Hyves campagne opzetten in 4 stappen

closeDeze post is 7 jaar, 19 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Hyves_adverterenHoewel Facebook momenteel ‘hot’ is en een ongekende groei doormaakt, is Hyves nog steeds veruit het grootste Social Media netwerk van Nederland, met meer dan 10,6 miljoen gebruikers (waarvan 9 miljoen in Nederland). Via Hyves kun je zo’n 52% van de Nederlandse internetpopulatie bereiken, vandaar dat Hyves een geliefd platform is bij veel adverteerders. Er zijn veel mogelijkheden om een advertentiecampagne op Hyves te starten.

Veel van die advertentiemogelijkheden zijn met name gericht op het creëren van awareness en naamsbekendheid. In tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren in zoekmachines, is het adverteren in Social Media veel meer ‘push- dan pull gericht’. Met andere woorden, men is niet actief op zoek naar jouw product, dienst of bedrijf, maar wellicht wel geïnteresseerd. De doorklikratio’s (het relatieve aantal bezoekers dat op de reclame uiting klikt) is dan ook relatief laag. Echter kun je er voor zorgen dat het resultaat van de campagne goed is, door de uitingen aan een zo gericht mogelijk publiek te tonen.

De mogelijkheden om dit te doen zijn legio. Je kunt je banners richten op mannen of vrouwen, singles of vrijgezellen, maar ook op inwoners van Rotterdam (634.851 Hyvers), filmliefhebbers (> 1.000), fans van Samsung (362.310) of medewerkers van  T-Mobile Nederland (501). Naast het opzetten van een bedrijfsprofiel of branded Hyves, het inzetten van Hyves Campagnes en Gadgets en de traditionele media inkoop (het kopen van bannerruimte, buttons, games of links), kun je laagdrempelig adverteren op Hyves met banners die tekst, foto’s of beiden kunnen bevatten.

Een bannercampagne op Hyves kun je binnen 4 stappen opzetten.

  1. Kies wat je wilt promoten
    Is dat je website of een netwerk (Hyve van je bedrijf) of bijvoorbeeld een gadget, zoals een spel dat speciaal voor Hyvers is gemaakt. Je kunt zelfs een Marktplaats advertentie, een blog of een poll promoten.
  2. Kies je doelgroep
    Standaard wordt je advertentie getoond aan alle Hyvers, maar door een goede selectie te maken zal je advertentie zeer waarschijnlijk beter presteren. Bedenk hierbij goed wat de doelstelling van je campagne is!
  3. Je banner maken
    Je kunt je banner samenstellen uit tekst met een foto of andere afbeelding, maar je kunt ook je eigen .jpg of .gif banners uploaden. TIP: Gebruik de Analytics URL Maker om de resultaten van de campagne nog beter inzichtelijk te maken!
  4. Kies je budget
    Voor een bannercampagne op Hyves betaal je per 1.000 vertoningen (CPM / Cost-Per-Mille). Het budget dat je stort, bepaalt dus hoe vaak de banners in beeld komen. Je kunt hierbij aangeven in welke periode je wilt dat de campagne actief is. Betalen kan via iDeal, Creditcard, PayPal of een overboeking.

De statistieken van de campagne kunnen veel inzichten verschaffen over je doelgroep, waarmee je in de toekomst campagnes nog gerichter kunt maken:

Hyves_statistieken_campagne

Enkele interessante cijfers over het gebruik van Hyves (bron: Yme Bosma)

Meer weten over adverteren op Hyves? Neem contact op met één van de online marketeers van PauwR!
No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *