Hallo Albert Heijn! Ga eens adverteren op YouTube en Facebook.

closeDeze post is 5 jaar, 6 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Albert Heijn zou moeten gaan adverteren op Facebook en YouTube, omdat een belangrijk deel van de doelgroep daar meer tijd doorbrengt dan voor de TV. Dat is de conclusie van onderzoeksbureau GfK in Tijdschrift voor Marketing van deze maand. “De doelgroep ‘klant bij Albert Heijn maar shopt begin van de week elders’ is prima online te bereiken“. Het budget van de grootste supermarktketen gaat nu nog voor het leeuwendeel naar TV.

Albert Heijn spendeert veel op de commerciële zenders. Bijna de helft van het budget van zaterdag tot en met dinsdag gaat naar RTL4. Maar het kijkaandeel van de vaste AH klant op deze dagen is slechts 21%. Deze groep is beter te bereiken met pre-rolls, bijvoorbeeld op YouTube of UitzendingGemist. Ook komen ze vaak op Wehkamp.nl en BOL.com. GfK ziet derhalve een kans in een nauwere samenwerking met het onlangs door Ahold overgenomen BOL.com.

Veel grote adverteerders vertrouwen nog (te) veel op ‘traditionele’ media als radio, TV en print. Wat PauwR betreft natuurlijk onterecht (maar ja, ‘wij van WC Eend …’). Toch lijkt dit ook in belangrijke mate afhankelijk van het mediabureau. De kennis en ervaring op het gebied van online advertising is bij veel mediabureaus vaak ‘niet zo sterk ontwikkeld‘ als die op het gebied van offline. Hoewel het mediabureau van Albert Heijn, MEC, zelf aangeeft dat ‘digitale specialisten volledig zijn geïntegreerd in de klantenteams’, blijkt dit niet direct uit bijvoorbeeld hun eigen karige Facebook pagina en het feit dat het aantal Google AdWords certificeringen op 2 blijft steken.

Gelukkig zien steeds meer mediabureaus in dat deze tekortkoming uiteindelijk schadelijk is voor de klant en kiezen zij dus voor een samenwerking met een specialist zoals PauwR. Het enige ROTA Erkende online mediabureau. Wij zijn voor een groeiend aantal bureaus een betrouwbare, transparante en snelle partner. Nog niet voor MEC overigens, maar wat niet is kan nog komen …

Overigens is Albert Heijn zelf wel zeer actief op Facebook, met meer dan 125.000 fans. Op dit moment ondervinden ze daar overigens wel wat last van een actie van WakkerDier met betrekking tot plofkippen die bij AH in de schappen schijnen te liggen. Maar dat is meer iets voor de afdeling webcare.

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *