3 Misvattingen Over Google Analytics

closeDeze post is 7 jaar, 1 maand en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Een groot en groeiend aantal websites maakt gebruik van de gratis webanalytics software van Google, Google Analytics. analyticsDe software maakt het makkelijk om heel veel gegevens over het bezoek aan je website te verzamelen. Belangrijk is daarna om deze gegevens juist te analyseren en te interpreteren. En dat gaat niet altijd goed. Hieronder enkele misvattingen over Google Analytics.

Misvatting 1: Google Analytics is een complex programma

Iedere gebruiker kan Google Analytics naar eigen inzicht inrichten. Door het inrichten van een eenvoudig ‘’dashboard’’ is het voor iedere gebruiker mogelijk om in één oogopslag de website resultaten te beoordelen. Indien je uitgebreidere analyses uit Analytics wilt halen, kun je het zo complex maken als je zelf wilt. De basis is echter simpel en veel gegevens spreken voor zich, te beginnen natuurlijk met het aantal bezoekers aan je website.

Analytics 1

Misvatting 2: Google Analytics helpt mij niet om mijn AdWords campagne te verbeteren

Het gebruik van Google Analytics biedt geen garanties dat je je Google AdWords campagne zult verbeteren. Het geeft echter wel inzichten in de ontwikkeling van je campagne. Op basis van deze inzichten kun je acties ondernemen om meer rendement uit AdWords te halen. Je kunt bijvoorbeeld zoekwoorden met elkaar vergelijken, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe de prestaties van de zoekwoorden zich tot elkaar verhouden.

 

Analytics 2

Misvatting 3: Google Analytics neemt veel tijd in beslag

Het gebruik van Google Analytics hoeft geen uren per dag in beslag te nemen, al raadt webanalytics goeroe Avinash Kaushik in zijn bestseller boek wel aan dit ten minste een uur per dag te doen. Aangepaste meldingen in Google Analytics kunnen je helpen om op de hoogte blijven van de website prestaties. Door KPI’s (Key Performance Indicators)  in te stellen, ben je minder tijd kwijt om de website prestaties te kunnen monitoren. Je stelt bijvoorbeeld een aangepaste melding in voor als het aantal website bezoekers met 10% zou afnemen.

Analytics 3

Vragen over andere Google Analytics misvattingen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *