Magento, SEO & URL’s: Hoe het NIET moet (KLM)

closeDeze post is 5 jaar, 11 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Op internet staan veel tips over het optimaliseren van Magento, één van de snelst groeiende webshop systemen. De Magento SEO Guide van Yoast is een must read voor iedereen die met dit systeem werkt. Helaas gaat het toch vaak fout. Een mooi praktijkvoorbeeld is Shop@KLM. Deze blog is niet bedoeld om te ‘bashen’, maar vaak is dit soort praktijkvoorbeelden juist heel leerzaam. En KLM is een bedrijf dat iedereen kent. Ook is de site overzichtelijk, wat de voorbeelden makkelijker maakt. Hieronder enkele veelvoorkomende fouten met URL’s, in dit geval bij Magento.

Meerdere talen: Oplossing of probleem?

Zoekmachines geven de voorkeur aan websites in de taal van de bezoeker. Een meertalige website is daarom belangrijk voor internationale bedrijven. Een groot voordeel van Magento is de manier waarop de meertaligheid werkt. Met een buitenlandse marktstrategie kan één meertalige Magento shop worden gekoppeld aan bijvoorbeeld een .nl voor Nederland en een .de voor Duitsland. Ook subdomeinen (de.domein.com) of subdirectories (domein.com/de/) kunnen een goede oplossingen zijn. Deze blog op Marketingfacts kan helpen bij het maken van een goede keuze tussen deze opties. Het belangrijkste is echter dat er voor één van de opties wordt gekozen.

Zo moet het niet: Meertaligheid bij KLM

De website http://shop.klm.com is standaard Engelstalig. Via de dropdown rechtsboven kan ook voor Nederlands worden gekozen. Vervolgens verandert de URL naar:
http://shop.klm.com/?___store=nederlands&___from_store=default.
Het domein blijft precies hetzelfde, er worden zelfs geen submappen toegepast. Het gedeelte achter het vraagteken is enkel een parameter, die bij opvolgende pagina’s verdwijnt. Zowel Nederlands als Engelstalig werken dus met dezelfde URL’s.

Wat is dan het probleem?

Op het eerste gezicht lijkt alles goed te werken. De site werkt hetzelfde en alles is goed vertaald. Voor de zoekmachines is dit echter zeer lastig. Zoals Google zelf aangeeft:
“Vermijd het mengen van talen op een pagina, omdat dit voor zowel de Googlebot als uw gebruikers verwarrend kan zijn.”

Probleem bij algemene URL’s
Op de algemene pagina’s, bijvoorbeeld de homepage, gaat dit verder dan mengen. De ene keer is de pagina in het Engels en de volgende keer Nederlands. Google kan maar één variant per URL indexeren. Beide (taal)varianten zullen dus nooit optimaal kunnen scoren.

Probleem bij specifieke URL’s
Er zijn ook URL’s die worden vertaald, bijvoorbeeld http://shop.klm.com/watches.html naar http://shop.klm.com/horloges.html. Staat de taalinstelling op Engels en bezoekt men http://shop.klm.com/watches.html, dan krijgt men een 404 foutmelding. Niet handig bij het delen van URL’s, maar ook onduidelijk voor de zoekmachines. Die zullen echter denken dat één van de twee URL’s niet bestaat. En hoe meer talen, hoe groter dit probleem wordt.

De oplossing is niet ingewikkeld
In Magento zit een functie genaamd “Winkelcode aan URL’s toevoegen” (onder Systeem > Configuratie > Web). Door dit aan te zetten worden er submappen toegevoegd en is het gehele probleem al verholpen. De beste oplossing hangt af van de doelstellingen, maar dit is al een hele verbetering.

Onduidelijke URL’s voor producten

Vanaf de homepage worden enkele producten uitgelicht, bijvoorbeeld deze Piccolina tas:

Door erop te klikken komt men uit op de URL:
http://shop.klm.com/popular/piccolina-bag.html
In Magento kunnen producten in meerdere categorieën worden geplaatst. Bij KLM is er een categorie gemaakt voor de homepage, genaamd ‘popular’. Vandaar dat dit ook in de URL terugkomt.

Door in het menu bovenaan op ‘Accessoires’ te klikken, komt men ook bij de tas uit. De URL wordt dan echter:
http://shop.klm.com/accessoires/piccolina-bag.html

Door op ‘Piccolina-tas’ te zoeken, komt het product ook naar voren. Omdat het product hierlangs niet in een categorie staat, is de URL: http://shop.klm.com/piccolina-bag.html
Dit is overigens ook de URL die wordt weergegeven bij de andere ‘Popular Products’ aan de rechterkant, dus Google vindt deze URL ook.

Het probleem
De volgende drie URL’s leiden dus exact naar dezelfde pagina:

  • http://shop.klm.com/piccolina-bag.html
  • http://shop.klm.com/accessoires/piccolina-bag.html
  • http://shop.klm.com/popular/piccolina-bag.html

NB: Bij dit voorbeeld van KLM zijn het 3 URL’s. Bij websites met subcategorieën kan dit oplopen tot tientallen ‘duplicate’ URL’s.

Wanneer iemand nu in Google zoekt op ‘Piccolina-tas’, dan is het voor Google niet duidelijk welke URL weer te geven. Iedere pagina is immers hetzelfde. Ook wordt de autoriteit verdeeld over meerdere URL’s, wat zorgt voor Pagerank ‘Verstuiving’.

Oplossing 1: Simpelere URL’s
Er kan eenvoudig worden ingesteld dat de URL standaard http://shop.klm.com/piccolina-bag.html is, dus altijd zonder de categorie. Het probleem is dan direct opgelost. Deze oplossing heeft wel als nadeel dat websites met een groot assortiment een minder duidelijke URL structuur krijgen. Maar bijvoorbeeld partijen als Zalando, met zeer grote assortimenten, gebruiken ook URL’s zonder categorieën erin.

Bij Magento verdwijnt de categorie dan wel uit het kruimelpad:

 

Bij twee van de drie URL’s was dit toch al het geval, waardoor dit geen reden is om het niet aan te passen.

Oplossing 2: Maak het duidelijk(er)
Via een canonical tag kan aan de zoekmachines worden doorgegeven wat de juiste URL is die de zoekmachines moeten gebruiken. Dit is in te stellen via:
System >Configuration >Catalog >Search Engine Optimization and enable: Use Canonical Link Meta Tag For Categories & Use Canonical Link Meta Tag For Products

Ook moeten alle pagina’s zonder inhoud (content) worden uitgesloten, bijvoorbeeld via de meta robots.

Oplossing 3: Structureer
Wanneer een product in één categorie komt te staan, kan deze uiteindelijke (uitgebreide) URL als hoofd URL worden gebruikt, vanaf alle locaties. Dit is vaak echter lastig qua implementatie, zoals te zien is bij bijvoorbeeld K-Swiss.

Conclusie

Hoe goed een CMS systeem ook is, de invulling ervan blijft altijd maatwerk. Dit waren enkel de URL’s, maar er zijn uiteraard nog veel meer belangrijke factoren voor SEO (welke vaak samen gaan met usability). En dit probleem speelt ook zeker niet alleen bij KLM. Bijvoorbeeld de wereldwijde Nokia Store heeft hetzelfde probleem met de talen (zonder submappen) en een groot deel van de Magento showcases heeft last van duplicate URL’s. Het lijkt vaak wel dat hoe groter het bedrijf, hoe minder er naar dit soort punten wordt gekeken.

Wat is jullie ervaring op dit gebied?

Rating: 4.5. From 2 votes.
Please wait...
3 antwoorden
  1. Website maken voor beginners
    Website maken voor beginners zegt:

    Goede seo is een van de belangrijkste factoren om uw website een succes te laten worden. Indien men dit niet zelf kan is het zeer zeker aan te raden om dit uit te besteden.

    Keep it real and human zeg ik altijd, dan ziet het er veel natuurlijker uit en heb je minder kans om gestraft te worden door Google en andere zoekmachines.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  2. Eva
    Eva zegt:

    Thanks voor de tips

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  3. depree
    depree zegt:

    Wij hebben dit zelf ook gemerkt, een goede SEO doet wonderen. Blijkbaar worden de Meta-Tags ook nog veel uit het oog verloren. Wij zijn gegaan met een oplossing van Tauros Media… http://www.taurosmedia.com/producten/magento-meta-tag-generator.

    Deze heeft ook veel opgelost en producten beter zichtbaar gemaakt voor ons!

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *