Onze verwachtingen voor 2012 (3/3): Google Plus

closeDeze post is 5 jaar, 10 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Aan het einde van het jaar publiceren veel blogs hun verwachtingen over het jaar dat volgt. Ook wij willen onze verwachtingen voor 2012 delen met onze relaties en volgers. In onze vorige twee blogs gaven we al aan dat wij verwachten dat Facebook Adverteren in 2012 enorm gaat groeien en dat ook Conversie Optimalisatie een speerpunt zal worden in 2012. Onze derde en tevens laatste verwachting voor 2012 is de stappen naar succes die Google Plus zal gaan zetten.

GooglePlus-LogoEr is al veel over gezegd en geschreven: Google Plus, het sociale netwerk van Google. In tegenstelling tot veel van onze collega’s denken wij dat Google Plus het wél gaat maken. Alhoewel we ook merken dat veel mensen er nog niet aan toe zijn, denken we dat Google zo’n krachtige mogelijkheden heeft waardoor Google Plus het alsnog waar gaat maken. Daarnaast is Google Plus voor Google van levensbelang. De advertentiemogelijkheden van Facebook onderscheiden zich op dit moment van Google AdWords, doordat binnen Facebook een zeer specifieke doelgroep ingesteld kan worden. En dat komt omdat Facebook over veel demografische en sociale gegevens van haar gebruikers beschikt. Met de gegevens van gebruikers op Google Plus hoopt Google haar adverteerders op den duur dezelfde mogelijkheden te bieden.

Een voorbeeld: Als Google weet dat iemand 50 plus is die zoekt op ‘dating’, kan de op 50-plussers gerichte datingsite 50plusmatch daar meer intentsief op adverteren en besparen op vertoningen bij een jonge doelgroep. 50PlusMatch zal bereid zijn een hogere CPC (kosten-per-klik) te betalen voor deze doelgroep. De conversie zal immers hoger liggen en de concurrentie zal lager zijn. Google ontvangt meer voor de klik, de adverteerder heeft een hogere ROI (door besparing en betere conversie die de hogere klikprijzen meer dan compenseren) en de gebruiker krijgt relevantere zoekresultaten voorgeschoteld. Dit biedt dus voordelen voor Google, de adverteerder én de gebruiker.

Het belangrijkste wapen dat Google in de strijd voor de sociale netwerkers heeft ten opzichte van Facebook, is Google AdWords. De zogenaamde +1’s van Google worden al weergegeven binnen de zoekresultaten, ook bij de advertenties. De +1’s beïnvloeden de doorklikratio van de advertenties. Enerzijds omdat veel +1’s een bepaalde autoriteit uitstraalt, maar ook omdat mensen kunnen zien dat hun vrienden het bedrijf een +1 hebben gegeven. Dit zal de doorklikratio van deze advertenties ongetwijfeld positief beïnvloeden, wat een hogere kwaliteitscore oplevert en leidt tot lagere klikkosten. Op deze manier is het voor bedrijven dus van belang om veel volgers op Google Plus te krijgen.

Als Heineken bijvoorbeeld 5 cent per klik minder betaalt door veel +1’s dan zullen zij er alles aan doen om meer +1’s te krijgen. Wellicht wordt hun Facebook-pagina dan niet meer vertoond in commercials, maar hun Google Plus-pagina. Door de bedrijven te belonen voor het adverteren voor hun Google Plus-pagina, kan Google dus een slag winnen ten opzichte van Facebook.

Google-Plus-AppEen ander wapen dat Google heeft is Android. Er worden dagelijks 700.000 Android-apparaten geactiveerd. Om een Android-telefoon te activeren heeft de gebruiker een Google-account nodig. Als Google een Google-account standaard gaat koppelen aan een Google Plus-account, dan wil dat zeggen dat er 700.000 Google Plus-gebruikers per dag bijkomen. Uiteraard zullen zij niet allen actief zijn, maar het feit dat ze al lid zijn en het op hun telefoon geïnstalleerd hebben biedt Google uiteraard grote kansen.

Wij verwachten overigens dat het succes Google Plus nog wel even op zich zou kunnen laten wachten, dus dat dat niet persé al in 2012 een feit is. In Nederland is op dit moment een flinke verschuiving van Hyves naar Facebook aan de gang, dus de eventuele verschuiving naar Google Plus zal sowieso even op zich laten wachten. Ook in de Verenigde Staten zal het niet zo rap gaan, maar we verwachten wel dat Google Plus zo groeit dat het een waardige concurrent van Facebook gaat worden. Ongetwijfeld zal Google (binnenkort?) meerdere mogelijkheden gaan uitrollen zoals het adverteren op Google Plus.

Conclusies verwachtingen 2012
Onze voorspellingen op een rijtje: PauwR verwacht voor 2012 dat Facebook adverteren enorm zal groeien, conversie optimalisatie steeds belangrijker zal worden en dat Google Plus in 2012 flinke stappen zal maken om een waardige concurrent voor Facebook te worden. De tijd zal leren of onze voorspellingen uitkomen. Het blijft uiteraard een gok. Wie gebruikt er bijvoorbeeld nog het werkwoord ‘waven‘? 😉

No votes yet.
Please wait...
6 antwoorden
  1. Marlies Berben
    Marlies Berben zegt:

    Ik blijf toch sceptisch over Google+. In dit stuk komt eigenlijk precies naar voren waar dat vandaan komt. Er wordt vooral gesproken over de mogelijkheden voor adverteerders, de voordelen voor Google en het bereik dat Google heeft. Uiteindelijk is er maar 1 succesfactor en dat is het aantal actieve gebruikers. Voor mij voelt het nu nog aan als een soort spookstad.

    Dat de mogelijkheden voor allerlei partijen er liggen, dat snap ik, maar wat moet Google volgens jullie doen om Google+ ook aantrekkelijk te maken voor de gebruikers? Waarom zou iemand Google+ gebruiken als ze al een Facebook-account hebben?

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  2. Pieter Voogt
    Pieter Voogt zegt:

    @Marlies: Dank voor je reactie! Het antwoord is eigenlijk simpel: Wanneer bedrijven er voordeel uit halen dat zij veel ‘likes’ op Google Plus hebben, zullen zij het aantrekkelijk maken voor de gebruikers om hen een +1 te geven.

    Dus als Vodafone exclusieve content van The Voice of Holland beschikbaar stelt via Google Plus, zal dat een trigger zijn voor veel mensen om actief/actiever te worden op Google Plus.

    De jaarbeurs in Utrecht is op zichzelf een erg saai gebouw, maar als honderden bedrijven er gratis producten aanbieden en dit ‘Huishoudbeurs’ noemen, wil heel (vrouwelijk) Nederland er maar wat graag heen (en daar nog voor betalen ook). Het gaat misschien wat ver om Google Plus te vergelijken met de huishoudbeurs, maar hopelijk heb ik hiermee voldoende kunnen onderbouwen waarom wij verwachten dat Google Plus op termijn geen ‘spookstad’ meer is.

    Hoe Facebook en Google Plus zich in de toekomst tot elkaar gaan verhouden, dat kan enkel de toekomst uitwijzen. Maar dat nieuwe functionaliteiten een grote rol zullen spelen in de voorkeur van de gebruiker, dat mag duidelijk zijn.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  3. Niels Hermus
    Niels Hermus zegt:

    Ik sluit me aan bij Dennis, hoe vreemd het ook mag lijken dat Facebook met zijn 800 miljoen gebruikers ook maar van iemand iets te vrezen heeft.

    Social media zal steeds meer een onderdeel zijn van je internet gebruik. Alles wordt sociaal, alle applicaties, alle programma’s en alle websites. Over 50 jaar zal men lachen om het feit dat wij nu specifiek naar één platform gaan om met onze vrienden te kunnen delen.

    Facebook, hoe hard ze ook hun best gaat doen, zal nooit het hele internet in zich op gaan nemen. Google is voor een heel groot gedeelte van de mensheid al hét internet. Ze hebben enorm veel mogelijkheden om het voor bedrijven interessant te maken. Een sociaal netwerk is voor een bedrijf met het verdien model van Google gewoon veel en veel meer waard dan wanneer het op zich zelf staat.

    Je ziet ook dat ze geen rare sprongen maken met Plus, ze integreren het bij mensen in de “zwarte balk” bovenaan het Google scherm en integreren het stap voor stap in al hun programma’s, en dat zijn er nogal wat. (Android is inderdaad op dit moment de trekker voor Google Plus)

    Ze hebben duidelijk een andere kijk op sociaal als dat Facebook dat heeft. Google benaderd het al meer als integratie, Facebook nog meer als een losstaand concept, iets wat gezien hun positie natuurlijk ook logisch is 😉

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  4. mediaman
    mediaman zegt:

    Ik denk dat kracht van Google + is, dat het uitgerold kan worden over alle producten van Google;
    Afbeeldingen, Maps/Places, Youtbube, Advertenties, Zoekresultaten, Blogs etc. Uiteindelijk zal het overal worden geintergreerd, je kan er niet meer omheen. Wellicht zelfs in de grootse con-collega’s als Facebook, Twitter, linkedIN en Marktplaats. Mits het machtig genoeg word uiteraard. Dit laatste is wel bepalend. De laatste uitspraak uit deze Blog sluit daar een beetje bij aan ” Het blijft uiteraard een gok. Wie gebruikt er bijvoorbeeld nog het werkwoord ‘waven‘? Dat is een beetje dubbel. Natuurlijk gebruikt niemand dat meer, maar dat zit in in DNA van Google. Google lanceert Producten, vaak beta versies, waar ze potentie in zien, en dan gedurende de lancering gaan bijschaven naar aanleiding van feedback. Het is nooit af. Soms kan dat leiden tot producten die extreem goed zijn en blijvend worden geupgrade, soms kan dat leiden tot flops. Maar dan nog, Google + is toch deels voortgekomen uit Google Wave 😉

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  5. Michael Tukker
    Michael Tukker zegt:

    Ik was (en ben ook nog deels) erg sceptisch over Google Plus, maar dit zijn mensen altijd aan het “begin” van een nieuw product. De voorspelling is nog altijd dat het aantal Google+ gebruikers eind 2012 op 400 miljoen zal gaan liggen (de helft van FaceBook momenteel). Met de koppeling naar Android toestellen zou dit best weleens kunnen lukken.

    Google heeft met de nieuwe voorwaarden het voordeel dat het hele pakket wordt aangeleverd voor gebruikers van een van Google’s diensten. Nu inderdaad nog een kwestie van het aantrekkelijk maken van Google+ voor de gebruikers die nu FB als netwerk gebruiken. Een groot voordeel voor bedrijven is dat door de samenwerking van Google+, Youtube etc de vindbaarheid vergroot. SEO here we come!

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] feed om voortaan automatische updates te ontvangen!Zoals we onlangs voorspelden zou 2012 weleens het jaar worden van Google Plus kunnen worden. In ieder geval wel als het aan Google ligt. Zo heeft Google bijvoorbeeld bepaald […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *