Microformats en Social Media, een goede combinatie?

closeDeze post is 7 jaar, 5 maanden en 11 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Je komt het steeds vaker tegen in Google, een extra regel informatie over je zoekopdracht. Ooit afgevraagd waar die sterretjes toch vandaan komen, of hoe Google kan weten dat deze pagina bijvoorbeeld een review bevat?

blog1

Deze extra regels met informatie zijn zogenaamde “Rich Snippets” en komen voort uit Microformats. Dit zijn stukjes code die (html )tekst voor software inzichtelijk maken. Zo begrijpt een zoekmachine beter waar een pagina over gaat, zodat het relevante informatie kan tonen. Google kijkt er (nog) niet naar bij het bepalen van de posities, maar zo’n extra regel kan grote verschillen maken voor de doorklikratio (CTR).

En Social Media?

Microformats maken het  internet inzichtelijker, dus ook social media. Wanneer er in Google wordt gezocht op een persoon, laat Google aan de hand van LinkedIn ook direct zien waar iemand woont en werkt:

blog2

Social media en Microformats gaan alleen niet altijd samen. Zoekt men bijvoorbeeld naar “Flinstering” (Restaurant van Mijn tent is Top), dan krijgt men Google Maps gegevens, inclusief een slechte rating:

blog3

Klikt men op de rating, dan geeft Google veel slechte reviews over het restaurant. Gelukkig heeft Google ook direct een suggestie met een betere score:

blog3-1

Klinkt goed, is het niet

Deze ratings zijn niet representatief en geven hierdoor vaak vertekenende beelden. Zo bevat Flinstering veel reviews van eet.nu, die hun Microformats technisch niet goed toepassen. Hierdoor worden de reviews verkeerd interpreteert door Google. In onderstaande afbeelding is rechts de review op eet.nu te zien en links hoe deze verkeerd wordt overgenomen:

blog4

Doordat Google alle informatie rechtstreeks uitleest, is hier weinig aan te doen. Webmasters en eigenaren van sociale websites kunnen zeer eenvoudig deze ratings beïnvloeden en bezoekers zo beïnvloeden. Deze extra regels in Google (Rich Snippets) kunnen van grote toegevoegde waarde zijn, maar het is nog te vroeg om hier blind op te vertrouwen.

Toekomst Microformats

Naarmate steeds meer websites microformats gebruiken, zullen de resultaten representatiever worden. In geavanceerde webshop systemen als Magento kunnen microformats sinds kort automatisch worden geïmplementeerd. Uit een kleine peiling op bijgespijkerd.nl bleek ook dat men verwacht dat het een kwestie van tijd is voordat dit soort systemen standaard worden.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *