Kosten Facebook advertenties dalen (of stijgen ze juist?)

closeDeze post is 6 jaar, 6 maanden en 30 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

facebook-omzet-2011-2012Onlangs hebben twee gerenommeerde online marketingbureaus uit de VS statistieken en voorspellingen gepubliceerd met betrekking tot de advertentietarieven van de Facebook Ads. Beide onderzoeken spreken elkaar wat tegen, maar de conclusies zijn hetzelfde: Facebook adverteren groeit geweldig hard en dat gaat gepaard met grote uitslagen in o.a. klikprijzen. Verwacht wordt dat de omzet die Facebook uit advertenties haalt dit jaar zal stijgen van 2 miljard dollar in 2010 naar 4 miljard dollar in 2011.

TGB Digital, specialist in social media marketing,  geeft aan dat het aanbod op dit moment de vraag overtreft. Een gevolg hiervan is dat de advertentieprijzen in sommige marktsegmenten dalende zijn, wat natuurlijk aantrekkelijk is voor Facebook adverteerders. Dit is echter niet in ieder marktsegment het geval. Sommige advertentiecampagnes kunnen gericht worden uitgevoerd tegen lagere kosten, terwijl sommige andere subsegmenten van de markt juist weer duurder worden. In Nederland zouden de klikprijzen volgens TBG de afgelopen maand met zo’n 30% zijn afgenomen. Op dit moment kunnen wij deze daling met onze campagnes niet direct bevestigen, maar we houden het uiteraard nauwgezet in de gaten.

Volgens Patrick Toland (directeur van TBG Digital) zijn de kosten per klik op dit moment aan het afnemen. Dit komt doordat het aantal advertenties per Facebook pagina van drie is gestegen naar vier of zelfs vijf, een toename van tot 66% aan extra advertenties. TBG Digital beheert een groot deel van de dagelijkse ‘ad spendings’ van Facebook en daarom worden hun gegevens door velen als betrouwbaar beschouwd. Belangrijk bij de ontwikkeling van Facebook Ads is dat het systeem stabieler is geworden. Hierdoor wordt het voor marketeers steeds makkelijker om campagnes te optimaliseren.

Tegenover het bericht van TBG Digital staan de onlangs uitgebrachte cijfers van Efficient Frontier, een ander grote speler op het gebied van Facebook campagnes. Volgens hen zijn de kosten per klik in sommige markten juist toegenomen met 40 procent in het afgelopen kwartaal. Dat ze niet raar op kijken van deze prijsstijgingen, heeft natuurlijk alles te maken met de stijgende populariteit van Facebook.

Advertentieprijzen zijn een belangrijke graadmeter voor de inkomsten, echter is Efficient Frontier niet geheel zeker van de stijging naar 4 miljard advertentie inkomsten. Wanneer dit bedrag wel zal worden gerealiseerd, zijn deze cijfers vergelijkbaar met de groei van Google in zijn beginjaren. Efficient Frontier geeft tevens aan dat de stijging van 40 procent in advertentieprijzen een algemene stijging is. Zij houden echter geen rekening met de schommelende prijzen tussen de verschillende doelgroepen binnen Facebook.

Update 20-4-2011: Efficient Frontier heeft een reactie geplaatst op de discussie over de gepubliceerde cijfers, waarin ze aangeven waarom volgens hen het bericht over stijging van de Facebook prijzen juist is. Lees het hier.

PauwR is in Nederland één van de grotere bureaus op het gebied van Facebook Campagnes. Neem contact op voor de mogelijkheden van uw bedrijf met Facebook Ads!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *