Bewaak uw reputatie online!

closeDeze post is 7 jaar, 8 maanden en 16 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

PauwR-blog-online-reputation-managementHet is zeer belangrijk voor hedendaagse bedrijven om aandachtig te luisteren naar wat er op internet gezegd wordt, zelfs als het negatief is. Luisteren geeft u de mogelijkheid om te reageren, het lost problemen op en u kunt onjuiste informatie weerleggen die van negatieve invloed zou kunnen zijn op uw merk en de reputatie van uw bedrijf. Kortom: Online Reputatie Management!

Enkele cijfers:

  • 70% van de online consumenten zegt dat ze het internet gebruiken om dagelijks te zoeken naar kruidenierswaren. (Prospectiv, January 2008)
  • 41% van de Europeanen beweren dat ze van gedachten zijn veranderd over welk merk ze moeten kopen als gevolg van de keuzes die online te vinden zijn, volgens de meest recente EIAA’s Mediascope enquête.
  • Merken met de hoogste “sociale media-activiteit” (inclusief reviews) zien hun inkomsten toenemen met maar liefst 18%. (Media Post News, July 2009)
  • Meer dan de helft (51%) van de consumenten gebruiken het internet alvorens ze een aankoop doen in de winkel. Ze voeden zich met de best beschikbare deals. (Verdict Research, May 2009)

Consumenten gebruiken zoekmachines om informatie te verzamelen. Als ze zoeken naar uw bedrijf of producten, dan wilt u dat er positieve informatie gevonden wordt in de bovenste zoekresultaten van de zoekmachines (SERPs).

Online reputatie management is een combinatie van marketing, PR en zoekmachinemarketing inspanningen. Zichtbaarheid en hoge zoekwoord posities zijn de belangrijkste doelstellingen voor een goede publiciteit, omdat je gunstige informatie makkelijk kunt laten verschijnen en verspreiden, en op hetzelfde moment negatieve informatie uit de SERPs kunt houden, dus ook uit het zicht van de potentiële consument.

Het doel van online reputatie management is om zoekmachines alle zeer positief geassocieerde websites en andere bedrijfscommunicatie te laten indexeren. Dit moet resulteren in een positieve toename van de ‘Web presentatie’. Dit willen zeggen, bezetting van meerdere topposities in de zoekmachines voor de door u opgestelde zoekwoorden. Online reputatie management zorgt ervoor dat u uw reputatie kunt verdedigen en beheren door veel proactieve inspanningen. Om te zorgen voor ‘voorspelbare zoekmachine resultaten’ kunt u gebruik maken van een proces in drie stappen: toezicht houden – analyseren – beïnvloeden.

Wat te controleren en hoe:

  • Opzetten van een Google en Yahoo Alerts, om vermeldingen van uw bedrijf en producten in het nieuws op te vangen.
  • Gebruik blog zoekmachines zoals IceRocket en sites zoals Technorati om de zoekwoorden in de blogs te zien.
  • Volgen van u merk door het aanpassen van RSS readers. De gratis FeedReader3 bijvoorbeeld, laat u ‘search feeds’ creëren zodat u wordt gewaarschuwd wanneer uw zoekwoorden worden gebruikt op Twitter, eBay, Youtube, etc.
  • Blijf op de hoogte van alle namen, inclusief uw bedrijfsnaam, productnamen en namen van de belangrijkste medewerkers.
  • Zorg ervoor dat u toezicht houdt op uw industriegerelateerde websites, forums en sociale netwerken.

Analyseer sites, die onder uw toezicht vallen, om de zoekmachine resultaten te domineren.

Dit omvat:

  • Uw bedrijfssite
  • Uw productsite
  • Blog van uw bedrijf
  • Blogs van medewerkers
  • Sites van partners of andere filialen
  • Bedrijfscommunicatie zoals persberichten, artikelen over u bedrijf en nieuws.

Documenteer content die ooit op uw site heeft gestaan, zodat u toekomstige zaken en activiteiten kunt controleren.

Invloed op uw resultaten door actieve deelname
Uw deelname zal u de gelegenheid geven om de perceptie van uw merk te verbeteren. Neem deel aan gesprekken over uw bedrijfstak, word een regelmatige deelnemer aan blogs en forums, maak hier een tweezijdige communicatie-ervaring van en gebruik het commentaar op blogs en forums om uw standpunt over te brengen en de toon aan te geven over uw merk. Kies de meest gezaghebbende sites in uw niche en participeer hierin.

Vergeet niet dat online reputatie management, door middel van toezicht houden, analyseren en het beïnvloeden van online communicatie, schade of zelfs het instorten van uw bedrijf kan voorkomen en het aanhoudende succes van uw bedrijf gewaarborgd blijft.

(Dit artikel is vertaald en bewerkt vanuit het Engels, bron: WebCEO)

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *