Online mediaplan maken met Google Ad Planner

closeDeze post is 7 jaar, 3 maanden en 9 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog
Met de Doubleclick Ad Planner, oftewel Google Ad Planner, kun je als adverteerder makkelijk en snel een online mediaplan ontwikkelen. De gratis tool van Google stelt adverteerders in staat om websites te identificeren die het meest aansluiten bij de doelgroep van de site.
Bij deze planning staan drie elementen centraal, namelijk bereik, relevantie en inzicht. Bereik door middel van het vinden van voldoende sites die werken voor jouw campagne. Relevantie, door het vertrouwen dat de sites die je target aansluiten op de wensen van jouw doelgroep. Inzicht wordt verkregen in waar de doelgroep zich online bevindt, dit gaat verder dan de meest voor de hand liggende websites. Ad Planner combineert deze drie elementen, door het publiceren van data van miljoenen sites, zodat de adverteerder snel en makkelijk zijn doelgroep kan targeten. Daarnaast bestaat er ook het Ad Planner Publisher Center, dat eigenaren van websites in staat stelt om hun data aan te passen, zodat de data alleen maar nog nauwkeuriger is.
Google Ad Planner kan gebruikt worden om informatie van diverse sites op te zoeken zoals het aantal bezoekers, bereik en de gemiddelde tijd op de site. Daarnaast is er in sommige landen (helaas valt Nederland daar niet onder) de mogelijkheid om te zien wat de doelgroep van die website is; gegevens als geslacht, leeftijd, educatie en huishoudinkomen worden weergegeven.

mediaplanMet de Doubleclick Ad Planner, oftewel Google Ad Planner, kun je als adverteerder makkelijk en snel een online mediaplan ontwikkelen. De gratis tool van Google stelt adverteerders in staat om websites te identificeren die het meest aansluiten bij de doelgroep van de site.

Bij deze planning staan drie elementen centraal, namelijk bereik, relevantie en inzicht. Bereik door middel van het vinden van voldoende sites die werken voor jouw campagne. Relevantie, door het vertrouwen dat de sites die je target aansluiten op de wensen van jouw doelgroep. Inzicht wordt verkregen in waar de doelgroep zich online bevindt, dit gaat verder dan de meest voor de hand liggende websites. Ad Planner combineert deze drie elementen, door het publiceren van data van miljoenen sites, zodat de adverteerder snel en makkelijk zijn doelgroep kan targeten. Daarnaast bestaat er ook het Ad Planner Publisher Center, dat eigenaren van websites in staat stelt om hun data aan te passen, zodat de data alleen maar nog nauwkeuriger is.

Google Ad Planner kan gebruikt worden om informatie van diverse sites op te zoeken zoals het aantal bezoekers, bereik en de gemiddelde tijd op de site. Daarnaast is er in sommige landen (helaas valt Nederland daar niet onder) de mogelijkheid om te zien wat de doelgroep van die website is; gegevens als geslacht, leeftijd, educatie en huishoudinkomen worden weergegeven.

Ad Planner Statistieken

Google Display Netwerk

De Google Ad Planner is uitermate geschikt om websites te vinden voor het Google Display Netwerk wat deel uitmaakt van je Google AdWords campagne. De Ad Planner stelt je, naast het zoeken op sites, ook in staat om te zoeken naar bezoekers. Hier wordt het interessant voor relevante websites voor je Google AdWords campagne! Je doelgroep is in te stellen door middel van een combinatie van geografie (land, provincie en zelfs regio), taal en online gedrag (zoekwoorden en vaak bezochte sites). Daarnaast heb je de mogelijkheid om de resultaten te filteren op sitecategorie, advertentieformaat (tekst, beeld, flash, video), kenmerken van de site (adverteer mogelijkheden, maakt deel uit van Google Display Netwerk) en websitedomein. Ten slotte heb je ook nog de mogelijkheid deze resultaten te visualiseren om zo snel de beste sites te vinden die voldoen aan je opgegeven criteria. De relevante websites zijn eenvoudig te selecteren en via een csv-file te exporteren naar bijvoorbeeld Excel.

Media plan opzetten

Nieuwe features

Deze maand heeft Google nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan de Google tool. Zo is nu de Ad Planner 1000 beschikbaar, hierin worden de 1.000 grootste websites met relevante data weergegeven. Daarnaast kun je vanaf nu een voorafgesteld publiek targeten, zoals Baby Boomers. Dit om tijd te besparen of omdat je niet precies weet hoe je je doelgroep definieert. Bovendien is er informatie beschikbaar over de subdomeinen van de website en of de website advertentieposities aanbiedt. Als laatste heeft Google lijsten toegevoegd, hiermee kan je lijsten creëren van je favoriete websites en plaatsingen, voor gebruik in de toekomst.

Google biedt hiermee krachtige tools om een effectieve bannercampagne op te zetten.

P.S. PauwR heeft drie Google Display Netwerk specialisten die uw bannercampagne voor u kunnen opzetten en beheren. Check onze AdWords Certified Partner status.

No votes yet.
Please wait...
1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Lies Jansen, Dennis van de Ven en Lies Jansen, PauwR . PauwR heeft gezegd: Nieuwe blogpost: Online mediaplan maken met Google Ad Planner http://bit.ly/cljCTv | PauwR Blog […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *