Onderzoek Social Media Advertising onder Top 500 adverteerders

closeDeze post is 5 jaar, 4 maanden en 2 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Dit voorjaar heeft PauwR een grootscheeps onderzoek uitgevoerd naar de anticipatie op Social Media Advertising onder de Top 500 adverteerders van Nederland. Facebook blijkt het populairst en is goed voor meer dan de helft van het budget. Bijna alle grote adverteerders zijn van plan de komende jaren meer budget voor deze vorm van adverteren te reserveren. De resultaten van het onderzoek zijn eerder al exclusief gepubliceerd in reclamevakblad Adformatie.

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat Facebook hét social media platform is voor grote adverteerders om op te adverteren. Bijna de helft (49,5%) van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf adverteert op dit platform. Op de tweede plek staat Hyves (22,0%).

Opvallend is dat nog steeds 44% van de grootste adverteerders niet adverteert op social media. De redenen waarom zij niet adverteren op social media lopen duidelijk uiteen. Respondenten geven als belangrijkste redenen het ontbreken van kennis (18,4%), behoefte (23,4%) en budget (26,3%). Maar bijna 58% van hen geeft aan in de toekomst wel van plan te zijn dit kanaal te gaan gebruiken, terwijl 37% nog twijfelt en bijna 5% vooralsnog niet overweegt hiermee te starten.

De bedrijven die al wel adverteren op social media doen dat vooral uit oogpunt van branding en het vergroten van naamsbekendheid (92%). Hierbij kiest ruim eenderde ervoor om dit geheel intern te doen, terwijl bijna de helft voor een hybride oplossing gaat; deels intern en deels extern. Het (online) mediabureau is hierbij de belangrijkste partner.

Het beschikbare budget varieert sterk. Een kwart heeft tussen de 5.000 en 25.000 euro per jaar beschikbaar en eveneens een kwart heeft 25.000 tot 100.000 budget om mee te werken. Tweederde van de respondenten verwacht dat dit budget het komende jaar verder zal groeien.

Het formuleren van doelstellingen (30,4%) en het bepalen van een strategie (28,3%) vormen de grootste uitdagingen voor bedrijven die adverteren op social media. Als advies aan bedrijven die van plan zijn een social media campagne te starten geven de meeste respondenten antwoorden in de trand van: “Gewoon doen.”

Bekijk hieronder de presentatie van de uitkomsten van het onderzoek.

Het SMA Onderzoek 2012 is uitgevoerd door PauwR i.s.m. Fontys Economische Hogeschool Eindhoven. Aan het onderzoek namen 93 van de 500 grootste adverteerders deel. Voor meer informatie over het onderzoek en vragen of de mogelijkheden van social media advertising, bel of mail met Pieter Voogt: 013-5821592 of advies@pauwr.nl. 

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *