Nederlandse Rechter: Adverteren in Google op merknaam mag

closeDeze post is 6 jaar, 9 maanden en 13 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

rechter_uitspraakVanochtend, vrijdag 4 februari, heeft de voorzieningenrechter in Den Haag bepaalt dat het bedrijf Medicomfort mag blijven adverteren in Google (via Google AdWords) op het zoekwoord ‘Tempur‘ voor haar website www.medicomfortmatras.nl. In een eerder vonnis was nog sprake van een overwinning van Tempur op concurrent Energy+, maar in dat geval oordeelde de rechter dat sprake was van misleidende advertenties. In het geval van Medicomfort is hiervan geen sprake. Deze uitspraak zal ongetwijfeld als jurisprudentie gaan dienen voor toekomstige zaken die merkhouders aanspannen tegen concurrenten of leveranciers en heeft aldus grote impact op het gebruik van AdWords in Nederland.

De rechter oordeelde dat er sprake is van vergelijkende reclame en dat daarbij geen oneerlijk voordeel wordt behaald en geen sprake is van verwarring. Er is dus geen sprake van merkinbreuk. Tempur kon onder meer niet aannemelijk maken dat er sprake is van een groot kwaliteitsverschil tussen hun producten en het traagschuim matras van Medicomfort. Thijs van der Hilst, directeur van Medicomfort, is blij met de uitspraak: “Dit is goed nieuws voor AdWords adverteerders. Wij waren overtuigd van ons gelijk, want onze matrassen zijn goed vergelijkbaar met die van Tempur, dus dient dit te worden beschouwd als vergelijkende reclame.” [Download hier het volledige vonnis]

Tempur_Medicomfort_Google_uitspraak

Eerder al stond Google zelf het adverteren op merknaam in AdWords toe. Dat wil zeggen dat merkhouders het plaatsen van AdWords advertenties bij een zoekopdracht naar hun merk alleen nog kunnen voorkomen, als sprake is van misleiding of verwarring. Overigens mag nog steeds in geen geval de merknaam in de tekst van de advertentie zelf worden gebruikt.

PauwR beheert de AdWords campagne voor Medicomfort en feliciteert hen dan ook hierbij met de behaalde overwinning! Wij hadden vertrouwen in een goede afloop, omdat we bekend zijn met de regels voor adverteren via AdWords en vergelijkende reclame en deze dan ook strikt toepassen.

Tempur_Medicomfort_Google

No votes yet.
Please wait...
3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Deze uitspraak zal ongetwijfeld nog tot vele kronkelingen leiden. […]

    No votes yet.
    Please wait...
  2. […] merknaam in de tekst van de advertentie zelf worden gebruikt.Download het volledige vonnis via de PauwR Blog Deel deze post:Lees ook:Google Introduceert Google AdWords AlertsSinds mei beschikten bepaalde […]

    No votes yet.
    Please wait...
  3. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Pieter Voogt, PauwR . PauwR heeft gezegd: Vanochtend uitspraak gedaan! Nederlandse rechter: Adverteren in Google op merknaam mag http://ow.ly/3QeE6 […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *