Adverteren op Twitter

Campagne op Twitter – De mogelijkheden

closeDeze post is 4 jaar, 7 maanden en 10 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Het gebruik van Twitter groeit nog steeds in Nederland. Ongeveer eenderde van de actieve internetters in Nederland is actief op Twitter, momenteel zo’n 3,3 miljoen gebruikers. Vergeleken met het gebruik van andere social media zijn Twitteraars ook erg actief. Onder andere deze feiten maken Twitter extra aantrekkelijk voor adverteerders. In Nederland is adverteren op Twitter nog niet zo lang mogelijk, waardoor er nu nog bovengemiddelde resultaten behaald kunnen worden. PauwR is één van de bureaus die dit aan haar klanten kan aanbieden.

Dit zijn momenteel de opties voor adverteren op Twitter:

  • Uitgelichte Accounts (Promoted Accounts)
  • Uitgelichte Tweets (Promoted Tweets)
  • Uitgelichte Trends (Promoted Trends)

Uitgelichte Accounts – Promoted Accounts

Uitgelichte Accounts zijn gepromote en getargete suggesties om een account te volgen. Het moet er voor zorgen dat de omvang van het aantal volgers van je account toeneemt. Met een groter aantal volgers kun je beter naar je doelstelling toewerken. Redenen voor gebruikers om een merk/bedrijf te volgen op Twitter kunnen zijn:

  • Kortingen en acties
  • Updates over nieuwe producten/diensten
  • Toegang tot exclusieve content
  • Freebies
  • Updates over aankomende sales
  • Voor de lol
  • Meer over het merk/bedrijf te weten komen
  • Interactie met het merk/bedrijf
  • Klantenservice

Uitgelichte Tweets – Promoted Tweets

Uitgelichte Tweets zijn tweets waarvoor de adverteerder betaalt om de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment. Ze worden vertoond tussen de gewone tweets in de timeline van de gebruiker. Daarnaast kunnen ze ook vertoond worden in de zoekresulaten en in profieloverzichten.

Voorbeeld van een uitgelichte tweet

Promoted Tweets worden voornamelijk ingezet om het bereik van een bericht te vergroten en de engagement te stimuleren. Bijvoorbeeld door een merk om meer gebruikers te stimuleren deel te nemen aan een prijsvraag of een andere actie. Of zoals in de afbeelding hierboven, positief nieuws rondom je merk te verspreiden. Andere doelen voor Uitgelichte Tweets zijn:

  • (Toekomstige) klanten informeren
  • Kortingen en promoties verspreiden
  • Leads genereren
  • Verkoop stimuleren
  • Vermaak

Gepromote tweets hebben dezelfde functionaliteiten als gewone tweets, zoals beantwoorden,  retweeten en toevoegen aan favorieten. Engagement is belangrijk bij Uitgelichte Tweets. Indien een gepromote tweet niet zorgt voor engagement bij het getargete publiek wordt deze niet meer vertoond!

Promoot je #hashtag ook via Uitgelichte Tweets

Overal waar je doelgroep in aanraking komt met je merk is een kans om hen te stimuleren om de conversatie aan te gaan op Twitter. Door in diverse media en op allerlei uitingen je hashtag te promoten (site, e-mails, print, campagne-uitingen) en dit ook te doen via Promoted Tweets. Zo kun je het bereik ende interactie vergroten. Zie hieronder een voorbeeld van #goforth van Levi’s of denk aan de #delenalseenbaas campagne van Vodafone.

3

Uitgelichte Trends – Promoted Trends

Een Uitgelichte Trend is een gepromoot onderwerp dat 24 uur lang bovenaan het overzicht van Trends weergegeven wordt. Hierdoor is het hét startpunt voor conversaties op Twitter. Via Uitgelichte Trends wordt je boodschap real-time verspreid.  Denk aan aankondigingen, een kick-off van een event of een belangrijke fase in een marketingstrategie.

Resultaten Twitter Promoted Trend

Hoe bereik je de juiste doelgroep op Twitter?

Twitter bepaalt op basis van een aantal variabelen wanneer gebruikers gekoppeld worden aan een bepaalde interesse. Enkele van deze variabeken zijn de bio van gebruikers, de volgers van gebruikers, wie zij volgen, gecreëerde lijsten, besproken onderwerpen in tweets, gebruik van keywords en nog meer. Voor Uitgelichte Accounts geldt:

  • De adverteerder kan vooraf gedefinieerde interesses selecteren. Interesses die aansluiten bij de doelgroep. Aan die interesses worden door Twitter gebruikers gekoppeld (op basis van de zojuist genoemde variabelen).
  • Via look-a-likes richt de adverteerder zich automatisch op gebruikers die gelijke interesses hebben als de reeds bestaande volgers van de adverteerder. Dit is een goede manier om de omvang van het aantal volgers van ongeveer dezelfde samenstelling te vergroten.

Uitgelichte Tweets hebben naast bovenstaande opties nog meer targetopties, die worden weergegeven in de afbeelding hieronder:

Targeting mogelijkheden Twitter advertising

 

  • Zoek de doelgroep op basis van je belangrijkste zoekwoorden
  • Op basis van interesses van gebruikers
  • De eigen volgers
  • Gebruikers met vergelijkbare profielen als de eigen volgers
  • Op basis van locatie
  • Op basis van geslacht
  • Op basis van apparaat

Mobiele Apps promoten via Uitgelichte Tweets op Twitter

Een voorbeeld van hoe specifiek je gebruikers kan targeten op Twitter is het promoten van een mobiele app. De uitgelichte tweet over de mobiele app kan voorzien worden van een link, die de gebruiker direct doorverwijst naar de Google Playstore (Android gebruikers) of naar de Apple iTunes store (iOS gebruikers). Zo zorg je ervoor dat de juiste gebruiker direct bij de juiste store terecht komt om de app te kunnen downloaden.

Wat kost adverteren op Twitter?

Het afrekenmodel dat bij Uitgelichte Accounts gehanteerd wordt is een veilingmodel en gaat op basis van Cost-per-Follow (CPF) en bij Uitgelichte Tweets op basis van Cost-per-Engagement (CPE). Belangrijk is de kwaliteit van de tweet (denk hierbij aan engagement, huidige volgers, follow rate) en de hoogte van het bod. Dit doet direct denken aan de kwaliteitsscore van Google AdWords.

Kortom

Met de advertentiemogelijkheden op Twitter kun je vele kanten op om je marketingdoelstellingen te behalen. Vergroot je aantal volgers met Uitgelichte Accounts en vergroot daardoor het bereik van je ‘normale tweets’. De mogelijkheden voor Uitgelichte Tweets zijn enorm. Het verspreiden van een boodschap, exclusieve content, promoten van een aanbieding, stimuleren tot een conversatie. Al dan niet in combinatie met een Uitgelichte Trend, waarmee je het bereik van je #trend verder vergroot door deze 24 uur lang vermeld te hebben staan bovenaan het Trends Overzicht.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een Twitter campagne voor jouw bedrijf? Neem contact op met een van onze online specialisten via 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl.

 

Rating: 4.0. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *