Verbeter je webwinkel van kop tot staart!

closeDeze post is 7 jaar, 11 maanden en 24 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers van je webwinkel ook daadwerkelijk overgaan tot het plaatsen van een bestelling? De nadruk ligt vaak op het winkelwagentje, terwijl aan het begin van het aankooptraject percentueel de meeste bezoekers afhaken. Bij het verbeteren van een webwinkel moet daarom elke fase van het proces betrokken worden.

Zoeken
Wanneer bezoekers een product niet kunnen vinden, kunnen ze het ook niet aanschaffen. Controleer daarom zelf hoe de zoekresultatenpagina van de webwinkel eruit ziet met zoekopdrachten op populaire zoektermen. Vind je zelf wat je verwacht? Een meer geavanceerde optimalisatiemethode is het rangschikken van de zoekresultaten op bepaalde conversieverhogende karakteristieken.

Selecteren
Bezoekers moeten voldoende geïnformeerd worden over het product. Onderscheidende factoren moeten kort toegelicht worden, goede productafbeeldingen zijn een must en ook technische specificaties moeten indien van toepassing binnen een paar kliks te vinden zijn. Een vergelijkfunctie op de website geeft bezoekers de kans gemakkelijk de juiste keuze te maken binnen gevoerd assortiment.

Winkelen
Bezoekers haken af wanneer het lastig is om een product in het virtuele winkelmandje te leggen of het winkelwagentje niet gemakkelijk te bekijken of te wijzigen is. Het gebruik van een Wensenlijstje kan een positief effect hebben, dit is voor de bezoeker een vrijblijvende methode om interesse in bepaalde producten aan te geven en deze voorkeur gemakkelijk te onthouden.

Afrekenen
Verplicht registratie om af te kunnen rekenen schrikt af, er moet altijd een alternatief aangeboden worden. Betaalmethoden moeten voor het moment van afrekenen gecommuniceerd zijn om verrassingen te voorkomen, evenals verzendkosten en levertijd van producten. Links naar klantenservice of meeste gestelde vragen leiden wellicht af, maar kunnen ook laatste onzekerheden wegnemen.

Bezorging
Het conversieproces is pas voltooid wanneer de bestelling succesvol is afgeleverd en niet door de klant retour gestuurd wordt. De vooraf aangegeven levertijd gehaald worden of bij overschrijding worden gecommuniceerd naar de klant. Verpakking van het product moet goed zijn, gekozen vervoerder klantgericht werken en het liefst een afhaallocatie op buurtniveau hebben.

Het letterlijk over de schouder meekijken bij een bezoeker kan een goede en snelle manier zijn om een snelle inventarisatie van verbeterpunten te kunnen maken. Een digitale versie van deze methode wordt aangeboden door ClickTale, waarmee je gemakkelijk schermopnames kan maken van bezoeken aan de webshop.

No votes yet.
Please wait...
1 antwoord
  1. Marco Bouman
    Marco Bouman zegt:

    Beste Pollse,

    Interessant artikel.
    Zeker het meten en ‘het over de schouder meekijken’ doet wonderen. Zelf heb ik dit ooit gedaan bij een opdrachtgever die typecursessen bieden voor kinderen. In een lokaal volg met kinderen heb ik nog nooit zoveel ‘vingers omhoog’ gezien. Er viel heel wat te verbeteren…

    Los van het meten, moet je webshop een ijzersterke 1e indruk maken om te zorgen dat de nieuwe bezoeker langer blijft dan de 7 seconden. Over dit onderwerp heb ik een artikel geschreven, dit wil ik graag met jullie delen.

    http://www.online-marketingmachine.nl/artikel/10-conversie-optimalisatie-tips-voor-een-ultieme-eerste-online-indruk

    Hartelijke groet,
    Marco Bouman

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *