Google Offers

Google Offers voor AdWords; de doodsteek voor Groupon?

closeDeze post is 4 jaar, 6 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google probeert al een tijdje voet aan de grond te krijgen in de markt van de dagaanbiedingen, welke wordt gedomineerd door Groupon, Living Social (US) en Amazon Local (US). In december 2010 heeft Google geprobeerd Groupon over te nemen, echter werd het bod van 6 miljard dollar (!!) afgewezen. Door deze ‘tegenslag’ besloot Google in 2011 haar eigen versie te ontwikkelen, Google Offers.

Google Offers is een opzichzelfstaand product waar bedrijven een aanbieding kunnen plaatsen. In de eerste periode zijn nog niet de resultaten behaald die Google had verwacht. Uit cijfers van september 2012 blijkt dat de totale omzet, de omzet per deal en het aantal deals de eerste drie maanden is afgenomen. Ook is de gemiddelde waarde per deal een stuk lager dan de gemiddelde waarde per deal bij concurrenten Groupon en Living Social (bron: reuters.com).

Door de introductie van Google Offer Extensions zou hier op korte termijn wel eens verandering in kunnen komen. Met deze nieuwe AdWords extensie kunnen aanbiedingen worden gekoppeld aan AdWords advertenties. Na een bèta periode met een kleine groep geselecteerde adverteerders is het nu uitgerold in grote delen van Amerika, Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Naar verwachting is deze optie aan het einde van dit kwartaal ook in Nederland beschikbaar!

Google-Offers

Waarom Offer Extensions?

Deze ogenschijnlijk kleine uitbreiding van AdWords zou wel eens de doodsteek kunnen zijn voor Groupon en ander dagaanbieding sites. Google heeft miljoenen lokale adverteerders, waar kortingscoupons vaak goed werken om de omzet op korte termijn een boost te geven. Daarnaast is 1 op de 4 zoekopdrachten op Google een ‘lokale’ zoekopdracht. Google Offer Extensions biedt een aantal belangrijke voordelen voor huidige AdWords adverteerders en voor bedrijven die op het moment via andere dagaanbieding sites actief zijn.

Conversiemeting voor offline aankopen
Vaak is het voor (lokale) adverteerders met een fysieke winkel lastig om online advertising echt op waarde te schatten. Hoeveel mensen zagen je AdWords advertentie maar besloten toch in je fysieke winkel te kopen? Bij Offer Extensions wordt bijgehouden hoe vaak een aanbieding wordt opgeslagen of geprint. Hierdoor wordt het wat gemakkelijker om de ROI van online advertising te meten. Door het inzetten van Offer Extensions wordt een gedeelte van het gat tussen online advertising en offline aankopen opgevuld.

Gemakkelijk en goedkoop
Bedrijven kunnen op een goedkope en toegankelijke wijze de markt van de dagaanbiedingen betreden. Offer Extensions kunnen gemakkelijk via de vertrouwde AdWords omgeving worden ingezet. Een klik op de dagaanbieding kost evenveel als een klik op de advertentie, hoewel de waarde van deze klik waarschijnlijk veel hoger ligt! Daarnaast hebben adverteerders zelf de volledige controle over de specificaties van de aanbieding. Dit in tegenstelling tot andere dagaanbieding sites waar een flink percentage wordt gerekend, altijd wordt gewerkt met accountmanagers en weinig modificatie mogelijk is zodra de aanbieding is geplaatst.

Kwaliteitsscore
Wanneer adverteerders een Offer Extensions aan de advertentie toevoegen krijgen zij meer advertentieruimte. Er wordt een felle knop toegevoegd aan de advertentie waarmee de aanbieding kan worden bekeken en geclaimd. Deze extra ‘exposure’ zal een positieve ontwikkeling hebben op de CTR en hiermee uiteindelijk ook op de kwaliteitsscore.

Offer Extensions implementeren

Wanneer campagnes zijn overgezet naar Enhanced Campaigns is de optie al zichtbaar in de interface, echter is deze nog niet actief in Nederland.

Google-Offer-Extension

Je kunt zelf aangeven in welke periode de aanbieding wordt weergegeven en in welke periode de aanbieding kan worden ingewisseld. Daarnaast bepaal je zelf wat voor soort aanbieding wordt geplaatst, zoals een kortingspercentage, kortingsbedrag of een gratis ‘give-away’. Ook kun je zelf instellen op welke dagen en tijdstippen de Offer Extension wordt toegevoegd aan de advertentie. Echter bepaalt Google ook voor een groot gedeelte of de aanbieding wordt weergeven. Deze wordt alleen vertoond bij de top-3 advertentieposities en alleen wanneer de aanbieding relevant is voor de zoekopdracht.

Wij verwachten dat Google met Offer Extensions een belangrijke stap zet in de markt van de dagaanbiedingen. Het is een goedkoop, laagdrempelig alternatief en biedt grote voordelen ten opzichte van de huidige dagaanbieding sites. Zou dit de doodsteek betekenen voor Groupon?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een Google Offer Extensions voor jouw bedrijf? Neem contact op met een van onze online specialisten via 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.3. From 3 votes.
Please wait...
1 antwoord
  1. Mark Philips
    Mark Philips zegt:

    Prima stuk, overigens verwacht ik niet direct dat dit de doodsteek voor Groupon zal betekenen. Deze zijn toch meer gericht op algemene aanbiedingen in de buurt en klanten die hier ook nadrukkelijk naar op zoek zijn (ook via de mailing natuurlijk). Echter is dit wel een goede toevoeging die de conversie vanuit AdWords wel zal doen verbeteren! Toch wel weer mooi hoe Google bestaande verdien / advertising modellen weet te integreren binnen het eigen netwerk en er dadelijk weer meer geld zal verdienen.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *