Nabeschouwing Webanalytics Congres 2012

closeDeze post is 5 jaar, 7 maanden en 30 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Afgelopen donderdag was ik voor het Webanalytics Congres te gast in het zeer comfortabele Hotel Houten. Zeer aansprekende sprekers, waaronder Webanalytics goeroe Avinash Kaushik gingen in op de mogelijkheden om nog meer actiegerichte inzichten te halen uit je online marketing activiteiten. Hoe dien je dit aan te pakken?

Webanalytics Congres 2012

Maak gebruik van customer feedback
Matthew Niederberger was hierover heel duidelijk in zijn presentatie: uit je webanalytics pakket kun je heel veel gegevens halen, maar het blijven statische gegevens. Dus, als je echt achter de bezoekintentie van je gebruiker wilt komen, vraag het gewoon aan de gebruiker! Heel veel mensen denken dat gebruikerstesten heel kostbaar zijn. Matthew liet in deze presentatie zien, dat je ook met betaalbare tools gebruikerstesten dit voor elkaar kan krijgen. Met tools zoals 4Suite en Usertesting kun je eenvoudige gebruikerstesten op gaan zetten. Met onderstaande toegangscodes kun je deze tools gratis uit gaan proberen. Maak hier gebruik van!

4Suite: WAC4qPLUS, kies hier voor de basic versie
Usertesting: WAC 2012, gebruik deze toegangscode, wanneer je een test opzet

[div] [/div]

Gebruik data die er echt toe doet

Avinash Kaushik ging in op de zin en onzin van online statistieken. Vertoningen en klikken zeggen net zoveel als followers en fans: helemaal niets. Avinash gaf een ludieke interpretatie voor de term H.I.T.S= ‘how idiots track success’. Hij gaf aan dat je je beter kan richten op de data waar je daadwerkelijk contact hebt met je gebruiker:

1. Reacties per bericht via Twitter of Facebook
2. Retweets per tweet of gedeelde berichten via Facebook
3. Positieve berichten van jouw followers en fans (favorited tweets of likes van jouw berichten via Facebook), waarbij je je eigen likes natuurlijk uitsluit van deze berekening!

Het handmatig doorrekenen van deze KPI’s is zeer tijdrovend. Avinash gaf tijdens zijn presentatie een voorbeeld van een tool, die dit voor je kan doen. Maak hier dus gebruik van!

Kortom
Tijdens dit Webanalytics congres werd eens te meer duidelijk dat het vakgebied zich razendsnel aan het doorontwikkelen is. Naast het doormeten van je website statistieken wordt het steeds belangrijker om ook de resultaten vanuit de sociale media inzichtelijk te maken. Ik denk dat dit een uitdaging wordt voor iedere webanalist om dit voor elkaar te krijgen. Wat is de waarde van een like of retweet van jouw bericht? Het segmenteren van positieve en negatieve berichten. Kortom: er is nog voldoende te doen om webanalyse naar een hoger niveau te tillen!

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *