Facebook net zo effectief als TV reclame

closeDeze post is 5 jaar, 4 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Terwijl beleggers zich na de beurgang van Facebook zorgen maken over de effectiviteit van Facebook als marketingplatform, deed ComScore onderzoek naar de effectiviteit van Facebook advertenties. Uit het onderzoek blijkt dat betaalde Facebook content uiteindelijk resulteert in meer verkopen, evenals ‘organische content’ die fans van een bedrijf / merk of ‘vrienden-van-vrienden’ zien in hun nieuwsoverzicht. De impact blijkt vergelijkbaar met die van TV reclame.

In dit onderzoek vergeleek ComScore gedurende 4 weken de sales resultaten van Starbucks. Men vergeleek de resultaten van een testgroep,  die op Facebook ‘organische content’ van Starbucks te zien kreeg, met de resultaten van een controlegroep die de Starbucks content niet te zien kreeg. De resultaten: 2,12% van de groep die op Facebook ‘organische content’ van Starbucks te zien kregen deed een aankoop bij Starbucks, terwijl ‘slechts’ 1,54 % van de controlegroep een aankoop deed, (een verschil van maarliefst 38 %).

Bron: ComScore 

ComScore onderzocht op soortgelijke wijze ook het effect van premium Facebook advertenties op aankoopgedrag voor een bekend retail merk (waarvan comScore de naam anoniem houdt). Na 4 weken had 1,47% van de testgroep een in-store aankoop van het merk gedaan, in vergelijking tot  1,27% binnen de controlegroep. Daarnaast deed 0,61% van de testgroep een online aankoop, in vergelijking tot 0,39% binnen de controlegroep.

Deze resultaten benadrukken eens te meer dat de effectiviteit van marketing uitingen op Facebook niet enkel bepaald dienen te worden aan de hand van doorklik-percentages of direct sales. “Aangezien de verschillen in resultaten tussen de test- en controlegroep gedurende de periode toenemen, is de ‘branding impact’ van Facebook te vergelijken met het effect van TV-reclame”, aldus ComScore.

Ondanks dat veel mensen denken dat marketing uitingen op Facebook niet werken doordat deze vaak zijn verpakt in onopvallend ogende display-advertenties of doordat deze ondersneeuwen in het nieuwsoverzicht tussen de vakantiefoto’s van vrienden, bevestigen de cijfers van ComScore eens te meer dat Facebook wel degelijk een krachtige branding-tool is en uiteindelijk ook nog eens resulteert in extra sales.

Meer weten over Facebook Adverteren? Neem vrijblijvend contact op!

(Artikel vertaald en bewerkt vanuit het origineel van Adage)

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *