Offline reclamecampagnes meten met online tools (5 tips)

closeDeze post is 7 jaar, 14 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

offline-reclame-campagneOnline marketing heeft als groot voordeel ten opzichte van offline marketing, dat het zeer goed meetbaar is. In mijn persoonlijke mening is dit tevens het grootste nadeel. Voor veel bedrijven zijn de resultaten van een campagne namelijk zeer confronterend. Het gebrek aan resultaat van een radio- of TV-spot wordt nogal eens makkelijk verdoezeld onder het mom van toegenomen naamsbekendheid, maar bij een Google AdWords campagne tellen opeens alleen de ‘kosten-per-conversie’. Hoewel we ons als internetmarketingbureau vooral bezig houden met online campagnes, zijn we daarom ook steeds vaker bezig om de resultaten van offline reclamecampagnes inzichtelijk te maken met behulp van online tools. Bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Inzetten van Landingspagina’s

Door het inzetten van speciale landingspagina’s die exclusief in de offline campagne worden gebruikt (en dus ook niet via de site zijn te benaderen), kun je het aantal bezoekers meten dat via de campagne op je site terecht komt. Vaak zal men op deze pagina al de gewenste actie kunnen uitvoeren, zoals het aanmelden voor een abonnement of nieuwsbrief, maar in veel gevallen zal de bezoeker vanaf de landingspagina verder moeten surfen op de website. Via Google Analytics kun je deze bezoekers als het ware een stempel meegeven (in een segment plaatsen), waardoor je kunt meten hoeveel omzet de bezoekers uit dit segment hebben gegenereerd.

  • Gebruik een URL Shortener als campagne URL

Een URL Shortener als bit.ly wordt veel gebruikt om URL’s in Twitterberichten te verkorten, vanwege de beperkte ruimte. Maar als campagne URL doet deze ook uitstekend dienst. Als je je bezoeker via je campagne het liefst gewoon naar de homepage van je website leidt, dan zul je dit in je webstatistieken terugzien als ‘Direct verkeer’. Het gebruik van een URL shortener werkt aan twee kanten.

Enerzijds geeft het inzicht in wanneer de link is gebruikt (ingetypt of op geklikt), maar ook waar dat is gebeurd (geografisch) en via welk medium (Twitter, Facebook etc.). Anderzijds kun je de link die je codeert ook nog extra ‘taggen’ met behulp van de Google Analytics URL Maker.  Hierin kun je de campagne variabelen meegeven (zoals Billboard Campagne, Outdoor, Herfst 2010), die je later terugvindt in de Analytics overzicht bij je verkeersbronnen. Als extraatje maakt Bit.ly ook nog automatisch een QR-code aan die je in je uiting kunt gebruiken.

Bit_ly_voorbeeld

  • Telefoongesprekken meten naar aanleiding van campagne

Je kunt het meten van telefoongesprekken op verschillende manieren aanpakken, het hebben van een IP-telefonie centrale kan hierbij een groot voordeel zijn. De eerste stap kan zijn om voor de gehele campagne één speciaal telefoonnummer te communiceren en het aantal binnengekomen telefoongesprekken te meten. Dit kan ook een stuk grootschaliger, dan heb je voor elke campagne een apart telefoonnummer nodig. Het faciliteren van een ‘Call-Me-Now’ functie is al een stuk makkelijker, omdat je dan gewoon met je webstatistieken de binnengekomen calls kunt meten. Er vindt eerst een online conversie plaats, voordat het telefoongesprek plaats heeft. Voor online campagnes heeft Google overigens inmiddels al een kant-en-klare oplossing in combinatie met Google Voice, genaamd ‘AdWords Call Metrics‘.

  • Google Adwords inzetten om toegenomen vraag te meten

times-squareRuim 67% van de zoekopdrachten in Google komt voort uit offline media-inzet. De toegenomen zoekvraag in Google naar uw product, dienst of bedrijfsnaam is dus een bijzonder geschikte manier om het effect van uw offline reclame te meten. Maak daarom een aparte camapgne met een budget dat hoger is dan het bedrag dat per dag wordt besteedt en plaats in deze campagne de ‘exacte zoekwoorden’ die met uw bedrijf te maken hebben en die worden genoemd in de offline campagne. Doe dit voordat de campagne begint en monitor dit gedurende en ook geruime tijd na de campagne en er zal, bij een succesvolle campagne, een mooie stijgende lijn ontstaan in het zoekvolume naar deze woorden, die waarschijnlijk na afloop van de campagne weer zal dalen. De mate van de stijging en de daling zijn een maatstaf voor het succes.

  • Offline campagne meten met couponcodes

Waren coupons enige tijd geleden nog ouderwets en saai, tegenwoordig zijn ze weer helemaal hot. Online worden ze veel gebruikt, maar offline zijn ze ook zeer geschikt om de mensen uit je doelgroep tot een actie te verleiden. Met name voor webshops zeer geschikt om een actie of promotie te communiceren middels een code die tijdens het betaalproces kan worden ingevoerd. Het aantal codes dat wordt ingeleverd (eventueel een aparte code voor elke campagne, advertentie, spot etc.) geeft de respons op de actie weer.

Er zijn natuurlijk nog meer manieren om offline campagnes te meten met online tools, voel je vrij om ze via de comments of via onze Facebook pagina te delen!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *