manier om de naamsbekendheid van de applicatie bij het juiste publiek te vergroten en het aantal downloads te stimuleren.

Via mobiele tekst-, banner-, en/of video advertenties zijn er diverse targetingmogelijkheden zoals op basis van :

 

[two_third]

[toggle title=”bannernetwerk”]Google Display (ook YouTube), Sanoma, STER, TMG, Appnexus  netwerk, etc.[/toggle][toggle title=”Specifieke websites”]Directe inkoop of via real-time-bidding.[/toggle][toggle title=”Premium websites”]Zoals websites uit STIR top 100.[/toggle][toggle title=”Doelgroepsegmentatie”]Aan de hand van surf- en zoekgedrag.[/toggle][toggle title=”Persoonsprofielen”]Zoals bijvoorbeeld ZZP-ers, voetballers of welstandsklasse AB1.[/toggle][toggle title=”Onderwerpen”]Website op basis van vooraf geselecteerde onderwerpen.[/toggle][toggle title=”Zoekwoorden”]Websites met zoekwoord gerelateerde content.[/toggle][toggle title=”Demografische en geografische kenmerken”]Leeftijd/geslacht/regio.[/toggle][toggle title=”Platform”]Telefoontype of besturingsysteem (Android/iOS).[/toggle]

[/two_third][one_third_last]Mobiele display advertentie VI

Mobiele Display tekst add regionaal[/one_third_last]

Ook is het mogelijk om naast (mobiele) website specifiek te adverteren, te adverteren binnen applicaties zoals NU.nl, Buienradar, YouTube of games (zoals Angry Birds, Candy Crush of Draw Something). Let op dat ieder platform andere eisen stelt aan de advertentie. Zorg per advertentie voor een directe verwijzing naar de downloadpagina in de app-store.

Meer betaalde downloads = Meer organische downloads

Zoals genoemd zijn er veel verschillende mobiele mogelijkheden en platformen om een nieuwe mobiele applicatie aan de gewenste doelgroep te presenteren. Reserveer naast de ontwikkelkosten van de applicatie ruimte in het budget voor de online promotie. Te meer daar een goede advertentiecampagne voor je app kan leiden tot hoge posities in de app stores toplijsten, die weer leiden tot meer organische, dus gratis, downloads.

Meer weten over de mogelijkheden van een mobiele app campagne voor jouw bedrijf? Neem contact op met één van onze online specialisten via 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
2 antwoorden
  1. Lars
    Lars zegt:

    Wij zijn ook bezig met het maken van een app!

    De marketing ervan is niet ons sterke punt. Zeker handig dit artikel.
    Zijn er ook nog online mogelijkheden, zoals linkedin ofzo?

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  2. Harachi
    Harachi zegt:

    Yep, herkenbaar :)De ltastae keer werd ik gebeld in de rij bij AH. Ik hoor dat ding overgaan, (uiteraard zat die onderin de tas) en neem op. “Mam, mag ik een snoepje?”. Alsof er OOIT aan mij gevraagd wordt of er gesnoept mag worden. Als ik thuis ben, dan pakt ze ze gewoon.Er is nu een algeheel verbod op flauwekulbellen. Boete is 20 cent. Dus.Streng niet? 😉

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *