Google goochelt met titels
In hun opdracht om de gebruikers een zo goed mogelijk zoekresultaat voor te schotelen, blijkt Google soms zelf de titels van een pagina ‘aan te passen’. In onderstaand voorbeeld bestaat de titel van elke pagina van de website www.expatguideholland.com uit dezelfde drie woorden. Echter, bij het weergeven van de site in de zoekresultaten (of het zoeken op site:www.expatguideholland.com) geeft Google zelf een uitgebreidere titel weer. Google plaatst hiervoor de ‘kop’ van de pagina voor de bestaande titel en plaatst er zelf een ‘hyphen’ (streepje) tussen. Op deze manier worden website met statistische titels geholpen om relevanter in de zoekresultaten te verschijnen. Alles voor de gebruiker, zo lijkt het.
Een ander voorbeeld waarin Google goochelt met titels staat hieronder. Hier laat Google de eerste letter van de titel weg, terwijl die wel correct in de broncode staat vermeld. In dit geval erg pijnlijk, omdat het woord ‘Lego’ wordt geamputeerd tot ‘ego’. De reden hiervoor zou kunnen liggen in het feit dat de makers hebben gekozen voor een ‘bewegende titel’ en dat Google hier niet goed mee om kan gaan. Overigens doen Bing en Yahoo het in dit specifieke geval beter, zij laten wel gewoon het volledige woord zien. Wel breken ze de titel af of laten een deel weg, omdat de titel langer is dan de gebruikelijke ca. 70 karakters.
Het is altijd leuk om zulke ‘afwijkingen’ te onderzoeken, al blijft het vaak gissen naar de exacte oorzaken. We zijn natuurlijk altijd benieuwd naar meer van dit soort ‘Goocheltrucs’!
UPDATE 10-11-2009:
Vandaag is er een video van Matt Cutts van Google verschenen waarin hij inderdaad toelicht dat Google tegenwoordig ook titels kan aanpassen om de relevantie te verhogen! Zie de video hieronder.
Trackbacks & Pingbacks
[…] las ook op het blog van PauwR dat ze dit ook onlangs hadden gezien. Wie heeft hier ook een voorbeeld van […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!