Hoe Google Adwords offline verkoop beïnvloedt

closeDeze post is 7 jaar, 7 maanden en 7 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

telefoon-PauwR-blogConsumenten komen door verschillende kanalen in aanraking met financiële producten. Om consumenten over te halen om deze producten te kopen, is het inzetten van offline en online kanalen erg belangrijk. ABN AMRO en Google hebben onlangs een test gedaan waaruit blijkt hoe een Google AdWords campagne van invloed is op de offline (telefonische) verkopen.

Uit onderzoek van Forrester in november 2009 blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders minstens 1 financieel product online heeft opgezocht. Dit was 40% in 2007. Consumenten doen vaak vooraf online onderzoek naar het desbetreffende product, maar kopen het product niet altijd online. Terwijl uit het onderzoek van Forrester blijkt dat het online kopen van een financieel product groeiende is (21% in 2009).

Het online zoeken en daarna het offline kopen van producten wordt ook wel Research Online, Purchase Offline (ROPO) genoemd. Om op ROPO in te spelen is het van belang om beide kanalen in te zetten. De ROI kan door ROPO lastig vast worden gesteld, aangezien men niet weet welke investering ervoor heeft gezorgd dat de producten gekocht worden. Daarom heeft ABN Amro, in samenwerking met Google, het gedrag van consumenten in kaart gebracht.

ABN Amro en Google hebben in een periode van 3 maanden in kaart gebracht hoeveel mensen dat via Google AdWords op de webpagina van ABN Amro komen en vervolgens via het call center of online een Autoverzekering afsluiten. Op de landingspagina waar de consumenten terecht komen, na op de ABN Amro autoverzekering advertentie te hebben geklikt, staat een speciaal telefoonnummer. Consumenten kunnen een autoverzekering afsluiten via de speciale landingspagina of door te bellen naar het speciale telefoonnummer.

De landingspagina is in de periode van 3 maanden vaak bereikt door de consumenten, aangezien meer dan een half miljoen mensen de advertentie hebben gezien. Uit de resultaten blijkt dat bijna 3 keer zoveel mensen het call center bellen om bij ABN Amro de autoverzekering af te sluiten, nadat ze de Google AdWords advertentie hebben gezien.

De investeringen van ABN Amro in Google AdWords hebben dus een grote invloed op het aantal verkopen dat geschied via het call center. Het onderzoek laat zien dat potentiële klanten tijdens de researchfase worden beïnvloedt door online kanalen. De online advertentiekosten per autoverzekering zijn hierdoor in feit 3 keer zo goedkoop. ABN Amro zet haar kanalen dus op een strategische manier in.


.

(Bron: Marketingfacts)

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *