Analytics e-commerce voor uw webshop instellen

closeDeze post is 7 jaar, 7 maanden en 11 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

e-commerceNaast de beschikbare webstatistieken van Google Analytics is het mogelijk om direct de daadwerkelijke bestellingen en omzetten te meten die plaatsvinden in uw webshop. Nu meet u niet alleen de kwaliteit en de afkomst van uw bezoekers maar heeft u direct inzage in het gedrag van een bepaalde bezoeker gerelateerd aan de verkopen. Heeft u een webshop, implementeer dan vandaag nog de Google Analytics e-commerce functie!

Met de extra E-commerce functionaliteit binnen Google Analytics heeft u naast het aantal aangeschafte producten binnen een bepaalde periode een uitgebreide inzage de statistieken van deze transacties. Gegevens als de gemiddelde bestelwaarde, conversie- en succespercentage, aantal bezoeken voor een aankoop, tijd voorafgaand aan aankoop, productprestaties en de totale inkomsten zijn in één oogopslag weer te geven. Bovendien kunnen de gegevens van een Google AdWords campagne hieraan gekoppeld worden, waardoor er nog meer inzage is in de prestaties van de campagne.

Om de e-commerce functie toe te passen in de webshop is een aantal belangrijke handelingen nodig. Een voorwaarde voor implementatie is de opname van de algemene Google Analyticscode en de conversiecode in de broncode van de ‘bedank-pagina’ van de transactie. Deze Analyticscode dient overigens op iedere webpagina te staan die u wilt bijhouden.

Vervolgens moet de e-commercefunctie ingeschakeld worden binnen Google Analytics. Indien u toegang heeft tot het Google Analytics account gaat u als volgt te werk. Log in op uw Analytics account en druk bij het betreffende profiel (website) op de knop ‘Bewerken’ aan de rechterkant. In deze ‘Profielinstellingen’ klikt u vervolgens rechtsboven op de knop ‘Bewerken’ bij ‘Informatie over het hoofdprofiel van de website’. Vink de e-commerce functie aan en sla de wijzigingen op.

Analytics-e-commerce-instellen-PauwR-blog

Nu de functie geactiveerd is, ligt de taak bij de webdesigner om de standaard Google Analytics E-commercecode te implementeren op de ‘bedank-pagina’ van de transacties. Ga op de volgende manier te werk:
1) Kopieer en plaats het standaard codeblok naar de broncode van de ‘bedank-pagina’ tussen de <body> tags.

2) Automatisch invullen van de waardes van een bestelling. Technische uitleg:
De functies _addTrans() en _addItem() in de kwitantie onder de code moet aangeroepen worden. Begin met een oproep aan _addTrans() om een transactie in te stellen. De volgende waardes zijn hierbij nodig: ordernummer, partner, totaal, belasting, verzenden, stad, staat en land. Indien een waarde niet van toepassing is kunnen deze leeg gelaten worden (niet weghalen!).

Voor elk artikel dat de bezoeker koopt, roept u _addItem() aan met de volgende waardes: ordernummer, SKU of code, productnaam, categorie, prijs en hoeveelheid. Ook hierbij geldt: indien een waarde niet van toepassing is kunnen deze leeg gelaten worden (niet weghalen!).

3) Plaats op de XXXXX het account ID van de betreffende Analytics account.
Voorbeeld Google Analyticscode:

Analytics-e-commerce-code-PauwR-blog

Voor meer informatie over de implementatie van de Google Analytics E-commerce-code kunt u terecht bij de officiële Analytics website.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *