Let op! Google Plus ‘verkracht’ onze banners

closeDeze post is 5 jaar, 9 maanden en 15 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Zoals we onlangs voorspelden zou 2012 weleens het jaar worden van Google Plus kunnen worden. In ieder geval wel als het aan Google ligt. Zo heeft Google bijvoorbeeld bepaald dat iedereen die een Google-account aanmaakt, automatisch lid is van het sociale netwerk. Eén van de andere aanpassingen heeft invloed op alle banners die ingezet worden in het Google Display Netwerk. En als je niet oplet, worden je banners hierdoor ernstig ‘verkracht’.

+1 toevoeging

Alle banners die ingezet worden in het Google Display Netwerk hebben automatisch een Google Plus toevoeging gekregen, oftewel een +1 button. Het idee hierachter is dat internetters de website direct vanuit de banner een +1 kunnen geven, zoals ook in de zoekresultaten mogelijk is. Vervolgens krijgen vrienden van de persoon die een +1 heeft gegeven te zien dat deze banner wordt aanbevolen door zijn of haar vriend. Als er geen enkele vriend de website een +1, dan komt er te staan “xx aantal mensen hebben dit een +1 gegeven”:

Banner_Simyo

of er komt een klein wolkje met het aantal +1’s:

Banner_Diks_bew

Het doel van deze toevoeging is uiteraard het sociale aspect toevoegen aan de banners, zoals dit ook gebeurt in Facebook advertenties. Daarnaast krijgen banners aanbevolen door vrienden voorrang bij de veiling, omdat deze banners relevanter zijn voor de gebruiker.

Het probleem van de +1 toevoeging in banners

Zoals in bovenstaand voorbeeld van Simyo eigenlijk al te zien is, kan de +1 toevoeging voor problemen zorgen. Deze toevoeging komt namelijk over een gedeelte van de banner te staan, waardoor een belangrijk gedeelte kan wegvallen. Een heel duidelijk voorbeeld waarbij de toevoeging voor problemen zorgt is een banner van de ING:

ING_Banner

Het doel van deze banner is om iets te communiceren over de rente, maar door de Google Plus toevoeging valt deze tekst bijna helemaal weg. Dit is maar één voorbeeld maar van de vele die je overal tegenkomt als je aan het surfen bent. Dit is in die zin extra opvallend, omdat de toevoeging al eind september 2011 geïntroduceerd is. Tijd genoeg voor banner designers om hierop te anticiperen zou je zeggen.

De oplossing

Er zijn twee mogelijke oplossingen voor het probleem:

  • De sociale toevoeging in het Google Display Netwerk uitzetten
  • De banners aanpassen

Voor de korte termijn is het natuurlijk erg simpel om de sociale toevoeging (tijdelijk) uit te zetten. Dit kan via de Google AdWords interface bij ‘Campagne instellingen’ en vervolgens bij ‘Sociale instellingen’.

Voor de lange termijn is het aan te raden om banners te maken waarbij rekening is gehouden met de +1 toevoeging van Google. Op die manier kan de adverteerder optimaal profiteren van het sociale aspect, omdat de banner voorrang krijgt bij de veiling als een connectie van de gebruiker een +1 heeft gegeven. En omdat mensen eerder geneigd zijn om te klikken als een vriend (of andere mensen) iets hebben aanbevolen. En een hogere doorklikratio (CTR), zorgt uiteindelijk weer voor lagere kosten.

Dus wil je kosten besparen en het rendement van je online display campagne verbeteren, zorg dan zo snel mogelijk voor ‘+1 vriendelijke banners’!

Meer weten over display adverteren? Neem contact op met één van de Display specialisten van PauwR. Wij zijn een ROTA Erkend online mediabureau, je Display campagne is bij ons in deskundige en vertrouwde handen.

No votes yet.
Please wait...
2 antwoorden
  1. Eddie
    Eddie zegt:

    Dit was voor iedereen, die zich enigszins met AdWords bezig houdt, natuurlijk al bekend. Google geeft zelfs aan dat +1 ruimte in beslag neemt en dat daarmee rekening gehouden dient te worden.

    Overigens geeft de +1 social extension een ‘boost’ aan de quality score. Het is dus zeker niet zo dat banners met een +1’s altijd voorrang krijgen in een veilig.

    Nog een kanttekening bij dit stuk. De introductie was weliswaar in September, maar het duurde veel langer voordat +1 in display daadwerkelijk beschikbaar was in Nederland.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  2. Pieter Voogt
    Pieter Voogt zegt:

    Bedankt voor je aanvulling Eddie, klopt helemaal. Helaas houdt nog niet iedereen hier rekening mee, vandaar deze blog.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *