Adverteren op merknaam voortaan toegestaan in Google AdWords

closeDeze post is 7 jaar, 3 maanden en 15 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Trademark

Vandaag heeft Google bekend gemaakt dat het per 14 september 2010 toegestaan is om te adverteren op merknamen in de gehele EU. In de Verenigde Staten en Canada was dit sinds 2004 al mogelijk en ook in het Verenigde Koninkrijk kunnen bedrijven al een aantal jaren op merknamen adverteren. Na een tal van rechtszaken aan het Europese Hof van Justitie is het Google gelukt om deze rechten voor heel de EU te verwerven, waardoor het binnenkort dus ook in Nederland mogelijk is om merknamen te gebruiken als zoekwoorden in je AdWords campagne.

Wat verandert er door deze nieuwe regelgeving?

Door deze nieuwe regelgeving is het voortaan mogelijk om door middel van zoekwoorden te adverteren op alle merknamen. Momenteel konden bedrijven hun merknaam bij Google vastleggen, waarna er niet op geadverteerd kon worden. Aangezien niet alle bedrijven dit doen, is het niet zo dat er op geen één merknaam geadverteerd kan worden. Het blijft echter wel verboden om de bij Google vastgelegde merknaam in tekstadvertenties te gebruiken. Dit is enkel mogelijk na toestemming van het desbetreffende bedrijf.

Waarom is dit belangrijk voor Google?

Het doel van Google is om gebruikers van de zoekmachine zo relevant mogelijke informatie aan te bieden. Google is van mening dat relevante informatie niet enkel een advertentie is van dat bepaalde merk, maar ook advertenties van concurrenten. Voor iemand die een bepaald product zoekt van een bepaald merk, kan hetzelfde product van een concurrent ook relevant zijn. Het uitgangspunt van Google is namelijk dat gebruikers baat moeten hebben bij advertenties. Door deze nieuwe regelgeving hebben gebruikers van de zoekmachine baat bij meerdere advertenties op één merknaam.

Wat zijn de mogelijkheden voor uw bedrijf?

De bedrijven die het grootste voordeel hebben van deze nieuwe regelgeving zijn de bedrijven die producten verkopen van verschillende merken. Wanneer deze merken hun merknaam vastgelegd hadden bij Google was het voor het bedrijf onmogelijk om erop te adverteren (mits ze van de merkhouder vrijstelling hadden gekregen). In plaats daarvan moest het bedrijf zich dus gaan richten op algemenere termen, zoals de categorie van het product of de productnaam zelf. Door de nieuwe regelgeving kunnen dit soort bedrijven dus rechtstreeks adverteren op de verschillende merken die ze verkopen.

Een ander voordeel voor bedrijven is het feit dat ze kunnen adverteren op namen van concurrenten. Op deze manier kunnen ze gebruikers van Google die op zoek zijn naar de concurrent wijzen op alternatieven. Aangezien het voor de concurrenten ook mogelijk wordt om op uw bedrijfsnaam te adverteren, kan dat automatisch ook een nadeel zijn. Waar u op dit moment weinig betaalde voor de 1e positie op uw eigen merknaam, kunnen de kosten per klik door de nieuwe regelgeving hoger worden. Er kunnen immers meerdere advertenties verschijnen wanneer iemand uw merknaam intypt op Google.

Google houdt echter nog wel een stok achter de deur. Wanneer de eigenaar van een merknaam van mening is dat er verwarring ontstaat met betrekking tot de herkomst van de geadverteerde goederen en diensten, kan hij/zij een klachtenformulier invullen bij Google. Google zal vervolgens bekijken of de eigenaar in zijn/haar recht staat en zo nodig de advertenties uit de lucht halen.

Mocht u door deze aanpassing in het handelsmerkbeleid nieuwe ideeën hebben om te adverteren, of vindt u dat advertenties van concurrenten voor verwarring zorgen, dan kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met een Google AdWords Certified Partner.

No votes yet.
Please wait...
4 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] stond Google zelf al het adverteren op merknaam in AdWords toe. Dat wil zeggen dat merkhouders het plaatsen van AdWords advertenties bij een zoekopdracht naar […]

    No votes yet.
    Please wait...
  2. […] dus dient dit te worden beschouwd als vergelijkende reclame.”Eerder al stond Google zelf het adverteren op merknaam in AdWords toe. Dat wil zeggen dat merkhouders het plaatsen van AdWords advertenties bij een zoekopdracht naar […]

    No votes yet.
    Please wait...
  3. […] al stond Google zelf het adverteren op merknaam in AdWords toe. Dat wil zeggen dat merkhouders het plaatsen van AdWords advertenties bij een zoekopdracht naar […]

    No votes yet.
    Please wait...
  4. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Dennis van de Ven en Joris Kock, PauwR . PauwR heeft gezegd: Nieuwe blogpost: Adverteren op #merknaam voortaan toegestaan in Google #AdWords http://bit.ly/bIFEjc | PauwR Blog […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *