Facebook neemt voorsprong op radio en TV

closeDeze post is 6 jaar, 6 maanden en 11 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Facebook introduceert later deze maand hun nieuwe Ads Manager, het systeem waarmee adverteerders hun Facebook campagne kunnen inrichten, beheren en monitoren. Facebook geeft nu nog meer informatie over onder meer het bereik van de campagne, zoals het aantal personen binnen de doelgroep dat de campagne heeft bereikt en ook de frequentie waarmee de doelgroep de advertenties hebben gezien. Radio en TV drukken hun bereik uit in GRP’s, het product van het bereik van een campagne en de frequentie. Facebook kan vanaf nu inzicht geven in het werkelijke bereik en benadrukt daarmee nogmaals het voordeel ten opzichte van offline: een veel betere accountability.

De nieuwe manieren om het succes van uw Facebook Campagne te meten:

  1. Doelgroep
    Het aantal personen dat voldoet aan uw criteria, bijvoorbeeld mannen tussen de 18 en 65 jaar die geïnteresseerd zijn in voetbal. Met ruim 4 miljoen leden in Nederland wordt het potentiële bereik van elke campagne snel groter.
    Facebook-New-Ads-Manager-Audience
  2. Bereik
    Het aantal personen uit de doelgroep dat de advertentie daadwerkelijk gezien heeft.
  3. Social Bereik
    Het aantal personen dat uw advertentie heeft gezien met daaronder een naam van één of meer van hun Facebook connecties, omdat die uw pagina, event of app ‘leuk vinden’ (hebben geklikt op de ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ button). Dit bereik is 2x zo effectief als een normale advertentie. Je dient hiervoor wel te adverteren voor je pagina, event of app met ‘Gesponsorde Verslagen‘.
  4. Frequentie
    Het aantal keer dat elke persoon uit de doelgroep die je hebt bereikt, de advertentie heeft gezien (gemiddeld).
  5. Connecties
    Het aantal personen dat, binnen 24-uur nadat ze de Facebook advertentie hebben gezien, de pagina hebben ‘geliked’, zich hebben ingeschreven voor een event of een app hebben geïnstalleerd. Let op: Ook als ze niet hebben geklikt!

Via deze realtime data kun je je Facebook Advertenties en Sponsored Stories (Gesponsorde Verhalen) beoordelen en bijsturen. De professionele Facebook marketeers van PauwR gebruiken deze data bijvoorbeeld om te beoordelen of de juiste doelgroep geselecteerd is en wordt bereikt, met de juiste advertentie, in de juiste frequentie en tegen de beste prijs.

Niet alleen zijn de gegevens en grafieken verbeterd, ook het aanpassen zelf is makkelijker geworden met de nieuwe ‘reclametekstbibliotheek’. Binnen de nieuwe interface hoeft niet meer steeds heen-en-weer te worden geklikt tussen verschillende advertenties. Overigens heeft een beperkt aantal bureaus, waaronder PauwR, rechtstreeks toegang tot professionele Facebook Ad Management tools om campagnes efficiënt te beheren met de hoogst mogelijke effectiviteit en rendement.

Facebook mengt zich met deze nieuwe aanpassingen nog nadrukkelijker in het gevecht om de gunst van de adverteerders en met name hun marketingbudget gericht op bereik en branding. Adverteerders die via mediabureau’s GRP’s inkopen bij traditionele media, zouden toch op zijn minst moeten overwegen om ook Facebook in te zetten als ze zichzelf en het medium  online (social) media serieus nemen.

PauwR is gespecialiseerd in Facebook Campagnes gericht op o.a. direct sales, bereik en branding. Neem contact op voor een vrijblijvend voorstel!

No votes yet.
Please wait...
4 antwoorden
  1. Jeremy
    Jeremy zegt:

    Leuk en al…

    Maar hoe zit het met conversie tracking?

    grtz

    J

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  2. pieter
    pieter zegt:

    @Jeremy: Facebook heeft inderdaad nog geen eigen conversietracking. Ze hebben hier al wel eens mee geëxperimenteerd en het heeft momenteel de hoogste prioriteit om dit te ontwikkelen. Via Google Analytics kun je binnenkort inzicht krijgen in de ‘conversie attributie’, waardoor je ook Facebook campagnes op waarde kunt schatten.

    Al met al is het natuurlijk al veel beter dan via radio en TV. Daarnaast kun je Facebook inzetten voor een branding campagne en dat vereist dus weer veel andere meetmethoden.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] geeft dan ook aan hoeveel mensen in de doelgroep bereikt zijn. Overigens kan het berekenen van de GRP’s van een campagne bij Facebook al […]

    No votes yet.
    Please wait...
  2. […] geeft dan ook aan hoeveel mensen in de doelgroep bereikt zijn. Overigens kan het berekenen van de GRP’s van een campagne bij Facebook al […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *