5 tips om meer uit Google Analytics 5 te halen

closeDeze post is 6 jaar, 1 maand en 20 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google Analytics 5 biedt nog meer mogelijkheden om inzichten te krijgen in je website statistieken. In deze blog geven wij 5 tips om nog meer uit Google Analytics te halen!

1. Aangepaste rapporten
Gebruik aangepaste rapporten in Google Analytics 5. Het is nu ook mogelijk om filters aan te maken, zodat je in één oogopslag de resultaten van alle zoekwoorden kan bekijken of per afzonderlijk zoekwoord.

aangepast rapport in Google Analytics

2. Interne zoekopdrachten

De mogelijkheden om je interne zoekopdrachten door te meten zijn uitgebreid. Je kunt nu zien vanaf welke pagina jouw bezoeker een interne zoekopdracht intypt. Dit geeft je inzichten in de goed – en slecht lopende pagina’s op de site.

Analytics v5 zoeken per pagina

3.  Sitesnelheid

In de nieuwe versie van Google Analytics is het nu mogelijk  om de laadsnelheid van je site door te meten. Hoe krijg je dit voor elkaar?

Voeg een aanvullende code toe aan je Google Analytics code. Je kunt de sitesnelheid vinden onder de ‘button’ inhoud in Analytics.  Zeker voor webshops is deze site snelheid steeds bepalender voor het eindresultaat.

Analytics v5 sitesnelheid

4. Event Tracking

Dit is een zeer opvallende verbetering  in Google Analytics 5. Je kunt nu veel beter het rendement van een event (actie) meten. Dit kan bijvoorbeeld een pdf download of video zijn. Je kunt dit doel eenvoudig aanmaken:

Maak een doel aan→ Kies voor gebeurtenis als doeltype → Vul categorie, actie en label in.

event tracking als doel meten

5. Conversie attributie

En last but not least: multi channel trechters. Sinds enkele dagen is het mogelijk om de invloed van al jouw online marketing kanalen te meten vanaf de 1ste klik tot en met de conversie. Daardoor is het mogelijk om ook de daadwerkelijke invloed van bannering & social media campagnes zoals Facebook en LinkedIn op het uiteindelijk resultaat door te meten. Dit geeft je inzichten om in juist die online marketing kanalen te investeren, die daadwerkelijk positieve resultaten opleveren.

Bijvoorbeeld: Je wilt weten of de Facebook of LinkedIn campagne wel iets oplevert. Dankzij multichannel funnels kom je erachter wat de werkelijke invloed is van een dergelijke campagne op de conversies. Je hebt bijvoorbeeld in een bepaalde periode 40 conversies behaald, waarvan maar 1 rechtstreekse conversie afkomstig is vanuit Facebook/LinkedIn. In eerste instantie zou je zeggen, dat de campagne niet succesvol is geweest. Uit de multi channel funnel komt echter naar voren dat de Facebook campagne in 15 van de overige 39 conversies een aandeel heeft gehad. Daardoor weet je dat de Facebook campagne een aandeel heeft gehad in 16 van de 40 conversies. De Facebook campagne heeft dus een beduidend hoger rendement behaald dan je in eerste instantie dacht!

Conversie attributie in Google Analytics

 Indien je vragen hebt of  meer wilt weten over de nieuwe functionaliteiten binnen Google Analytics 5, neem gerust contact op met één van onze gecertificeerde webanalisten!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *