Adverteren op Facebook wordt steeds interessanter!

closeDeze post is 7 jaar, 4 maanden en 5 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

facebook-logoAdverteren op Facebook wordt steeds interessanter. Ten eerste natuurlijk door het explosief stijgende aantal gebruikers wereldwijd en ook zeker in Nederland. Facebook heeft op dit moment zo’n 500 miljoen 800 miljoen gebruikers [update september 2011], waarvan bijna 2 miljoen [update september 2011] 5 miljoen in Nederland. Daarnaast worden de mogelijkheden van het advertentieprogramma van Facebook, Facebook Ads, steeds groter.

Online adverteren heeft als grote voordeel dat het meetbaar is. Dat geldt dus ook voor het adverteren op Facebook. Allereerst kun je natuurlijk meten hoe vaak je advertenties in beeld zijn geweest. Vanuit het oogpunt van ‘branding’ (naamsbekendheid) is dit een belangrijke variabele. Vooral ook omdat de zichtbaarheid van Facebook Ads erg groot is, daar deze altijd van een afbeelding zijn voorzien. Daarnaast is het mogelijk het aantal kliks op de advertenties te meten en daarmee ook de doorklikratio (CTR). Ook de kosten per klik (CPC) en kosten per 1.000 vertoningen (CPM) zijn inzichtelijk te maken door middel van de rapportages die Facebook aanbiedt.

Het meten van conversies op de eigen website is qua meetbaarheid de volgende stap. Facebook Conversion tracking (PDF) verkeert op dit moment nog in bèta. Het mooie van deze conversiemeting is dat Facebook ook conversies meet van gebruikers die de advertentie wel hebben gezien, maar niet op de advertentie hebben geklikt. Je kunt ook een waarde aan de conversie meegeven, zodat je uiteindelijk inzicht krijgt in de ROI (return-on-investment) van een campagne. [update september 2011: Facebook Conversion Tracking is vrij snel na de lancering weer geannuleerd. Facebook biedt op dit moment geen conversion tracking aan, in tegenstelling tot sommige Facebook Adverteren Software)

Betalen voor Facebook Ads kon tot voor kort alleen per creditcard. Vanaf 26 juni is in Nederland ook PayPal beschikbaar gekomen als betaalmethode. De uitgaven kun je controleren door een dagbudget in te stellen. Facebook zal je creditcard of PayPal dagelijks crediteren voor het verbruikte budget. Je kunt ook een maximale klikprijs of prijs voor 1.000 vertoningen instellen. [update september 2011]: PauwR biedt haar klanten aan om per factuur te betalen, waarna wij voor de betalingen aan Facebook zorgdragen.

De verwachting is dat adverteren op Facebook evenals de site zelf, een grote groei door zal maken. Adverteerders die voorop lopen, profiteren van lagere klikprijzen en een groeiend bereik. Starten met Facebook Ads is daarom een aanrader voor elke adverteerder zijn doelgroep gerichter wil bereiken en niet bang is om daar ook mee in gesprek te gaan.

UPDATE JANUARI 2011: Inmiddels telt Facebook zo’n 600 miljoen gebruikers, waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Facebook Conversion Tracking is nooit uit de Beta fase gekomen en is momenteel niet beschikbaar. De betalingsmethoden zijn nog niet verder uitgebreid, alleen geselecteerde partners (waaronder PauwR) kunnen gebruikmaken van adverteren op factuurbasis.

UPDATE SEPTEMBER 2011: Inmiddels telt Facebook zo’n 800 miljoen gebruikers, waarvan bijna 5 miljoen in Nederland.

 

Wilt u meer weten over adverteren op Facebook, bel dan met Pieter Voogt op 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl. Wilt u uw campagnes zelf beheren, maar bent u op zoek naar de juiste Facebook Advertentie Software, neem dan ook contact op!

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld met ruim 400 miljoen gebruikers. In Nederland
maakt Facebook een stormachtige groei door, waardoor het voor adverteerders een steeds
interessanter medium wordt om hun doelgroep te bereiken. Het gaat in Nederland inmiddels om
ruim meer dan 1 miljoen gebruikers, waarvan de helft minstens éénmaal per dag inlogt.
No votes yet.
Please wait...
4 antwoorden
  1. Motor sticker
    Motor sticker zegt:

    Je zou bijna gaan denken dat je voor Facebook werkt 😉
    Enige nuance zou wel op z’n plaats zijn?

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  2. Pieter Voogt
    Pieter Voogt zegt:

    @motorsticker: Bedankt voor je reactie. Het artikel is vooral een opsomming van feiten. Daarbij is het een feit dat het aantal leden snel groeit en omdat adverteerders zich nu eenmaal daar willen presenteren waar hun doelgroep is, is de aansporing om te gaan experimenteren met Facebook Ads in onze opinie niet meer dan logisch.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  3. Willem Bontrup
    Willem Bontrup zegt:

    Het is indd wel een mooi promo praatje, maar ben met je eens dat je toch wel effectief je doelgroep kunt bereiken via Facebook! Prijzen zullen naar mijn idee wel steeds duurder worden.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
  4. Robert Joss
    Robert Joss zegt:

    Facebook is inderdaad een stuk intressanter om gerichter te adverteren dan Google, je kan er perfect leeftijd, geslacht achtergrond, interesse, sociale vaardigheid (heeft hij veel vrienden of niet) opgeven en zo eindelijk enkel bereiken wie je wil hebben …

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *