Verslag Google Analytics Webinar

closeDeze post is 7 jaar, 11 maanden en 8 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google organiseert regelmatig online seminars, zogenaamde webinars, om nieuwe functies van tools
toe te lichten en vragen van gebruikers te beantwoorden. Gisteravond was er een sessie over de
nieuwe functies van Google Analytics, die in de loop van deze week voor alle accounts beschikbaar
zullen zijn.

Er waren een aantal nieuwe zaken te melden, het merendeel hiervan was eigenlijk al een tijdje
beschikbaar, bij deze een opsomming van de meest interessante zaken die gisteren aan bod kwamen!

Doelen
Voorheen was het aantal doelen beperkt to 4, dit zijn nu 4 sets van 5 doelen, dus 20 totaal. Een
doel is bijvoorbeeld het bereiken van een bepaalde pagina, zoals de bevestigingspagina van een
winkelwagentje. Hiernaast is er een nieuwe optie beschikbaar voor het type doel: Engagement. Deze
kan gemeten worden door middel van Tijd op Site of Pagina’s per Bezoek. Geadviseerd wordt
verschillende types doelen (URL of Engagement) altijd te splitsen in verschillende groepen.
ga-doelen

Let op, definieer alleen doelen die echt nut hebben, aangezien elk doel bijdraagt aan het
algemene conversiepercentage van de website.

Mobiel Websitegebruik
Het gebruik van internet op mobiele apparaten wordt steeds normaler, Google Analytics heeft
daarom nieuwe opties voor het meten van gebruik en interactie van websites via mobiele apparaten
opgenomen. Zowel Pageviews als Events kunnen bijgehouden worden, en er is een nieuwe wizzard
ontwikkeld die het mogelijk maakt snel de juiste instellingen en codes aan te maken. Open de
sectie “Bezoekers” of ” Visitors” en bekijk de mogelijkheden!

ga-mobile

Wil je Google Analytics op je mobiel gebruiken? Hier zijn diverse applicaties voor beschikbaar, onder meer in de App Store en Android Marketplace.

Aantekeningen
Het maken van aantekeningen of “Annotations” is een nieuwe optie in de sectie Intelligence. Het komt vaak voor dat je erg moet zoeken naar redenen voor enorme dips of spikes in verkeer, terwijl een collega misschien precies weet waar dit aan ligt, bijvoorbeeld door een nieuwe bannercampagne of mailactie. Annotations maakt het mogelijk voor iedereen met toegang tot de account aantekeningen te maken, deze kunnen openbaar of privé zijn.

ga-alerts

Een handige optie die het delen van informatie vereenvoudigt en betrokkenheid bij statistiek kan verhogen!

Alerts
Met Alerts is het mogelijk notificaties in te stellen zodat je automatisch op de hoogte wordt gebracht wanneer een bepaalde gebeurtenis zich voltrekt. Erg handig om gemakkelijk een vinger aan de pols te houden, bijvoorbeeld om dalingen in omzet uit een bepaald kanaal direct waar te nemen en hierop actie te ondernemen. De basis waarop Alerts ingesteld kunnen worden is zeer breed, dus van zoekwoord tot verwijzende verkeersbron.

ga-alerts

De meest van bovenstaande zaken waren al eerder bekend gemaakt, het is echter nog steeds de moeite om een webinar mee te pakken. Vooral de mogelijkheid om snel vragen te stellen is waardevol, waar Google support over het algemeen toch redelijk afstandelijk is, was het tijdens dit webinar eigenlijk erg gezellig in de chat-box!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *