Facebook flirt met grote adverteerders

closeDeze post is 5 jaar, 2 maanden en 30 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Facebook staat voor de uitdaging om grote adverteerders te overtuigen van de meerwaarde van adverteren op Facebook. Dat doen ze in de VS bijvoorbeeld door een aantal van de grootste adverteerders, zoals Unilever, Wal-Mart en Coca-Cola, uit te nodigen om mee te denken over hoe Facebook advertising hen kan helpen een positieve bijdrage aan hun omzet en marges te leveren. En door hen te ondersteunen bij het inzichtelijk maken van de resultaten. En die resultaten, in termen van ROI en ROAS, zijn vaak indrukwekkend.

Zoals bekend is vooral de mobiele strategie een heet hangijzer, omdat een zeer groot deel van de gebruikers Facebook mobiel gebruikt. Maar middels het nog te lanceren Facebook advertentienetwerk en het succes van de sponsored stories, is het sociale netwerk hard op weg van hun zwakte een sterkte te maken. Al loopt men nog wel ver achter op concurrent Google waar het gaat om opbrengsten uit advertenties.

Advertentie inkomsten Google en Facebook

In het tweede kwartaal van 2012 spendeerden bijna alle topadverteerders in de VS geld aan advertenties op Facebook. Facebook’s COO Sheryl Sandberg (afkomstig van Google) geeft aan dat de budgetten nog relatief klein zijn in vergelijking tot de totale budgetten voor online advertising. Ze ziet dit dan ook als een onbalans en een enorme kans voor Facebook. In Nederland adverteerde in 2011 zo’n 50% van de 500 grootste adverteerders op Facebook, zo bleek uit het Social Media Advertising onderzoek van PauwR.

Ook Google en Yahoo hadden zo’n 10 jaar geleden het probleem dat adverteerders nog niet goed wisten hoe ze de ROI (Return-on-Investment) van deze toen nieuwe vorm van adverteren moesten meten. Bij Facebook is dit zelfs nog iets lastiger, omdat tegenover de vertoningen en kliks vaak geen directe verkopen staan, zoals dat bij bijvoorbeeld Google AdWords wel vaak het geval is. Een Facebook campagne is beter vergelijkbaar met een TV-campagne, waarbij ‘brand exposure’ uiteindelijk moet leiden tot (offline) verkopen.

Wat uit de meetings met topadverteerders vooral naar voren kwam, is dat deze grote merken graag meer inzicht hebben in de ‘conversaties’ van de gebruikers en hoe deze zich verhouden tot hun merk. Facebook heeft daarop meer van deze gegevens vrijgegeven, zoals het aantal mensen dat over een merk praat, zonder dat daarbij de privacy van de gebruikers wordt geschaad. “De belangrijkste bron van nieuwe verkopen is mond-tot-mond reclame”, zegt een directeur van een groot mediabureau in de VS. “En tot nu toe kunnen we dat niet goed genoeg meten op Facebook.” Maar een vertegenwoordiger van Ford geeft aan er vertrouwen in te hebben dat Facebook in de toekomst meer waardevolle data met de adverteerders zal delen.

Na een aantal test campagnes met o.a. Unilever gaf de ‘head of advertising research’ van dat bedrijf aan dat de bijdrage van de Facebook ads aan de sales in specifieke regio’s zeer goed was. Van de 63 test campagnes noteerden er 62 een ‘return-on-advertising-spending’ (ROAS) van 3 of hoger. Elke geïnvesteerde dollar leverde dus minimaal 3 dollar extra omzet op. Een specifieke Unilever campagne leverde zelfs 8,41 dollar extra verkopen op voor elke besteedde advertentiedollar, wat Unilever beschrijft als ‘indrukwekkend’.

Een ander onderzoek toonde aan dat er een correlatie bestaat tussen Facebook advertenties en sales, maar dat deze niet persé beter was dan adverteren via andere media. Maar het begin is zeker gemaakt. Uiteraard blijven er ook bedrijven sceptisch, maar zelfs het onlangs met Facebook advertenties gestopte General Motors praat inmiddels weer met Facebook over een ‘doorstart’. Ook Ford en Coca-Cola geven aan dat Facebook advertising hen helpt om hun sales te verhogen. En Wal-Mart gaat het budget voor Facebook ads verder verhogen. Zij geven aan: “Facebook advertising is een van de belangrijkste groeiers binnen Wal Mart’s marketing inspanningen”.

Origineel artikel in Wall Street Journal.

PauwR is specialist in Facebook Advertising en werkt voor een aantal van de grootste adverteerders van Nederland aan krachtige Facebook campagnes. Neem voor een vrijblijvend voorstel contact op met directeur Pieter Voogt.

 

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *