Webanalytics Wednesday: Meten van Widgets en Display Advertising

closeDeze post is 6 jaar, 9 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

logo-waaWoensdag 12 januari werd de kennissessie Webanalytics Wednesday gehouden bij Webanalytics aanbieder  Nedstat in Amsterdam Zuid-Oost.  De Webanalytics Association organiseert deze sessie om kennisdeling op het gebied van webanalytics te stimuleren. Namens PauwR was ondergetekende hierbij aanwezig om kennis op te doen en te delen met Webanalytics geïnteresseerden.

In de eerste presentatie gaf Pravesh Mahabali meer inzichten in de werkwijze van Ziggo op het gebied van webanalytics.  Door het gebruik van diepgaande website analyses heeft Ziggo een grote slag geslagen in het vergaren van data over haar klanten. Zij gebruiken o.a widgets om de behoeften en wensen van de klanten in kaart te brengen.  Voorbeeld: Er worden online enquetes afgenomen om de marketing en customer service afdeling genoeg input te geven om de klanttevredenheid van Ziggo op een hoger niveau te brengen. Dit is kenmerkend voor de online strategie van Ziggo.  Er wordt binnen de huidige portal van Ziggo de nadruk gelegd op klantbehoeften en klanttevredenheid.

Meten van display campagnes

De tweede presentatie werd verzorgd  door de dienst publiek en communicatie van de Rijksoverheid. Hierin werd een praktijkgerichte case voorgeschoteld over de ‘waste’ gedurende een bannering campagne. Voorheen werd er altijd gemeten op basis van vertoningen, maar dit leverde 75% verspilling op van de display inspanningen.  Deze schokkende resultaten gaven genoeg stof tot nadenken.  De rijksoverheid heeft haar meetmethoden aangepast om meer rendement uit haar display advertising te halen. Er wordt nu gemeten op basis van de volgende criteria:

  • Afrekenen op zichtbaarheid
  • Corrigeren op zichtbaarheid
  • Claimen van zichtbaarheid

In deze presentatie kwam duidelijk naar voren dat de Rijksoverheid stappen wil maken op het gebied van display advertising. Door zichtbaarheid te koppelen aan een bereiksmeting, is het mogelijk om meer rendement uit hun display inspanningen te halen. Retargeting campagnes hebben tot nog toe nog geen vruchtbare resultaten opgeleverd. Spreker Milko Vlessing gaf aan meer gebruik te willen maken van de uitgebreide mogelijkheden van retargeting.

Indien u geïnteresseerd bent in de mogelijkheden om display advertising te meten, neem gerust contact op!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *