Marketing met Foursquare en andere LBS netwerken

closeDeze post is 7 jaar, 3 maanden en 20 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

LBS-marketingLocation-Based Services (LBS) zijn diensten waarbij de huidige locatie van de gebruikers centraal staat. Door middel van GPS of 3G wordt bepaald waar de gebruiker zich bevindt, waarna de gebruiker zijn locatie kan delen met zijn vrienden. Dit delen gebeurt niet alleen via de Location-Based Service zelf, je kunt je locatie ook direct doorplaatsen op onder andere Twitter, Facebook of Hyves. Er zijn verschillende Location-Based Services actief. Voor Nederland is het met name interessant te kijken naar Foursquare, Feest.je en Gowalla. En wat kun je doen aan LBS Marketing?

Hoe werkt het?
Iemand met een mobiele telefoon bevindt zich op een bepaalde locatie. Dit kan bijvoorbeeld een winkel zijn, maar ook een bezienswaardigheid, treinstation, of een uitgaansgelegenheid. De persoon kan met zijn mobiele telefoon een applicatie opstarten of naar de mobiele website van de Location-Based Service gaan. Vervolgens wordt door middel van GPS of 3G bepaald waar de persoon zich bevindt. De persoon krijgt een lijst te zien met locaties in de omgeving waarin hij of zij zich bevindt. Deze locaties zijn aangemaakt door andere gebruikers van de Location-Based Service of zijn overgenomen van Google Local. Als de persoon de locatie waar hij/zij zich bevindt heeft gevonden kan hij/zij inchecken. Dit inchecken kan gedeeld worden via diverse kanalen zoals Twitter, Facebook of Hyves.

Location-Based Services, hoe werkt het?

Iemand met een mobiele telefoon bevindt zich op een bepaalde locatie. Dit kan bijvoorbeeld een winkel zijn, maar ook een bezienswaardigheid, treinstation of een uitgaansgelegenheid. De persoon kan met zijn mobiele telefoon een applicatie opstarten of naar de mobiele website van de Location-Based Service gaan. Vervolgens wordt door middel van GPS of 3G bepaald waar de persoon zich bevindt. De persoon krijgt een lijst te zien met locaties in de omgeving waarin hij of zij zich bevindt. Deze locaties zijn aangemaakt door andere gebruikers van de Location-Based Service of zijn overgenomen van Google Local. Als de persoon de locatie waar hij/zij zich bevindt heeft gevonden kan hij/zij inchecken. Dit inchecken kan gedeeld worden via diverse andere Social Media zoals Twitter, Facebook of Hyves.

Punten, beloningen en reactie

Door op verschillende plekken in te checken, kan de gebruiker punten of andersoortige beloningen verdienen. Met de punten kunnen mensen vergelijken hoeveel locaties ze bezocht hebben ten opzichte van hun vrienden. De beloningen zijn te verdienen in de vorm van badges, medailles, pins, etc., afhankelijk van de Location-Based Service waar je gebruik van maakt. Enkele voorbeelden:

De Gym Rat Badge op Foursquare:

Gym Rat Batch Foursquare

Deze krijgt iemand wanneer hij/zij 10 keer in 30 dagen in een sportschool is geweest
De Stapper Medaille op Feest.je:

Stapper Medaille Feestje

Deze krijgt iemand wanneer hij/zij 10 verschillende spots heeft bezocht. Lucha Libre Pin op Gowalla:

Lucha Libre Pin Gowalla

Deze krijg je wanneer je 10 spots hebt bezocht waar ze Mexicaans eten verkopen.

Naast bovenstaande beloningen is het voor gebruikers ook mogelijk om een titel te krijgen binnen een locatie. Bij Foursquare wordt degene die de laatste 60 dagen het vaakst heeft ingecheckt op een locatie de “Mayor”. Bij Feest.je wordt degene met de meeste check-ins de “Koning” van de desbetreffende spot. Om de titel te behouden is het voor de zogenaamde “Mayor” of “Koning” dus belangrijk om met enige regelmaat terug te keren naar de locatie, wat de loyaliteit dus in de hand werkt.

Bezoekers van een locatie kunnen ervoor kiezen om enkel in te checken, maar daarnaast is het ook mogelijk om de locatie te beoordelen, foto’s te plaatsen en tips te geven aan andere bezoekers van de locatie. De tips worden zelfs vertoond als iemand bij een locatie in de buurt incheckt. Zo kan het gebeuren dat iemand incheckt bij een restaurant en er een tip van een bezoeker van de nabijgelegen bioscoop verschijnt.

Hoe kan ik LBS netwerken inzetten voor mijn bedrijf?

Voor bedrijven zijn Location-Based Services zeer interessant. De verschillende Location-Based Services bieden steeds meer mogelijkheden voor bedrijven waarmee ze meer bezoekers naar hun locatie(s) kunnen lokken. Er zijn verschillende mogelijkheden:
  • Bedrijven kunnen speciale acties aanbieden voor mensen die inchecken bij hun bedrijf. Ze kunnen ervoor kiezen om de “Mayor” of “Koning” iets speciaals aan te bieden, maar ze kunnen ook mensen die een x aantal keer hebben ingecheckt iets aanbieden. Er zijn in Nederland al enkele voorbeelden van bedrijven die speciale acties aanbieden via Foursquare. Selexyz Gianotten is al sinds 2009 actief op Foursquare en geeft bezoekers die 10 keer ingecheckt hebben een gratis bestseller.
  • Bedrijven kunnen een route maken voor gebruikers van een Location-Based Service. De route bestaat uit een aantal tips. Wanneer alle plekken (of een aantal daarvan) bezocht zijn, kan het bedrijf een exclusief ontworpen badge uitdelen. Zo’n soort route kan interessant zijn voor een bedrijf met meerdere vestigingen maar ook voor een gemeente die de bezienswaardigheden wil delen. In Nederland zijn er nog geen voorbeelden van bedrijven die dit inzetten.

De manieren om marketing te bedrijven via LBS netwerken zijn volgens Gigaom.com:

 

  • Adverteren in een applicatie
  • Beloning voor inchecken
  • Link leggen tussen merk en consument (reviews, tips)
  • Coupon Marketing door retailers (kortingscode voor gebruikers)
  • Sponsoring door bedrijven (van events, badges, etc.)
  • Beloning ‘In-Real-Life’ (gratis koffie)
  • Locale zoekmarketing

Location-Based Services worden niet voor niks “the next big thing” genoemd door verschillende trendsetters (volgens sommigen is de LBS markt 20 miljard dollar waard). Dit komt onder meer door het feit dat steeds meer mensen smartphones gebruiken en hierbij een internetabonnement afsluiten. Een andere verklaring is het feit dat mensen steeds “socialer” worden en alles willen delen met hun vrienden. Maar misschien wel de belangrijkste reden is dat LBS netwerken appelleren aan de natuurlijke behoefte van de mens om te jagen en te verzamelen. De verwachting is dan ook dat deze vorm van ‘location based social media’ nog een enorme vlucht zal nemen!

 

No votes yet.
Please wait...
2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] nieuwe plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn. Hotpot is daarmee een directe concurrent voor Foursquare en Facebook Places. De verwachting is dat deze vorm van marketing in de nabije toekomst een grote vlucht gaat nemen, […]

    No votes yet.
    Please wait...
  2. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Joris Kock, PauwR . PauwR heeft gezegd: Nieuwe blogpost: Marketing met #Foursquare en andere #LBS netwerken http://bit.ly/b8Iq1t | PauwR Blog […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *