Recruitment tip: Werving & Selectie campagne op Facebook
De meeste HR medewerkers & recruiters gebruiken LinkedIn om personeel te werven. Facebook wordt vaak als niet-zakelijk dus niet-interessant beschouwd. Maar met een gerichte Facebook Campagne is het ook mogelijk om sollicitanten te werven. Via de segmentatievariabele ‘Interesses’ is het mogelijk om potentiële medewerkers te bereiken. Hoe kunnen recruiters en HR-managers Facebook Ads (laten) inzetten voor een gerichte werving & selectie campagne?
Target interesses in Facebook Ads om personeel te werven
Facebook Ads geeft de adverteerder de mogelijkheid om op een kostenefficiënte wijze je vacatures onder de aandacht te brengen bij een gericht publiek. Ga als volgt te werk (in onderstaand voorbeeld gaat om een vacature voor een bankmedewerker):
- Vul relevante beroepen in bij de segmentatievariabele ‘Interesses’
- Target jouw branche door concurrerende bedrijven toe te voegen. NB: Je richt je hierbij niet op de directe ‘Fans’ van dat bedrijf, maar op gebruikers die het bedrijf hebben ingevuld bij hun interesses
- Via de opties Leeftijd (en eventueel Geslacht) kun je je doelgroep verder filteren (bijvoorbeeld voor een Senior medewerker)
- Denk ook aan het segmenteren op basis van interesse in vakbladen (bijvoorbeeld Adformatie voor mensen werkzaam in de reclame). NB: Dit zijn ‘of-criteria’, dus met elke interesse die je toevoegt, wordt je bereik groter).
Gebruik Facebook Ads voor Recruitment
De segmentatievariabele ‘Interesses‘ en de demografische filters als leeftijd en geslacht in combinatie met regio, bieden recruiters binnen Facebook Ads een krachtige tool om (veel) potentiële sollicitanten te bereiken. Je target een zeer specifieke doelgroep. Daarnaast heb je de mogelijkheid om zowel op basis van CPC (kosten per klik) als CPM (kosten per 1.000 duizend vertoningen) te adverteren. Daardoor houd je de controle over de gemaakte kosten. No-cure, no-pay. Wanneer je dit vergelijkt met de grote vacaturesites, kan Facebook Ads een zeer geschikt alternatief of aanvullend kanaal zijn voor je werving en selectie campagne.
Het is hierbij uiteraard van belang om verschillende advertenties te testen in verschillende doelgroepen en deze te optimaliseren. Facebook’s Gesponsorde Verhalen kunnen er daarnaast voor zorgen dat je bereik wordt uitgebreid, wanneer je tenminste geïnteresseerden zover krijgt om je pagina te ‘Liken’. Je kunt daarna een campagne starten op de vrienden van deze fans, die mogelijk ook een interessante doelgroep vormen of interessant zijn vanuit het oogpunt van imago als vrienden van de mogelijke sollicitant. Kortom, mogelijkheden genoeg om uw toekomstig personeel te werven via Facebook!
Vragen over de mogelijkheden van Facebook adverteren of direct een campagne voorstel ontvangen? Bel 013-5821592 of mail met één van onze Facebook Specialisten.
Leuk om te zien hoeveel er binnen een twee jaar is verandert op Facebook….
Er is in de afgelopen tijd zeker een hoop veranderd. Het inzetten van LinkedIn vind ik persoonlijk veel zinvoller. LI groups die actief zijn kunnen oneindige bronnen zijn van kandidaten. Toch maar eens een testje doen via Facebook voor de zekerheid ;).
Om even op Frank te reageren. Linked In wordt inderdaad steeds belangrijker. Het is bijna raar als je geen Linked In hebt. Er worden tegenwoordig ook Linked In cursussen gegeven. Hebben jullie enig idee waar ik die goed kan volgen?