Merknaam niet altijd beschermd bij Google

closeDeze post is 8 jaar, 2 maanden en 23 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

blog_prikkeldraadGoogle heeft een vrij streng ‘handelsmerkenbeleid‘. Dit is echter niet altijd waterdicht. Sowieso gelden er bijvoorbeeld andere regels voor adverteren in o.a. de VS, UK en Canada dan in de rest van de wereld. In Nederland kun je je handelsmerk beschermen door dit te registreren bij Google. Google zorgt er dan voor dat andere adverteerders uw naam of de naam van uw product of dienst (mits geregistreerd dus), niet mogen gebruiken als zoekwoord of in de advertentietekst. Maar er zijn gevallen waarin dit wordt aangevochten door een adverteerder. En met succes.

In de zaak die het bedrijf CruiseTravel had aangepassen tegen Cruise Factory, won niet de houder van de merknaam CruiseTravel. Die probereerden te voorkomen dat Cruise Factory adverteerde op de term ‘cruise travel’, maar de rechter oordeelde dat het gebruik van ‘cruise travel’ bij Adwords geen handelsnaamgebruik is. Alleen als Cruise Factory zich in de advertentie of site voordoet als het bedrijf ‘CruiseTravel’ had dit anders kunnen zijn.

Omdat de term “cruise travel” is gebruikelijk is in de branche om cruisereizen mee aan te duiden, kan een merkhouder niet verbieden dat een concurrent die woorden gebruikt. “De bestemming of kenmerken van een concurrerend product mag je altijd aanduiden” staat op de site van de advocaat die Cruise Factory heeft verdedigd. Het vonnis staat in zijn geheel online. Andere zaken hieromtrent zijn onder meer de Farmdate / Google zaak uit 2007 en de zaak die Douwe Egberts verloor van Capriole over het adverteren op het woord Douwe Egberts (vonnis in PDF).

Soms heb je niet in de hand dat je advertentie wordt vertoond bij een zoekopdracht naar de concurrent. Google merkt dit zoekwoord dan aan als voldoende relevant voor de termen die je in de campagne hebt opgegeven en vertoont dus de advertentie. Dit kun je voorkomen door gebruik te maken van uitsluitingszoekwoorden op de naam van je concurrent en concurrerende producten. Of concurrenten op je bedrijfsnaam of geregistreerd merk adverteren kun je makkelijk nagaan door zelf een zoekopdracht uit te voeren op je eigen naam. De snelste weg overigens om dit teniet te doen is gewoon contact op te nemen met de adverteerder en hem te verzoeken niet langer te adverteren op die zoekwoorden.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *