Online marketing in de reisbranche

closeDeze post is 7 jaar, 4 maanden en 20 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Emerce etravelDonderdag 24 juni stond in Amsterdam de eerste editie van Emerce Etravel op het programma, een congres over e-commerce speciaal gericht op de reisbranche. PauwR was hierbij aanwezig om kennis en inspiratie op te doen met het oog op de verschillende klanten die wij bedienen in deze branche. Hieronder volgt een korte impressie met de belangrijkste punten uit de verschillende presentaties.

Gijs van der Hulst van Google gaf 4 trends die Google waarneemt in ‘search’, het gebruik van zoekmachines en zoekmachinemarketing.

  1. Search wordt specifieker (het aantal reisgerelateerde zoekopdrachten dat bestaat uit 4 woorden is met 22% gestegen terwijl het aantal zoekopdrachten met één zoekwoord is gedaald)
  2. Search wordt actueler en socialer, zie de opkomst van tweets in zoekresultaten en Social Search, het tonen van relevante resultaten dat afhankelijk is van je sociale netwerk
  3. Search wordt mobieler. Google heeft zelfs een ‘Social First Strategy’, wat wil zeggen dat ze alle nieuwe producten allereerst voor mobiel ontwikkelen en daarna pas voor andere platformen.
  4. Search wordt meetbaarder, getuige onder andere het feit dat een enorm aantal websites Google Analytics heeft geïnstalleerd en gekoppeld met hun AdWords campagne. Ook heeft Google onlangs in een kleine gebruikersgroep het ‘AdWords Campaign Experiment’ gelanceerd, waarbij wordt gekeken naar de resultaten van een campagne bij verschillende CPC’s (kosten-per-klik) in een soort A/B-test.

Op de (bekende) vraag of AdWords niet te duur aan het worden is, antwoordde van der Hulst zeer duidelijk dat dat in principe niet kan, omdat de markt de prijs bepaalt. Het is dus zaak meer waarde uit de kliks te halen dan de concurrent. Conversieoptimalisatie dus. Daar werd overigens in een groot aantal andere sessies bij stil gestaan. Bekijk hier de hele presentatie.

Er waren verschillende presentaties over zoekmachinemarketing van enkele autoriteiten op dit gebied. Bekijk de presentaties op Slideshare van Joost de Valk en OrangeValley en Bas van den Beld van Nettraject.

Mirabeau en Transavia.com gaven een gezamenlijke presentatie over de remake van de boekingsengine van KLM.com en de Transavia.com website. Ze gingen onder andere in op de forse conversieverbetering die zij met beide sites behaalden, onder meer door uitgebreid gebruikersonderzoek tijdens de bouw en in het geval van Transavia.com met behulp van cross-selling. Een Transavia klant ontvangt zo’n 7-8 mails vanaf het moment van boeking tot na terugkomst met o.a. cross-selling van autohuur en verzekering. Enkele cijfers uit de presentaties:

  • Transavia.com haalt zo’n 95% van haar omzet uit haar eigen website (totaal 322 miljoen)
  • Dat doen ze met zo’n 80.000 transacties per maand
  • Het beste moment voor een cross-sell op autohuur is zo’n 3 weken voor vertrek
  • Ca. 10% van de boekers sluit direct online een reisverzekering af. Voor autohuur is dit 5%, hotelboekingen 2,5%.
  • De bedankt-pagina zorgt voor 33% van alle cross-sell
  • Stoelreservering heeft in 2009 2 miljoen additionele omzet opgeleverd, zo’n 15% van de klanten maakt hier gebruik van

De presentatie van Michel Knops van Measureworks bevatte eveneens enkele opvallende cijfers. Zo blijkt uit onderzoek van  de Aberdeen Group dat 1 seconde langzamere laadtijd van een pagina leidt tot:

  • 11% minder pageviews
  • 7% minder conversie
  • 16% minder tevredenheid

Volgens dat onderzoek komt 79% van de bezoekers dat tijdens zijn bezoek een probleem ondervindt, niet meer terug naar deze website. Volgens Measureworks moeten marketeers zichzelf deze 7 performance vragen stellen.

De laatste presentatie van Backbase bevatte vooral veel voorbeelden van hoe websites binnenkort gaan van ‘one-size-fits-all’ naar ‘my-site-fits-me’, doordat sites bijvoorbeeld afhankelijk van de zoekopdracht waarmee een bezoeker op de site komt, via widgets een op die persoon toegespitste site te zien krijgt. Als voorbeeld werd Ziggo.nl genoemd.

Tot zover de hoogtepunten van de presentaties die ik kon bijwonen, een groot aantal presentaties van deze eerste Emerce eTravel is terug te vinden op SlideShare.

(Deze blog is ook geplaatst op Bijgespijkerd.nl)

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *