Vrouwen klikken vaker op Facebook advertenties dan mannen

closeDeze post is 6 jaar, 2 maanden en 13 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Onze collega’s van het Amerikaanse Facebook-marketing bureau  Social Code voerden 10 maanden lang onderzoek uit naar het klikgedrag op Facebook advertenties en ‘like’- buttons binnen Facebook advertenties.

Onderzoek Social Code Facebook

Eén van de belangrijkste bevindingen is dat vrouwen over het algemeen vaker op Facebook advertenties klikken dan mannen. Daarnaast is de kans dat ouderen (50+) op een Facebook advertentie klikken maar liefst 28,2% groter dan de kans dat jongvolwassenen (18 tot 29 jaar) op een Facebook advertentie klikken. Voor vrouwen ouder dan 50 jaar is deze kans zelfs 31,2% groter ten opzichte van jongvolwassenen, terwijl bij mannen dit verschil slechts 16% bedraagt.

Like button
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat mannen 2,2% vaker dan vrouwen op de zogenaamde ‘like’- button in een advertentie klikken. Wat leeftijd betreft, klikken ouderen 9% minder op de ‘like’- button dan jongvolwassenen.

Het feit dat jongvolwassenen vaker op de ‘like’- button klikken dan ouderen wordt door Social Code verklaart doordat ouderen meestal relatief ‘nieuw’ zijn op Facebook, waardoor zij over het algemeen een ‘kleiner vriendennetwerk’ hebben. Hierdoor is de kans kleiner dat PauwR_Social_Context_Facebook_Adouderen een zogenaamde ‘social context’ advertentie te zien krijgen die aangeeft welke vrienden een bepaald bedrijf of merk ‘leuk vinden’.  Juist deze ‘social context’ functie vergroot dus de kans dat mensen op de ‘like’- button klikken, omdat Facebook gebruikers de meningen van vrienden en bekenden over een bepaald bedrijf of merk vertrouwen. Zoals eerder vermeld klikken mannen 2,2% vaker op de ‘like’- button dan vrouwen. Hoewel dit slechts een klein verschil is, zou dit kunnen betekenen dat mannen zich meer laten beïnvloeden door de meningen van hun kennissenkring dan vrouwen.

De onderzoekers geven zelf al aan dat de prestaties van een Facebook advertentie uiteraard van heel veel verschillende factoren afhankelijk is, maar dat neemt niet weg dat de resultaten van dit onderzoek interessante inzichten biedt voor adverteerders. Vooral wanneer het de doelgroep vrouwen ouder dan 50 jaar betreft.

Start ook een campagne op Facebook! Neem vandaag nog vrijblijvend contact op via 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *