instagram-tumblr-pinterest

Adverteren op Instagram, Tumblr en Pinterest

closeDeze post is 4 jaar, 8 maanden en 7 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

DEZE BLOG IS VOORZIEN VAN UPDATES OP 24-04-2013, 01-06-2013 en 21-11-2014 BIJ ‘ADVERTEREN OP TUMBLR’, 02-08-2013, 01-10-2013 en 02-01-2015 BIJ ‘ADVERTEREN OP PINTEREST’ en 09-09-2013, 31-12-2013 en 20-07-2015 BIJ ‘ADVERTEREN OP INSTAGRAM’.

Social Media advertising groeit wereldwijd nog steeds ontzettend hard en Facebook is koploper als het gaat om waar die adverteerdersbudgetten grotendeels naartoe gaan. Er zijn echter signalen dat Facebook zijn hoogtepunt qua gebruikers heeft bereikt. In maart 2013 werd er voor het eerst een daling in het aantal gebruikers in Nederland gemeten, namelijk van 7,6 naar 7,5 miljoen. Deze daling lijkt ingezet te worden door jongeren die Facebook verlaten voor andere sociale media, zoals Instagram, Tumblr en Pinterest. De adverteerder volgt, uiteindelijk, als altijd de gebruiker, maar wat zijn de mogelijkheden van adverteren op Instagram, Tumblr en Pinterest eigenlijk?

Overigens, ondanks de negatieve berichtgeving rond Facebook blijkt het helemaal niet slecht te gaan. Integendeel zelfs, Facebook kent in Nederland nog een stevige groei. De gemiddelde tijd die gebruikers op Facebook besteden is de afgelopen maanden zelfs met 15% gestegen, blijkt uit cijfers van ComScore. Daarnaast lijkt Facebook met de overname van het sociale netwerk Storylane te anticiperen op de mogelijke opkomst van Tumblr. Het team van Storylane wordt onderdeel van Facebook’s Timeline team. Desondanks leek het ons wel een geschikt moment om de alternatieven qua Social Media Advertising in kaart te brengen.

time-spend-on-facebook

Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram is op dit moment nog niet mogelijk in Nederland. Instagram is een populaire foto-app, die het mogelijk maakt direct op je mobiel foto’s te bewerken. In februari 2013 had Instragram naar eigen zeggen 100 miljoen actieve gebruikers per maand.

Instagram werd in april 2012 voor 1 miljard dollar overgenomen door Facebook. De rol van Instagram lijkt steeds groter te worden binnen Facebook. De aangekondigde interface wijzigingen van Facebook tonen een prominentere plaats voor foto’s binnen Facebook, zoals een apart foto nieuwsoverzicht. Hierin worden enkel foto updates getoond van vrienden en pagina’s die gevolgd worden. Bovendien worden foto’s groter weergegeven en zal de kwaliteit van foto’s op Facebook verbeteren.

facebook-nieuwe-newsfeed-advertenties

Door deze wijzigingen wordt er meer nadruk gelegd op beeld in Facebook. Daarnaast heeft Facebook onlangs haar servicevoorwaarden aangepast, waardoor ze informatie mogen delen met partners zoals Instagram en ook adverteerders in staat kunnen stellen een campagne op Instagram te voeren.

Zakelijke mogelijkheden heeft Instagram al, met de mogelijkheid een locatiepagina voor je organisatie op te zetten. Het commercieel benutten van Instagram lijkt een logische vervolgstap. Kortom, alles wijst erop dat het binnenkort mogelijk is om als adverteerder actief te zijn met een Instagram campagne.

Bij de veel gestelde vragen geeft Instagram echter aan dat de focus op dit moment volledig ligt bij productontwikkeling en dat ze marketing en advertising op Instagram op dit moment niet nastreven. Wel geven ze aan dat dit in de toekomst kan veranderen, als Instagram blijft groeien.

UPDATE 09-09-2013: Vandaag heeft Instagram bekend gemaakt dat er vanaf 2014 (exacte datum nog niet bekend) advertenties worden toegelaten.

UPDATE 31-12-2013: Vanaf november is er in de Verenigde Staten met een handvol grote adverteerders getest met adverteren op Instagram. De eerste resultaten waren zeer goed. De merkherinnering was na het adverteren op Instagram enorm verbeterd ten opzichte van een controlegroep die de advertenties niet te zien kreeg. Instagram gaat de komende maanden verder met het testen en optimaliseren van de adverteerdersmogelijkheden alvorens het platform definitief uit te rollen.

UPDATE 20-07-2015: In het najaar van 2015 gaat het advertentieplatform van Instagram wereldwijd open. Lees in onze nieuwe blog alle mogelijkheden om te adverteren op Instagram in Nederland.

Adverteren op Tumblr

Adverteren op Tumblr is al in beperkte mate mogelijk. Tumblr is een methode om snel foto’s, links, video’s of tekst online te zetten in een blogvorm. Het virale effect zit in de functionaliteit om blogs te kunnen rebloggen. Tumblr is niet per se aan een persoon gebonden, waardoor het ook mogelijkheden voor merken en bedrijven biedt.

Als sponsor van Tumblr kun je speciale aandacht krijgen op het medium. Via de Tumblr Radar krijgen sponsoren speciale aandacht, met de mogelijkheid om nieuwe volgers, likes en reblogs te genereren. Het zorgt in ieder geval voor een groot bereik, de Tumblr radar heeft meer dan 120 miljoen impressies per dag.

Daarnaast is er de Tumblr Spotlight, die wekelijks tientallen miljoenen nieuwe volgers genereert voor bestaande en nieuwe gebruikers. Zorgvuldig samengesteld door het team van redacteuren, beschikt de Spotlight over een steekproef van de meest getalenteerde gebruikers van Tumblr. Sponsoren worden hierin centraal aanbevolen.

Tevens geeft Tumblr aan graag in contact te komen met ’s werelds grootste marketing- en mediabedrijven om samen de lat voor creatieve reclame op het web hoger te leggen. Naar verwachting zullen de mogelijkheden voor een Tumblr campagne de komende periode verder groeien.

UPDATE 24-04-2013: Tumblr heeft woord gehouden: het bedrijf introduceert advertenties in zijn mobiele apps voor Android en iOS. Onder de eerste adverteerders bevinden zich ABC, GE, Pepsi en Warner Brothers. Gebruikers krijgen hooguit vier advertenties per dag te zien.

UPDATE: 01-06-2013: Inmiddels is Tumblr voor 1 miljard dollar overgenomen door Yahoo en introduceren zij ook advertenties op het dashboard. Bij de advertenties op het dashboard wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Sponsored Web Posts’ en ‘Sponsored Mobile Posts’.

UPDATE: 21-11-2014: Adverteren op Tumblr is inmiddels wereldwijd uitgerold. Naast de advertenties op Tumblr zelf, is er ook een integratie met Yahoo. Tumblr Sponsored Posts kunnen hierdoor ook op de website van Yahoo getoond worden, voor een extra groot bereik.

tumblr-spotlight-advertenties

Adverteren op Pinterest

Adverteren op Pinterest is (nog) niet mogelijk. Pinterest is een online prikbord. Gebruikers kunnen foto’s ‘pinnen’ en op een prikbord plaatsen. Ook als merk / organisatie kun je een Pinterest account aanmaken. Door slim gebruik te maken van Pinterest, kun je als bedrijf voor veel branding zorgen. Het gaat dan vooral om het uiten van je merkwaarden en het creëren van een gevoel bij het merk of bedrijf. Door categorieën toe te voegen aan je pins zorg je dat je bij relevante onderwerpen in beeld komt.

Pinterest heeft wereldwijd ongeveer 50 miljoen gebruikers. Het potentiële bereik is groot, maar mogelijkheden om te adverteren op het ‘online prikbord’ zijn er vooralsnog niet. Pinterest rept met geen woord over adverteren, het lijkt er dan ook niet op dat er binnenkort mogelijkheden tot adverteren zullen worden gelanceerd. Het platform biedt dus wel mogelijkheden om je merk of organisatie te promoten, maar daarvoor is creativiteit vereist en speelt budget (nog) geen rol. Door Pinterest zakelijk slim in te zetten, kun je dus gratis je merk of organisatie promoten.

UPDATE 02-08-2013: De eerste stappen voor advertentiemogelijkheden op Pinterest zijn inmiddels ook gezet. De eerste stap is dat de site meer wordt gepersonaliseerd. Gebruikers die een site met een Pin It-knop hebben bezocht, krijgen aanbevelingen te zien. Pinterest gaat het surfgedrag van bezoekers volgen, ook van bezoekers die nog geen Pinterest account hebben. Wanneer deze bezoekers zich dan als nieuwe gebruiker willen aanmelden, dan is het aanmeldingsproces al gepersonaliseerd. Voor adverteerders zal dit mogelijkheden bieden om bezoekers en gebruikers te targeten op interesses en surfgedrag.

De tweede stap is zichtbaar in de nieuwe voorwaarden, waarin vermeld wordt dat de verzamelde informatie ook gebruikt kan worden om advertenties te tonen waarin je mogelijk geïnteresseerd bent.  De eerste advertenties op Pinterest zullen dan ook niet lang meer op zich laten wachten.

UPDATE 01-10-2013: Binnenkort kun je als bedrijf dan eindelijk adverteren op Pinterest. Pinterest is op dit moment de zogeheten ‘promoted pins’ aan het testen voor een Pinterest campagne. Dat zijn pins van bedrijven die Pinterest tegen betaling promoot. In de test verschijnen promoted pins tussen de zoekresultaten en de ‘category feed’. In de category feed zijn allerlei pins over een bepaald onderwerp verzameld. Bijvoorbeeld: Een aanbieder van Jamie Oliver kookboeken kan zijn pins laten verschijnen wanneer een gebruiker zoekt op ‘koken’, ‘gerechten’ of ‘menu’.

UPDATE 02-01-2015: Adverteren op Pinterest is inmiddels mogelijk in de Verenigde Staten. Na succesvolle pilot-campagnes is het advertentieplatform openbaar gemaakt. In de loopt van 2015 zal Pinterest haar advertentieplatform wereldwijd verder uitrollen. Zodra Pinterest adverteren in Nederland mogelijk is, lees je dat hier.

Toekomst van Social Media Adverteren

Concluderend is adverteren op deze kanalen nog niet overal mogelijk en ook nog geen standaard onderdeel van de marketingmix bij bedrijven. Adverteren op Instagram lijkt niet lang meer op zich te laten wachten. De mogelijkheden voor zowel adverteren op Instagram zelf, als in combinatie met adverteren op Facebook zijn in ontwikkeling.  Adverteren op Tumblr is al mogelijk, zij het in beperkte mate. Tumblr is actief met het zoeken naar uitbreiding van de advertentie mogelijkheden. Voor Pinterest geldt dat er nog geen aanwijzingen zijn dat adverteren op korte termijn mogelijk zal worden. Wel is het mogelijk om dit platform zakelijk te gebruiken en kan dit voor ‘gratis’ promotie zorgen, maar dat geldt uiteraard voor alle sociale netwerken.

Rating: 4.5. From 3 votes.
Please wait...
1 antwoord
  1. Jung Media
    Jung Media zegt:

    Goed om te zien dat ook andere sociale websites advertentie mogelijkheden aanbied. Alleen ben ik van mening dat het beter is dan Facebook adverteren. Op facebook kan je gerichter adverteren dan tumblr, pinterest etc. omdat je simpelweg meer weet van de gebruiker. Maarja Adwords blijft toch mijn favoriet!

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *