Gebruik horizontale trechters binnen Google Analytics

closeDeze post is 6 jaar, 4 maanden en 7 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Het is belangrijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Hiermee kun je het rendement van je website meten. Het is mogelijk om binnen Google Analytics doelen en trechters aan te maken om te analyseren waar de ‘niet bestellende’ bezoekers uitstappen. Dit kun je met verticale trechters doen, een standaardfunctie in Google Analytics. Zo kom je erachter welk percentage per stap in het bestellingsproces afhaakt. Maar eigenlijk wil je per (online) kanaal weten wanneer deze bezoekers uitstapt. Dit kan met een horizontale trechter.  Daardoor kom je erachter welk percentage bezoekers per stap in het bestellingsproces via welk (online) kanaal afhaakt. Hoe maak je een horizontale trechter aan?

Stap 1: Maak een apart profiel aan. Stel voor iedere stap in het verkoopproces een doel in. Maak daarnaast een doeltrechter aan per stap.

Horizontale trechter stap 1 in Google Analytics

En dat doe je vervolgens voor elke stap, tot en met de uiteindelijke ‘Bedankt-pagina’:

 

Horizontale trechter stap 3 in Google Analytics

Stap 2: Maak een aangepast rapport aan, zodat je het uitstappercentage per stap in het bestellingsproces kan meten.  Zo kun je op basis van significante data besluiten welke kanalen op bepaalde stappen in het aankoopproces goed of juist slecht presteren.

Hoe maak je zo’n rapport aan?  Combineer doelen & verlatingspercentages per doel met als medium de (betaalde) campagnes.

Horizontale trechters aangepast rapport aanmaken

Het rapport ziet er dan als volgt uit:

Horizontale trechter voorbeeld rapport

Indien je vragen of opmerkingen hebt over het aanmaken van horizontale trechters of andere webanalytics vraagstukken, neem gerust contact op met één van onze webanalisten!

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *