Microsoft (Bing) en Yahoo samen in Search

closeDeze post is 8 jaar, 3 maanden en 21 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

microsoft_yahooVandaag maakten Microsoft en Yahoo bekend dat ze samen verder gaan in search. De zoekmachine van Yahoo zal voortaan worden aangedreven door de zoekmachine van Bing. Nadat een overname van Yahoo door Microsoft (voor 44,6 miljard dollar) vorig jaar afketste, hebben de partijen nu besloten om samen een deal te sluiten om zo de concurrentie met Google aan te kunnen. De zoekmachines blijven wel onder hun eigen naam bestaan. Microsoft krijgt tevens het recht om de zoektechnologie van Yahoo (zowel organisch als gesponsord) te gebruiken en daarmee Bing dus verder te verbeteren.

In principe is dit goed nieuws voor bedrijven die zoekmachinemarketing gebruiken. Onderdeel van de deal is namelijk dat je straks via Microsoft AdCenter (het ‘AdWords’ programma van Microsoft) op zowel Bing (van Microsoft) als Yahoo kunt adverteren. Om in de drie grootste zoekmachines advertenties te laten tonen, heb je straks dus nog slechts twee advertentieprogramma’s nodig. Dat betekent dus het einde van Yahoo Search Marketing. Dit geldt overigens niet voor de bannerverkoop op de portalen van Microsoft (bijv. MSN) en Yahoo, die blijven buiten de deal.

Binnen een half jaar zou de deal moeten zijn geëffectueerd in de belangrijkste landen (waarschijnlijk VS, Groot-Brittanië, Duitsland, Frankrijk etc.). “Er was niet één reden de belangrijkste voor de twee bedrijven om samen te gaan, maar samen optrekken werd meer en meer een logische keuze”, zo verklaarden de topmensen Ballmer (Microsoft) en Bartz (Yahoo). Er is een aparte site geopend met informatie over de samenwerking: http://www.choicevalueinnovation.com.

No votes yet.
Please wait...
1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] met het verdwijnen van YSM in het vooruitzicht, nu Yahoo en Microsoft onlangs hebben besloten samen verder te gaan. Voorlopig dient met YSM nog te gebruiken om te adverteren op de Nederlandse versie van Bing. […]

    No votes yet.
    Please wait...

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *