De meest opvallende feiten van Google Engage in Dublin

closeDeze post is 4 jaar, 7 maanden en 23 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google nodigde onlangs enkele van zijn belangrijke partners uit op het Europese hoofdkantoor in Dublin voor de allereerste ‘Google Engage Master Academy’ ter wereld. Een handvol Nederlandse en evenveel Belgische bureaus waren voor dit unieke evenement gevraagd om samen met een klant een tweedaags programma van workshops en presentaties te volgen. PauwR maakte samen met klant Verzekeruzelf deel uit van dit selecte gezelschap. Hieronder doen we kort verslag van een aantal interessante zaken die op 21 en 22 maart 2013 de revue passeerden.

Over de toekomst van Search …

Google focust zich voor wat betreft de toekomst van search op de volgende vier gebieden:

  1. Image (je kunt een afbeelding ingeven als ‘search query’)
  2. Voice (op mobiel wordt 25% van de zoekopdrachten ingevoerd via spraak. Door de rekenkracht van ‘de cloud’ is de werking sterk verbeterd)
  3. Knowledge (voorbeeld Knowledge Graph)
  4. Prediction (voorbeeld Google Now, een app die uit zichzelf aangeeft wanneer je naar je afspraak moet vertrekken e.d.)

Over Social Media …

Dit onderdeel laat zich het best samenvatten door twee opvallende uitspraken:

[pullquote2 quotes=”true” align=”left” textColor=”#000000″]Elk bedrijf dat niet bezig is zijn business ‘social’ te maken, is binnenkort irrelevant[/pullquote2]

[pullquote2 quotes=”true” align=”left” textColor=”#000000″]Social is NOT a destination[/pullquote2]

 

 

 

 

Met deze laatste uitspraak wil Google aangeven dat Google Plus bijvoorbeeld niet als belangrijkste doelstelling heeft om zoveel mogelijk gebruikers op de site te krijgen, maar om de data die Google hiermee verzameld van gebruikers in te zetten om ‘search’ nog relevanter te maken.

Over Google Glass en Driverless cars …

[image_frame style=”shadow” align=”right” alt=”Google Glasses” height=”200″ width=”200″]https://www.pauwr.nl/wp-content/uploads/2013/03/Google_Glasses_baby1.jpg[/image_frame]

Om het op z’n Obamaś te zeggen: “Make no mistake”. Google Glass en de Driverless cars zijn geen verre toekomstmuziek. Ze zijn er allebei al. De Googler van wie deze uitspraken afkomstig zijn heeft in september 2012 al een volledig werkende Google Glass op zijn neus gehad en de werking verbaasde zelfs hem. Google Glass maakt hardware in de toekomst overbodig. Net zoals de Driverless Cars over een aantal jaren tot zo’n 90% van het huidige aantal auto’s overbodig zou kunnen maken. Nu al maken deze auto’s in de VS waar ze door Google worden ingezet significant minder ongelukken dan de gemiddelde bestuurder…

Over techniek en … legal!

Google beschikt over gigantische ‘resources’ op het gebied van techniek en budget. Die willen graag zo goed mogelijk inzetten en dus wil Google geen dingen maken die anderen ook kunnen maken. Men richt zich dus vanaf nu met name op zaken die niemand anders kan realiseren. ‘Game changing’ ontwikkelingen zoals Google Maps, Google Streetview en Google Books. Het grootste struikelblok hierbij vormt niet de techniek zelf maar de juridische beperkingen! Als voorbeelden gaf een engineer de privacy kwesties van Streetview (verplicht blurren van gezichten) en de auteursrechtenkwesties van Google Books (Google moet vooraf de rechthebbende opsporen). Ook rondom Google Glass wordt nu alweer druk gespeculeerd over o.a. een verbod voor in de auto.

Over het meten van branding effecten …

Google legt steeds meer focus op de kracht van de combinatie van offline en online marketing. Zo doen ze veel onderzoek naar o.a. branding effecten. Hiertoe hebben zij o.a. het Ad Boost effect uitgevonden. De Ad Boost kun je inzichtelijk maken door het meten van de toename van ‘branded searches’ tijdens en na een offline campagne. Hiermee kan Google inzicht geven in bijvoorbeeld de optimale lengte van een radiospot of indeling van een tv-commercial.

[image_frame style=”shadow” align=”left” alt=”Google Ad Boost”]https://www.pauwr.nl/wp-content/uploads/2013/03/Voorbeeld_AdBoost_PauwR_blog.jpg[/image_frame]

Over YouTube …

De cijfers van YouTube zijn nog steeds duizelingwekkend. Per minuut wordt momenteel 72 uur aan video geüpload naar YouTube. Video advertising is in toenemende mate populair. Niet zozeer als vervanger van TV reclame, meer als aanvullend hierop. Uniek is het YouTube Trueview formaat, waarbij een adverteerder alleen betaalt voor de weergave van zijn pre-roll advertentie als een gebruiker minimaal 30 seconden van de advertentie bekijkt óf de advertentie helemaal uitkijkt in geval de video korter is dan 30 seconden. Zo’n 25% van de gebruikers kiest ervoor om een commercial helemaal uit te kijken!

Over internationalisatie …

Uitbreiden naar andere landen is voor veel bedrijven ‘gemakkelijker’ geworden met de komst van internet. Wat niet wil zeggen dan het gemakkelijk is. Maar Google biedt een aantal tools voor onder andere gedegen marktonderzoek, zoals de Global Market Finder.

Over Google …

Uniek was het inkijkje dat Google gaf in haar organisatie. Letterlijk, met een rondleiding door hun indrukwekkende kantoren in Dublin, maar ook in de manier waarop ze omgaan met HRM, projecten en interne en externe communicatie. Opvallend is bijvoorbeeld dat zo’n 80-90% van de werknemers (afkomstig uit 67 verschillende landen!) hun ontbijt gebruikt op kantoor in één van de uitstekende restaurants en dit vaak combineert met een overleg met hun team.

Zonder meer is Google een ontzettend inspirerend bedrijf. De eerste Google Engage Master Academy werd door zowel Google als de deelnemers gezien als een mooie kans om meer inzicht te krijgen in elkaars werk en biedt derhalve de mogelijkheid om de samenwerking nog verder te optimaliseren. PauwR kan als één van de top 20 partner agencies van Google in Nederland rekenen op brede ondersteuning van Google en dat biedt weer enorm veel voordelen voor onze klanten en partners. Blijf ook op de hoogte via onder meer onze, hoe kan het ook anders, Google Plus pagina.

[image_frame style=”shadow” align=”left”]https://www.pauwr.nl/wp-content/uploads/2013/03/Google_Dublin_HQ.jpg[/image_frame]

Rating: 3.3. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *