Hoe promoot je een Facebook app

closeDeze post is 4 jaar, 9 maanden en 27 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Bedrijven worden actiever op Facebook en maken hierbij steeds vaker gebruik van Facebook apps. Het is een ideaal instrument om nieuwe fans te werven en om de betrokkenheid onder huidige fans te vergroten. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw doelgroep gebruik gaat maken van jouw Facebook app?

Facebook apps zijn er in verschillende varianten en gespecialiseerde bedrijven richten zich volledig op het ontwikkelen hiervan. Hieronder volgt een korte uiteenzetting van de basiselementen van een Facebook app.

Soorten Facebook apps

Ten eerste heb je eenvoudige like & win apps, waarbij je eerst de bedrijfspagina moet liken voordat je mee kan doen met een bepaalde actie (een ‘like-gate’). Dit is een vrij simpele manier om nieuwe fans te werven. Daarnaast heb je Facebook apps waarbij je naast het liken een vriend moet uitnodigen voordat je mee kan doen met een actie. Je deelname kan automatisch worden gepubliceerd, waardoor het sociale bereik van deze Facebook apps een stuk groter is. De volgende stap is de integratie van een spelelement in een Facebook app.  Voordat je mee kan doen, dien je vrienden uit te nodigen of uit te dagen. Na het spelen van het spel wordt automatisch je deelname en bijvoorbeeld je highscore gepubliceerd. Zo zijn er nog talloze uitbreidingen of varianten mogelijk die kunnen worden ontwikkeld door een gespecialiseerd bedrijf.

Promoten van een Facebook app

Het laten ontwikkelen en inzetten van een originele Facebook app is de eerste stap. Het gaat er uiteindelijk om dat jouw doelgroep weet dat je actief bent op Facebook en dat ze gebruik gaan maken van jouw app. Er zijn diverse mogelijkheden om het gebruik van je app te vergroten. Hierin speelt Facebook advertising een cruciale rol.

‘Standaard’ marketplace ads

Ten eerste zijn er ‘standaard’ marketplace ads, die als bestemming de pagina van de app hebben. Van belang is dat duidelijk wordt gecommuniceerd wat met deelname aan de Facebook app kan worden bereikt. Een leuke variant zijn marketplace ads waar direct onder de ad “Nu gebruiken” staat plus het aantal mensen dat de app al heeft gebruikt.  Bij deze ad wordt de Facebook app als bestemming aangegeven en niet de pagina van de app. Hiervoor dient de adverteerder toegang te hebben tot de Facebook app. Onderstaand een voorbeeld van de twee marketplace ads uit een campagne voor Kaartje2Go:

     standaardmarketplace2standaardmarketplace

Page post ads

Voor de hand liggend (maar zeker niet altijd toegepast) is het plaatsen van een paginabericht wanneer een bedrijf een Facebook app gaat promoten. Van belang is dat duidelijk wordt gecommuniceerd wat met deelname aan de Facebook app kan worden bereikt en dat het bericht wordt voorzien van een link naar de pagina van de app. Dit paginabericht kan vervolgens als page post ad worden ingezet bij de gewenste doelgroep. Een uitbreiding hierop is dat een sponsored story kan worden ingezet die gericht is op vrienden van mensen die dit paginabericht hebben geliked of gedeeld. Zij krijgen hierdoor een sponsored story te zien waarin ook de boodschap van het paginabericht staat.

Page Post Ad voorbeeld

App used sponsored stories

Volgens de laatste berichten van Facebook is het niet meer mogelijk om deze variant in te zetten voor normale applicaties, enkel nog voor games. In onderstaand voorbeeld hebben we deze vorm echter nog wel gebruikt. App used sponsored stories worden weergegeven bij vrienden van gebruikers van de app en geven aan dat een vriend de Facebook app heeft gebruikt. Onder het verslag staat een duidelijke link met “Toepassing gebruiken”. Deze sponsored story kan worden ingezet als de adverteerder toegang heeft tot de Facebook app en kan zowel worden weergegeven in het nieuwsoverzicht (desktop en mobiel), als aan de rechterzijde. Van belang is dat dit wordt opsplitst zodat een duidelijk onderscheid wordt gemaakt van de prestaties op de diverse plaatsingen. Een CTR boven de 1% is geen uitzondering wanneer dit verslag in het nieuwsoverzicht wordt geplaatst. Deze sponsored story ziet er als volgt uit:

appused

App shared sponsored stories

App shared sponsored stories worden weergegeven bij vrienden van gebruikers van de app en communiceren de verslagen die door de Facebook app worden gepubliceerd. Deze verslagen kunnen automatisch worden gepubliceerd of de gebruiker kan toestemming geven dat het verslag van de app gedeeld mag worden. Deze sponsored story wordt zowel in het nieuwsoverzicht (desktop en mobiel), als aan de rechterzijde weergegeven. Ook hier is het van belang dat dit wordt opsplitst. En ook hier zijn de CTR’s aanmerkelijk hoger dan die van de standaard advertenties. De app shared sponsored story ziet er als volgt uit:

appshared

Open Graph sponsored stories

Wanneer Open Graph is gekoppeld aan de Facebook app kan Open Graph worden gebruikt om verslagen te publiceren over het gebruik van de app. Bij Open Graph wordt een bepaalde ‘Actie’ van een gebruiker gecombineerd met een bepaald ‘Object’. Deze actie kan de ontwikkelaar van de app zelf bepalen.  Vervolgens is het mogelijk om deze verslagen te promoten via sponsored stories.

opengraphuitleg

Op het moment kan dit alleen via de Facebook API worden geregeld en zijn er slechts enkele Ad management tools die Open Graph sponsored stories ondersteunen. De eerste resultaten zijn volgens Facebook “brilliant”, met name wanneer deze sponsored stories in het nieuwsoverzicht worden geplaatst. In onderstaand voorbeeld is “doet mee aan een wedstrijd” de Actie en de Kaartje2go.nl app het Object.

opengraph

Zoals bovenstaande voorbeelden aangeven zijn de mogelijkheden om een Facebook app te promoten via advertising zeer groot. Van belang is dat met alle varianten wordt getest waardoor al snel inzichtelijk wordt welke variant het beste rendement oplevert. Dit kan echter verschillen per bedrijf, Facebook app of doelgroep.

Wanneer je als bedrijf een Facebook app laat ontwikkelen is het van belang dat de actie goed aansluit bij de doelgroep die je wilt bereiken en dat de Facebook app uitdagend genoeg is om aan deel te nemen. Houd naast het budget voor het ontwikkelen van je app ook altijd rekening met een budget (van minimaal dezelfde grootte) voor het promoten van je Facebook app. Deze combinatie zorgt ervoor dat je Facebook app het gewenste bereik krijgt en dat de investering wordt terugbetaald in nieuwe fans en een hogere mate van betrokkenheid.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Kaartje2Go (opdrachtgever) en The Page Creators (ontwikkelaar Facebook App). Meer weten over Facebook advertising? Neem contact op met de ervaren Facebook marketeers van PauwR via 013-582 15 92 of advies@pauwr.nl.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *