Waarom bloggen bedrijven?

closeDeze post is 8 jaar, 22 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Blog_zakelijk_bloggenBegin dit jaar heeft PauwR deelgenomen aan een onderzoek van een student aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam naar de belangrijkste redenen waarom bedrijven een blog opstarten en onderhouden. Onlangs zijn de resultaten gepubliceerd en hieronder vindt u daarvan in het kort de belangrijkste bevindingen. 

Nadat zo’n 10 jaar geleden de diensten ‘Blogger’ en ‘Pitas’ automatische blogcreatie services aan gingen bieden, nam het bloggen een vlucht. Na de aanslagen van 11 september en de oorlog in Irak (2001) werd het bloggen pas echt ‘mainstream’. Er zijn op dit moment naar schatting tientallen miljoenen actieve bloggers en het aantal lezers van blogs bedraagt een veelvoud daarvan.

De resultaten van het onderzoek impliceren dat, hoewel het gevonden nut van bloggen voor ondernemers aanzienlijke gelijkenissen vertoont met die voor de gemiddelde blogger, bloggen in het bijzonder waardevol kan zijn voor ondernemers. Toepassingen zoals ‘zakelijk netwerken’, ‘kansen opmerken’, ‘het uitwisselen van kennis’, ‘marketing’, en ‘zelfreflectie’ zullen waarschijnlijk de prestaties van hun bedrijf verhogen.

De meeste ondernemers / zakelijke bloggers gebruiken het medium ook persoonlijk. Zelfexpressie, zelfreflectie, kennisdeling, marketing en het ‘spotten’ van marketingmogelijkheden zijn hierbij de belangrijkste redenen. Nadelen zijn er ook. De belangrijkste volgens de deelnemers aan het onderzoek zijn de mogelijke schending van de privacy en relaties die aanstoot zouden kunnen nemen aan de inhoud van de blog. Demografische factoren die van invloed zijn op het zakelijke gebruik van het medium bloggen zijn de branche, het geslacht en de leeftijd. Ook van invloed zijn de tijd die aan de blog moet worden besteed, het feit of het bloggen ook daadwerkelijke nieuwe klanten oplevert en hoe lang iemand al blogt.

Deze verkennende studie kan worden gebruikt als referentie voor de algemene kwesties met betrekking tot bloggen voor ondernemers. Voor vragen kunt u contact opnemen met Rob Eijgenraam (rob.eijgenraam@gmail.com).

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *