Vergelijk je webstatistieken met websites wereldwijd

closeDeze post is 6 jaar, 4 maanden en 17 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Wereldwijd delen 100.000-en websites de gegevens over hun websitebezoek anoniem met Google via Google Analytics. Deze gegevens waren via Google Analytics toegankelijk via het speciale Benchmarketing rapport. Google heeft deze optie nu vervangen door een maandelijkse nieuwsbrief waarin ze de belangrijkste gegevens met haar gebruikers deelt. Onze Analytics specialisten krijgen vaak vragen als ‘wat is nu een goed bouncepercentage’ of ‘wat is de gemiddelde tijd op de website’. Hieronder daarop enkele antwoorden uit het wereldwijde onderzoek door Google, waarin de periode 1 november 2010 – 1 februari 2011 wordt vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Sitestatistieken benchmark

Sitestatistieken benchmark

Uit een aantal uitgebreidere grafieken lijkt het erop dat het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat slechts 1 pagina van een website bezoekt) hoger is, naarmate de economie in een land harder groeit. Omgekeerd geldt dat voor de gemiddelde tijd die op een site wordt doorgebracht. Google geeft verder geen duiding bij deze cijfers.

In de benchmark is ook gekeken naar waar de bezoekers op de website vandaan komen en wat van deze bronnen de gemiddelde statistieken zijn. Hierbij is gekeken naar de bron en het medium (klik hier voor uitleg over de gebruikte termen). Uit de tabel valt onder meer af te lezen dat bezoekers via o.a. Google AdWords (CPC-zoekopdrachten) de kortste gemiddelde tijd op site hebben, maar het hoogste aantal pagina’s per bezoek en de laagste bounceratio. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat bezoekers vanuit advertenties snel naar de juiste pagina worden geleid en dus minder lang hoeven te zoeken en ook minder snel afhaken.

Sitestatistieken benchmark verkeersbronnen

Gemiddelde conversieratio websites per land

Websites en webshops in Nederland hebben een gemiddelde conversieratio van 1,50%, zo blijkt uit de Benchmarking nieuwsbrief van Google Analytics. Hiermee scoort Nederland hoger dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk waarvan het gemiddeld conversiepercentage respectievelijk 1,0% en 1,1% is. Hierbij is gekeken naar de doelconversieratio, dus niet alleen naar transacties van bijvoorbeeld webshops. Voor sommige landen met weinig inwoners valt de statistische significantie van de conversiestatistiek overigens te betwijfelen.

Vergelijk conversieratio websites webshops wereldwijd

Verkeersbronnen per land

Waar komen de meeste bezoekers vandaan per website per land. Daarop geeft de volgende tabel een antwoord.

Verkeersbronnen per land benchmark Analytics

Gebruikers per besturingssyteem

Het aantal gebruikers op websites dat een Windows besturingssysteem gebruikt is in een jaar tijd met 5% afgenomen.

Bezoekers website per besturingssyteem

Interessante gegevens derhalve die Google voortaan maandelijks met haar gebruikers zal delen. Om in aanmerking te komen voor de nieuwsbrief dien je de gegevens van je Analytics anoniem te delen met Google.

Voor meer vragen (en antwoorden) over webanalytics neem je contact op met een van onze gekwalificeerde Analytics specialisten.

 

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *