Opvakantievanaf sites, een prachtig project

closeDeze post is 8 jaar, 4 maanden en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Vakantie vanaf Eindhoven AirportVol trots maar met nog steeds veel werk voor de boeg, zagen we op woensdag 1 juli de nieuwe ‘Opvakantievanaf’ sites live gaan. Een project dat een half jaar heeft geduurd (volgens planning), waarvan drie maanden schrijven aan het functioneel ontwerp en drie maanden bouwen en testen. Maar het resultaat mag er zijn voor onze klant, Reisburo Disma uit Tilburg. Op de vier sites kun je je vakantie boeken vanaf de grootste regionale luchthavens van Nederland; Eindhoven Airport, Rotterdam Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport.

De ‘oude’ sites bestonden al vanaf 2005 en waren duidelijk toe aan vervanging. De nieuwe sites zijn gebouwd door Pyton, het bedrijf achter de veelgebruikte boekingsmodule Waverunner. Doordat we op hun boekingsdatabase konden bouwen, waren de zaken als het tonen van aanbiedingen bij bestemmingen mogelijk. Uiteraard hebben we gebruik gemaakt van de mogelijkheden om zoveel mogelijk informatie bij een bestemming of aanbieding te geven. Dat doen we onder meer via koppelingen met Zoover (beoordelingen) en Weeronline (weer per locatie tot 15 dagen vooruit). Ook is er een koppeling met Google Maps, waardoor bezoekers direct kunnen zien waar een streek of plaats precies ligt.

Ook aan de Social Media toepassingen is gedacht. Klanten kunnen na hun boeking direct hun geboekte reis ‘delen’ met hun vrienden op Hyves door de leuke ‘Hyves Gadget’ te plaatsen. Voor de veiligheid van de gegevens van klanten zullen we binnenkort gaan werken met SSL-certifcaten, naast de reeds extra beveiligde betaalmethoden als iDeal en creditcard via Ogone.

Voor PauwR bestonden de werkzaamheden ten eerste uit het meedenken over de functionaliteiten, ontwerp en indeling. Uiteraard is er bij de bouw en het vullen van de site optimaal rekening gehouden met de vindbaarheid en usability van de websites. Daarnaast was het belangrijk de topposities in de zoekmachines te behouden, ook na de verhuizing. Op basis van onder meer informatie uit het Webmaster Central en de Google AdWords campagnes, konden we belangrijke beslissingen goed onderbouwen. Tijdens de bouw hebben we het hele traject namens de klant begeleidt en zijn we bezig geweest met het testen en oplossen van problemen.

Om de prestaties van de site goed inzichtelijk te krijgen en waar nodig bij te stellen, hebben we veel aandacht besteed aan een correcte implementatie van Google Analytics. Hierdoor hebben we nu zicht op hoe bijvoorbeeld bezoekers vanuit de nieuwsbrief zich op de site gedragen ten opzichte van bezoekers uit de zoekmachine. Ook kunnen we de prestaties van ingekochte links of acties op andere websites nog beter meten en op basis daarvan beslissingen nemen over toekomstige acties. Als laatste hebben we zeer veel aandacht besteedt aan de conversieoptimalisatie, bijvoorbeeld door de foutmeldingen, 404-pagina en conversiebuttons te optimaliseren.

Een prachtig project dus, waarin we al onze specialisaties perfect konden toepassen en waarin we zowel van de klant als van de webbouwer alle medewerking kregen om alles uit te voeren zoals we het wilden, waardoor we weinig tot geen concessies hebben hoeven te doen. Wat al deze inspanningen gaan opleveren zien we in de komende maanden, als het lastminuteseizoen in alle hevigheid losbarst en we hopen dat de bezoekers van de Opvakantievanaf sites massaal overgaan tot het online boeken van hun vakantie op deze nieuwe websites!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *