SEO-teksten: niet alleen voor zoekmachines

closeDeze post is 5 jaar, 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Deze blog is geschreven door onze partner Miriam Swaans van Swaans Communicatie en maakt deel uit van ‘Deel Je Blog Dag’, een initiatief van Marketingfacts.

Toen ik onlangs een vacature voor mijn tekstbureau op mijn persoonlijke Facebookpagina plaatste, bleek dat nog niet iedereen precies begreep waarnaar ik op zoek was. Niet naar een fulltime schrijver voor een koffiepad-producent in elk geval. We zoeken een nieuwe collega, een tekstschrijver met SEO-kennis die ons helpt bij het invullen van een groeiende behoefte in de markt. De behoefte aan waardevolle content die zoekmachines én lezers verleidt.

Twee jaar geleden waren het de social media bureaus, momenteel zijn het de SEO-tekstspecialisten die als paddenstoelen uit de grond schieten (misschien ligt het deels aan het jaargetijde…). Wederom rijst de vraag: wanneer heb je een goede te pakken? Nog niet zo heel lang geleden kon je bijvoorbeeld in een webshop volstaan met teksten zoals deze:

Koop olijfolie online
‘Olijfolie in vele soorten en uit vele landen. Koop hier de mooiste olijfolies. Eerste en tweede persing, voor koken en garneren. Je vindt eindeloos veel olijfolie in onze shop. Heb je een vraag over olijfolie? Stuur dan een e-mail naar onze klantenservice. We beantwoorden je vraag binnen 24 uur.‘

‘Lege’ teksten als deze waren succesvol omdat Google tot voorkort al blij was met een titel, enkele zoekwoorden, een goede zoekwoorddichtheid en interne links. Ook bezoekers waren relatief snel tevreden. In de wirwar van zoekresultaten hadden ze eindelijk een betrouwbare shop of website gevonden.

King content

Recent heeft content in een rap tempo heel veel extra waarde toegekend gekregen. Google is volwassen aan het worden en dus groeit de aandacht voor de combinatie SEO en content ook. Online neemt de hoeveelheid waardevolle informatie ontzettend snel toe. Hoe meer informatie er is, hoe meer mensen er gebruik van maken en hoe meer ze het vragen, eisen. Ze zijn onverzadigbaar. Wie waardevolle informatie geeft, krijgt credits. Voilà: SEO-gerichte contentcreatie draait om het geven van antwoorden op vragen. Het laten zien van deskundigheid, het creëren van toegevoegde waarde en dus om het boeien en binden van mensen. Een opdracht met meer voldoening kun je een echte tekstschrijver niet geven.

Schrijven en meten

Wat maakt SEO-schrijven niet alleen interessant voor de schrijver, maar ook voor de opdrachtgever? De waarde van SEO-teksten is heel eenvoudig te kwantificeren. Geef je een webpagina nieuwe en betere content, dan levert dat zichtbare resultaten op. Goede metatags zorgen voor een hoger clickratio in Google. De statistieken van de pagina zelf spreken ook voor zich. Een lager bounceratio, langere verblijfsduur, minder uitstappers, meer doorclicks en uiteindelijk meer verkopen of leads. Daarin zit een groot en positief contrast met teksten op papier, waarvan de kracht zelden tot nooit gemeten wordt en zelfs moeilijk meetbaar is.

Tekstschrijver inschakelen: tips

Ben je op zoek naar een SEO-tekstschrijver? Dan zijn dit enkele handige tips.

  • Tip 1: Ben grondig bij de keuze voor een bureau. Een tekstschrijver kennis over SEO bijbrengen is eenvoudiger dan een SEO-kenner omvormen tot een tekstschrijver. Dus ligt het voor de hand om te kiezen voor een partij die het schrijfambacht écht onder de knie heeft.
  • Tip 2: Schrijf voor de lezer en ben vriendelijk voor de zoekmachines, niet andersom.
  • Tip 3: Formuleer samen met de tekstschrijver doelen en vertaal ze naar goede, periodieke rapportages (in Google Analytics).
  • Tip 4: Accepteer dat SEO-schrijven een doorlopend proces is dat vraagt om bijsturing, uitbreiding en actualisering.

Ervaar dat het werkt, word net als wij verliefd op SEO en bijt je vast in de eindeloze kracht van content! Succes…!

Over Miriam Swaans

Miriam Swaans is eigenaar van tekst- en contentbureau Swaans Communicatie en Dressesonly.nl, een nichewebshop gespecialiseerd in jurken. Swaans Communicatie helpt organisaties met het krijgen van meer waardevolle bezoekers door het creëren van krachtige content.

No votes yet.
Please wait...
1 antwoord
  1. André Gussekloo
    André Gussekloo zegt:

    Duidelijke taal van een collega-SEO-tekstschrijver. Content is King en vormt de basis voor een website. Zijn de teksten eenmaal geoptimaliseerd, dan realiseren we ons: links zijn “Queen”. We kunnen nog zulke goede teksten hebben, maar de concurrent streeft ons voorbij als we niet genoeg links oftewel “stemmen” van outsiders hebben.

    Als SEO-tekstschrijver bemerk ik een groeiende vraag naar gast- en ghostbloggers die op externe sites waardevolle artikelen schrijven met een link erin naar de klant. Erg vergelijkbaar met dit artikel van Miriam, die hier haar eigen klant was. Voor SEO-tekstschrijvers is dit extern bloggen een leuke ontwikkeling, als je het mij vraagt.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *