Online advertising op tweede scherm

Laat je display campagne regelen door het weer, de beurs of trending topics

closeDeze post is 4 jaar, 8 maanden en geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Je display campagne afstemmen op het weer? Of je online campagne activeren zodra je TV commercial wordt uitgezonden? Dit behoort allemaal tot de mogelijkheden van online advertising. Nu kun je real time je display campagnes beïnvloeden.

Aansturen campagne door externe data

Het real time beïnvloeden van display campagnes is al langer mogelijk, denk bijvoorbeeld aan Real Time Bidding (RTB). RTB houdt in dat je real-time kan bepalen of een individuele impressie een banner waard is en hoeveel je ervoor wilt betalen. Wanneer je een bieding wint, kun je op die positie een banner aan de bezoeker tonen.

Nu is het ook mogelijk je display campagnes op andere manieren real-time te beïnvloeden. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn als de temperatuur of aandelenmarkt verandert. Elke externe databron kan gebruikt worden om de online campagne real-time te beïnvloeden. Denk daarbij aan het activeren, deactiveren, verhogen van biedingen of het wijzigen van de targeting.

Voorbeeld van real-time beïnvloeding

Een leuk voorbeeld is als het weer bijvoorbeeld plotseling omslaat. Zo kan een modewinkel zijn zonnebrillen gaan promoten bij zonneschijn. Andersom kan bij slecht weer en sneeuw een autogarage zijn winterbanden extra onder de aandacht gaan brengen. De werking hiervan is hieronder afgebeeld.

Real time beinvloeden van display campagnes

Tweede scherm ten koste van televisiereclame

Consumenten maken steeds meer gebruik van het ‘tweede scherm’. Denk aan ‘Wie is de Mol’, ‘De Wereld Draait Door’, ‘Eredivisie Live’ en vele andere populaire programma’s. Bij het nieuwe TV programma van Linda de Mol, ‘Weet ik Veel‘ is het tweede scherm (in dit geval een mobiele applicatie) zelfs min of meer vereist om het spel mee te spelen. KPMG heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van internet terwijl er TV wordt gekeken. Zij geven aan dat bijna de helft van de bevolking in Westerse landen op het internet surft terwijl zij tegelijkertijd TV kijken. Zij waarschuwen adverteerders dat de opkomende trend van het tweede scherm ten koste gaat van de effectiviteit van televisiereclame.

Om dit verlies in effectiviteit te beperken kan men voortaan de TV commercials synchroniseren met online advertenties. Wanneer de TV commercial wordt uitgezonden wordt deze uiting ook getoond op Facebook of andere veel bekeken websites. Deze techniek wordt toegejuicht door de consultants van KPMG: “Voor adverteerders is het dan ook de kunst om de aandacht van de consument te vangen met campagnes die de verschillende media-kanalen bestrijken

Advertenties op tweede scherm

Meerdere mogelijkheden

Naast de veranderingen in weer of het vertonen van een online banner op het tweede scherm is er nog veel meer mogelijk. Elke externe bron waar de gegevens real-time worden verstuurd en door het systeem opgepikt kunnen worden kan gebruikt worden om direct de online campagne te beïnvloeden. Denk aan trending topics op Twitter, resultaten van de aandelenbeurs, sportwedstrijden en CRM systemen.

In de toekomst worden de mogelijkheden alleen maar verder uitgebreid. We zien op straat nu zelfs interactieve billboards. Offline en online groeien steeds dichter naar elkaar toe. Ben jij klaar voor de toekomst?

Meer weten over de mogelijkheden van ‘real time campagnes’? Neem contact op met één van onze display specialisten via 013-582 15 92 of advies@pauwr.nl.

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
1 antwoord
  1. Marc Myers
    Marc Myers zegt:

    Televisie, niet langer alleen zenden Steeds meer omroepen experimenteren met een tweede scherm tijdens live-uitzendingen. Door extra informatie over fragmenten te geven, zoals bijvoorbeeld Zomergasten doet, of doordat je tijdens de ‘Nationale IQ-test’ thuis ook kunt meespelen (of zelfs de uitslag kunt beïnvloeden), wordt televisie meer dan enkel eenrichtingsverkeer.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *